Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
ljud

Bella 561 HT köpa NY?

Rekommendera Poster

Hej! Är intresserad av vad ni har att säga om köpa ovanstående båt, helt ny? Det som lockar mig mest, med detta nyköp, är att eftertraktad båtplats erbjuds som del av köpet samt motorn (Mercury optimax 75 hk) för dess låga bränsleförbrukning. Andra fördelar med att köpa ny båt är väl att den, vid ev försäljining endast har haft en ägare, vilket skulle attrahera mig som köpare iaf. Sen kan jag bara gissa att det en ny motor inte skulle vålla några problem första sommrarna, eller?

 

Hur dålig/bra affär är det egentligen att köpa motorbåtar av denna typ nya? Finns det några fördelar? När jag tittat på beg. har det slagit mig hur högta priserna varit om man tex jämför med bilar som förlorar väldigt mycket av sitt värde sina första 100 m.

 

Marinan vill ha 227 k för båten inkl motor.

 

Som sagt båtplaten de erjuder är en viktig faktor för att båtköp ska bli av över huvudtaget, kan jag nämna. Men visss jag skulle kunna leva utan den om ni säger att nyköp är en idiotgrej. Men utan båtplatsen kommer inga vår och höstturer bli av.

 

Ska också nämna att det är den första båt jag köper och skulle ha svårt att bilda mig en uppfattning om skick osv vid beg. köp. därför är andrahandsvärdet viktigt för mig om det skulle bli aktuellt att sälja om HT båt inte skulle va min grej.

 

Hoppas ni förstår vad jag menar. Alla synpunkter mottages tacksamt!

 

MVH Fredrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jo, som du säger nytt är nytt men det utesluter ej att det kan vara småfel på båten, men det åtgärdas på garantin förstås. Eftersom det blir ett konsumentköp har du skydd enl konsumentköplagen. Garanti på båt och motor kan vara typ 3 år el längre, det får du kolla. Brukar gå att köpa till förlängd garanti på motorn.

 

Finns ett test av HT båtar här (var från test de gjorde i Vi Båtägare tror jag men som även kom in i Expressens tester - en bit ner på sidan efter de inledande grå fälten):

http://expressen.se/motor/tester/ovrigatester/1.206735

 

Några nackdelar med Bella 561 HT som jag ser det (har haft en HT båt själv förr):

* Saknar öppning i frontrutan.

* Hel madrass i fören, ej uppdelat på höger-vänsterdel. Svårt att sitta där med andra ord men att ligga där funkar nog bra. Och hur lång kan man vara för att ligga i babordsdelen? Styrbordes delen ser ut att vara fullängd (ca 190 cm el mer).

* Om kapellgarage saknas är det ett klart minus också.

* Markerad planingströskel (åtminstone med 60 hk som de hade i testen).

* Topplanternan bländar (men de kan ha rättat till detta nuförtiden).

* Fjärreglaget (gas-/växelreglaget) sitter lite dumt till speciellt när man skall stå upp och nå det.

Om man kollar i testet ovan så har den ju plus för:

* Fina sjöegenskaper, går mjukt och behagligt.

* Bra sikt ut genom rutorna.

 

Finns även några andra HT båtar att kolla in innan man bestämmer sig t ex:

* Flipper 520 HT (ny för i år).

* AMT 185 HT (ny för i år).

* Yamarin 56 HT.

* Yamarin 59 HT.

* Ryds Family (f d Ryds 20 HT), nyhet 2007.

* Finnmaster 6100 Royal OC.

* MV-Marin 5400 HT.

* Flipper 630 HT.

 

Det där med andrahandsvärdet, jo Bella brukar ha bra andrahandsvärde och med en 75 hk Optimax direktinsprutad miljövänlig 2-takt lär den den bli lättsåld som begagnad.

 

Hoppas du tänkt igenom hur du tänker använda båten. En HT har både positiva och negativa sidor som man bör ha klart för sig innan man slår till. T ex det är ingen bra bobåt annat än för enstaka övernattning. Knappast rätt typ av båt att fiska från om det är viktigt fast visst går det. Funkar fint som dagstursbåt och för vattenleker (tube, vattenskidor, wakeboard) och ren nöjesåkning.

Om ni mest kommer att vara 2-3 kanske 4 i båten så bör 75 hk räcka bra.

Fler pers ombord kan nog bli för trångt egentligen såvida det inte är barn som tar lite mindre plats.

 

Lycka till!

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 22 april 2007 | 16:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag anser att du gör rätt som satsar på en ny båt, det blir i normala fall ett problemfritt ägande och det är mycket upp till dig själv hur båten kommer att stå sig genom åren.

Om du köper ny båt och säljer efter bara något eller ett par år kommer det  förmodligen att kosta mer än att köpa begagnat, så  räkna med att ha den ett antal år.

Bella och Mercury är kvalitetsmärken,vilket borgar för ett härligt  båtliv, och borde bli lättsålt när du skall sälja båten.

MVH

bigl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tack för svaren! Jag har tagit del av expressens test av HT. Jag fick intrycket av att de båtar som som fick 4 av 5 i betyg var betydligt dyrare båtar. Vi är två vuxna och två små barn tre och fem år. Ingen av oss vuxna är längre än 1.70, så jag hoppas vi får plats och kan stå ut med en övernattning. Båten är komplemnet till landställe och för att hälsa på vänner samt badturer, så jag tror att en HT båt i denna storlek passar våra syften och budget.

Planingströskeln är den värre än andra båtar i samma storlek? Hur v-bottnad är denna ijämförelse med liknande? Jag tyckte den såg ganska v-bottnad ut, men har inte så mycket att jämföra med.

Hur anses Mercury i bullersammanhang, farsan har en Yamaha 25 hk 4-taktare som jag upplecer löjligt bullrig i de värsta frekvenserna, dessutom.

 

Nån annan som har nån synpunkt på det här med nyköp? Som sagt , tycker själv det verkar tryggt och att en båtplats kan fås.

 

Ja, många frågor, hoppas på er hjälp!

 


förresten kapellgarage, hur dåligt är det att INTE ha det? 

 

Senast ändrad av ljud | 22 april 2007 | 19:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Planingströskeln är den värre än andra båtar i samma storlek?

 

Nej.

 

Hur v-bottnad är denna ijämförelse med liknande? Jag tyckte den såg ganska v-bottnad ut, men har inte så mycket att jämföra med.

Troligen nån stans mellan 16-20 graders V-form vid akterspegeln. Brukar ligga i det intervallet. 

 

Hur anses Mercury i bullersammanhang, farsan har en Yamaha 25 hk 4-taktare som jag upplecer löjligt bullrig i de värsta frekvenserna, dessutom.

På lägre varv hyfsat tyst, på högre varv sådär och på fullgas ganska högljudd (som i princip alla utombordare oavsett 2- el 4-takt).

 

 

Nån annan som har nån synpunkt på det här med nyköp? Som sagt , tycker själv det verkar tryggt och att en båtplats kan fås.

 

Om du ser till att kolla båten noga när du hämtar den så du inte behöver tillbaka till handlarn för att rätta till småfel får du troligen ett par års problemfritt båtägande. Allteftersom åren går börjar så sakteliga förfallet/slitaget men mycket hänger på hur du vårdar både båt och motor. En slarver kan göra båten till ett vrak på ett par år, speciellt vinterförvaring som ej görs ordentligt kan förstöra åtminstone inredning på en vinter. Kan du ha båten inomhus (kallt el varmt) så välj det.

 

förresten kapellgarage, hur dåligt är det att INTE ha det? 

 

Själv är jag nästan allergisk mot kapell och ett kapellgarage är ett måste för mig om jag skall vara intreserad av en ny båt. Det hela beror på att jag haft två båtar med kapell och ingen har haft kapellgarage. Den senaste, en Yamarin 5820/58BR är värst, tar orimligt mycket tid att trassla med kapellet (skippade det och skaffade s k hamnkapell istället).

 

Men mycket hänger på hur tålmodig du är - vika ihop kapell, in i kapellstrumpa osv. Kan ju i och för sig bara fälla ner och låta kapellet ligga lite löst ihopsamlat vid akterbänken el dyl.

Behöver inte vara nåt problem på Bella 561 HT, prova på nån demobåt om handlaren har det så du ser hur det funkar att fälla ner/upp kapellet.

 

Kolla din mail, jag har skickat ett test på Bella 561 HT till dig (inte det som var i Expressen).

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 22 april 2007 | 19:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bo: Otroligt tacksam för hjälpen, kan verkligen behövas när en så pass stor investering skall göras. Och tack för testet!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En slarver kan göra båten till ett vrak på ett par år, speciellt vinterförvaring som ej görs ordentligt kan förstöra åtminstone inredning på en vinter. Kan du ha båten inomhus (kallt el varmt) så välj det.
Vad tar mest stryk, om man utgår ifrån att man tar ut allt som går att ta ut och är mjukt, under vintern? Åldras plasten osv..? Båten kommer för övrigt att ligga i mälaren, höst och vår och i saltsjön på sommarn.
 
Och Bo! Vilka fel och brister ska jag framförallt kolla efter vid nyköp? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tar mest stryk, om man utgår ifrån att man tar ut allt som går att ta ut och är mjukt, under vintern? Åldras plasten osv..? Båten kommer för övrigt att ligga i mälaren, höst och vår och i saltsjön på sommarn. 

Jo, man skall naturligtvis ta ur dynor, kapell och annat löst som kan mögla och förvara inomhus typ hemma i garaget eller liknande.

Och in med några torrbollar i båten. Luckor brukar man hålla öppna för venilationen. Tänk dock på att möss kan ta sig in och katter kan hoppa in och slå en drill i båten (hände i min gamla båt - hela instrumentpanelen lukta kattpiss säsongen därefter...).

Tanken fyllas upp innan vinterdvalan och i med bränslestabiliseringsmedel så håller sig soppan över vintern och kondensvatten hindras att bildas i tanken.

Motorn skall vara servad på hösten innan vintervilan.

Ta ur batteriet och underhållsladda hemma.

Motorn nedtiltad helt om man förvarar så det kan bli minusgrader.

Funkar i och för sig bra att förvara utomhus om man bygger en bra ställning och helst har dubbla pressenningar över (dubbla = ingen kondens). Typ NOA A ställning kan funka bra till en mindre HT båt.

Jag har själv min båt på trailer och förvarar hos En bonde inomhus. 850 kr per vinter.

 

Plasten åldras främst av solens UV strålar. Men dagens gelcoat skall ha mycket bättre UV skydd än förr.

Och Bo! Vilka fel och brister ska jag framförallt kolla efter vid nyköp?

Tja, det slarvas faktiskt en del på båtfabrikerna och speciellt nu när det är högtryck i båtbranchen finns risk att kvantitet går före kvalitet.

Kolla att all gelcoat är hel och felfri (inga repor el luftbubblor t ex).

Alla rutor sitter snyggt tätade (på min båt som var ny 2003 fanns en 3 mm springa mellan glas och gummilist - jösses vilket slarv från fabriken, rutan fick bytas två gånger på garantin innan det blev OK).

Ja det är mycket som kan ha slarvats med faktiskt.

Handlaren kan slarva när han monterar motorn typ ej täta motorbultar och motorlås med Sikaflex men det är nog väldigt ovanligt slarv. El ej täta ev akterspegelsmonteras ekolodsgivares skruvhål med typ Sikaflex. Extra tillbehör som handlarn monterar kan det slarvas med (jag vill inte ens nämna vad de gjorde med min båt, du skulle ej tro det om jag nämde det, rena amatör till marinmek som var på min båt och montera, fick göra om allt själv sen).

Handboken till min båt upptäckte jag senare var inte alls till min modell utan till en mindre liknande modell - fick dock ny korrekt handbok efter påpekande. Dokument om överenstämmlse med CE bestämmelserna fick jag aldrig med till min båt trots att den är CE godkänd. Men det orka jag inte bry mig om då jag vet att VTT har CE granskat den och den har CE skylt bak på akterspegeln (skall egentligen sitta väl synlig vid förarplatsen).

Jag vill inte måla faen på väggen men det finns all anledning att syna båten innan du hämtar den och framför allt innan du betalar den. Jag skulle nog göra så här (sett i backspegeln): säg 1 vecka innan du avser hämta båten besöka handlaren och gå igenom med säljaren allt på båten inkl sånt du begärt de skall montera, skriftligt sånt som ej är tillfyllest som skall vara rättat när du hämtar. När du hämtar så kollar ni att alla punkter åtgärdats. Om allt OK så kan man langa över pengarna för båten till säljaren. Pengar talar heter det ju.

 

Om du sen hittar fel under pågående säsong och om det är enklare småfel så reklamera direkt men fixa själv om det är enkelt el vänta till hösten annars får du ju ta upp båten igen och åka till handlaren med den för åtgärd.

 

Vet ej hur det är med Mercury Optimax 75 om den skall in på service efter typ 10 tim som Yamaha (i alla fall min F115 skulle det) så kolla upp det så du vet när den skall in på första servicen.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 22 april 2007 | 22:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Oj, här lär man sig saker!!

 

Jag har själv min båt på trailer och förvarar hos En bonde inomhus. 850 kr per vinter.


 
Låter som en dröm prismässigt, kan bli svårt att hitta så billig plats i storstockholmsområdet misstänker jag..

 

Vet ej hur det är med Mercury Optimax 75 om den skall in på service efter typ 10 tim som Yamaha (i alla fall min F115 skulle det) så kolla upp det så du vet när den skall in på första servicen


 
Det var snabba ryck! Redan efter 10 h? Då är den ju precis sjösatt.. Jag får kolla upp detta.

Vilken extra utrustning skall man tänka på att skaffa i samband med köpet, jag tänker framförallt på lås, stöldskydd, startspärr osv? Inget verkar verkar ingå...

Är det smart att teckna försäkringar genom handlaren, eller spar man pengar på att undersöka sånt själv?

 

En sak till: Prutning, jag bara antar att man kan förhanlda lite om priset? Eller vad tror ni?

 

Senast ändrad av ljud | 22 april 2007 | 22:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var snabba ryck! Redan efter 10 h? Då är den ju precis sjösatt.. Jag får kolla upp detta.

 

Det beror på att man skall köra in motorn under ca 10 timmar (står i handboken hur man gör och hur länge). Direkt därefter skall den in på första servicen för byta av motorlja (4-takt) och byta växelhusolja osv.

Bildas ju en massa små metallspån under inkörningen och därför byter man olja tidigt. Att man följer inkörningen enl handboken är viktigare än man kan tro. Här grundlägger du hur motorn kommer att gå i framtiden.

Vissa motorer typ Evinrude E-tec tror jag inte behöver köras in.

Och en sak sen: många ligger och småputtrar mycket med en motor men man får inte glömma att en utombordare är gjord för at varva - 4000-6000 är i regel inget konstigt varv för en utombordare och den mår bara bra att man drar ur den lite då och då.

 

Vilken extra utrustning skall man tänka på att skaffa i samband med köpet, jag tänker framförallt på lås, stöldskydd, startspärr osv? Inget verkar verkar ingå...

1. Klass 3 lås (kätting och lås) förstås. Även motorlås.

2. Startspärr (har jag i alla fall). Jag har BoatGard 201S. 

3. Snapp off ratt kanske kan vara bra också, då kan de ej okynnesköra med båten om det är småtjuvar i farten. Har det på min. Dock får du en extra pryl (ratten) att släpa på till/från båten.

4. Securmark på motor och skrov kan vara nåt också kanske (har Award märkning på min).

 

Klass 3 lås, startspärr, stöldskyddsmärkning osv ger premierabatt. Många bolag ger även bidrag till installation av startspärr.

 

Aktivt el passivt stöldskydd (GPS/GSM alt VHF baserat) är kanske lite overkill på en båt i den storleken.

 

Är det smart att teckna försäkringar genom handlaren, eller spar man pengar på att undersöka sånt själv?

 

Du skall kolla med det försäkringsbolag där du har hemförsäkring, bilförsäkring osv dvs där du har sånt samlat, kan bli billigast.

Kolla även med Svenska Sjö om du är medlem båtklubb, de brukar vara hyfsat billiga.

Har Atlantica själv då de blev billigast i mitt fall.

Du kan göra premieberäkning på många försäkringsbolags hemsidor.

 

En sak till: Prutning, jag bara antar att man kan förhanlda lite om priset? Eller vad tror ni?

 

Beror helt på hur eftertraktad din båt och motor är.

Är det -07 på både motor och båt dvs det inte är nån som stått i hallen över vintern och varit svårsåld kan man kanske pruta 5-10%. På utgående el förra årets modell kan man pruta mer.

Men du bör ha kollat upp lite andra priser hos andra handlare. Bara att pruta utan vettiga argument (förutom att man bara har X antal kronor) kanske inte är så framgångsrikt.

Eller så kan du tjata till dig tillbehör istället för att pruta på båt och motor. Det är ju slutsumman som är intressant.

 

Du behöver ju en del grejer till båten i övrigt:

* Div förtöjningsrep.

* 4 st fendrar.

* Ankare plus liten kätting vid ankaret och resten rep el ankarband.

* Kompass.

* Papperssjökort över ditt område (och kunskap hur du använder sjökortet)

* Flytvästar till alla ombord.

* Båtshake.

* Paddel.

* Öskar och kiss-kar.

* Lite basic vertyg för enklare reparationer av båt och motor. Extra säkringar som finns för elsystemet på båten och på motorn.

* Frälsarkrans och livlina.

* Nån form av nödsignaler.

* Liten reserv bensintank med bensin, 5-10 liter.

* Extra marin 2-taktsolja att ha med i båten (om du nu köper en 2-taktare).

* Vattentät fodral till mobiltelefonen.

* Medlemskap rekommenderas i Sjöräddningssällskapet eller Sjöassistans.

* Ekolod rekommenderas (fristående el inbyggd i GPS navigator).

 

Bra att ha men ej nödvändigt (men det underlättar faktiskt en hel del):

 

* GPS navigator (med el utan ekolodsfunktion). Typ nån av Garmins nya i 400 el 500 serien. Kolla på Garmins hemsida.

 

Finns säkert mer du kan behöva ha med ombord men ovan är det jag kommer på just nu.

Kanske låter som listan ovan är lång men egentligen inget som är onödigt.

 

Grundläggande navigationskunskaper bör du skaffa innan du ger dig ut, åtminstone på okända vatten. Ha åtminstone med nån som kan navigera i början om du själv är nybörjare så du kan lära dig grunderna. Förarbeviset kanske är svårt att hinna med innan sommaren. Finns säkert snabbkurser, kolla i så fall.

En Bella 561 HT med 75 hk kommer att gå uppåt 33-35 knop och i högre farter är det mycket lätt att begå misstag i navigeringen. Så ta det försiktigt om du skall dra på. Och håll uppsikt utanför båten, inte inne stirrande på en navigator hela tiden men det har du säkert redan pejl på.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 22 april 2007 | 23:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen för tipsen!
Jag har förarbevis, det borde väl visa sig lite på försäkringspremien, kan man tycka?
Och ang. priset så jag har spanat in, dels andra försäljare av denna båt samt två stycken begagnade. Det verkar som första marinan jag var på har rätt saftiga priser, men  handlaren ska få en chans att försvara dom. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

* Om kapellgarage saknas är det ett klart minus också.
Det finns kapellgarage, om man menar ett utrymme bakom soffan som man kan tillförsluta med textilöverdrag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...