Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
forgus31

Rotationskolvmotor i segelbåt

Rekommendera Poster


Jag så tråden om Ducatimotorn och kom att tänka på att jag på tidigt 70-tal seglade ett par dar tillsammans med några grabbar som hade monterat en ny rotaionskolvmotor i sin båt. Det var en inombordare och lät som en symaskin med tvåtaktputter.
 
Nån som sett något exemplar? Den var en trevlig bekantskap, åtminstone var den inte speciellt störig. Jag har aldrig sett någon mer än denna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Forgus
Är superintresserad av den,
hittar du en så skrik till.
Hälsn
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jomen hittar jag en så är den kanske 30-40 år gammal! Har inte sett nåra mer än den gången och det kan ha varit 1970.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman


Det gör inget, vad är 30 år på en rotationskolvmotor- ingenting. Skämt åsido- hittar du en å tjoa till.
Jag skulle kunna tänka mig en liten sterlingmotor, eller en sk varmluftsmaskin, en sterling med luft som media  mellan cylindrarna. Nån som har en? Jag har ritningar till en som användes för att driva symaskiner i slutet av 1800talet och in på 1900 innan strömmen blev vanlig. De eldades med grillkol och var stor som en halv skokartong och var på 0,1 Hp.


Hälsningar.
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo stirlingmotorn är en tystgående maskin. Den finns i en generator som heter Whisper. Det verkar dock mest bli värme av den. Klarar alla bränslen som ger värme och man kan tänka sig att kraftig sol också skulle räcka om man kan koncentrera den med speglar eller linser.
 
Wankelmotorn (kom just på namnet på rotationskolvmotorn) är det tydligen ingen som har sett i nån båt.
 
Så du tänkte leveranssegla Stortriss mellan Göteborg - Malmö?
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

OOUUPPPSSSSSS
Var det en Stortriss, det missade jag..
:-(
Tack för påminnelsen 
Ser du en sån där Whispersterlingmaskin så är jag JÄTTE intresserad.
Hälsn.
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finns en Australiensk ski båt med Wankel motor.

Men knappast tyst.

120 knop.

=

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det gäller att läsa det finstilta! (Appropå leveranssegling)
 
Här är viskande värmekraftverket: 
 
http://www.whispergen.com/
 
Tyvärr inget man hittar på skroten för en hundring. Snarare 100.000 hos fina affären.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske kan leta upp en gammal Mazda RX7 den hade väl Wankelmotor. Säkert lite stor för att trycka i en båt iofs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var mer nostalgiska än praktiska skäl jag efterlyste Wankelmodorn.
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då, när det begav sig, var Wankelmotorn högintressant. jag har för mig att man länge hade problem med hållbar tätning mellan de tre kolvförbränningsrummen.(Rotationskolven såg ut som en liksidig triangel med utåtbuktande sidor) Tyska NSU sålde en bil med Wankelmotor. http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,805656,00.html

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Wankel och sterling intresserar mig för jag har en speciell drivning på g som jag vill testa och se om det funkar som tänkt. Det skulle lösa många problem i många båtar. Å i första hand i min Fin-Gal för där sitter propellern akter om rodret och det ger ingen strömning förbi rodret förrän båten kommit upp i styrfart. Rätt knepigt att backa alltså! (Jag blir väl duktig med tiden efter ett antal repade grannbåtar?)Till den konstuktionen behöver jag en motor som liknar en från en åkklippare med lodrät axel, helst två cyl och diesel och max 10 Hp. Var hitta en sån godbit?
Ett tag var jag inne på att tillverka en större sterling typ Reider motorn som jag nämnde  nånstans i nån annan tråd, minns ej var, som kan eldas med i princip vad som helst, det är en varmluftsmaskin, en sterling med luft mellan den kalla och varma cylindern. 
Ducatin som det var tal om i början på den här tråden passar ej för detta. 
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 8 hästars sachs-wankel i en Topaz, den går som en symaskin och är inte mycket tyngre än dynastarten Glad backslaget är klart tyngre.

Vill gärna höra talas om fler båtar med KM48 eller andra wanklar...

 

Jag känner till minst tre motorbåtar med NSU Ro135 marinmotorer i Sverige, av dessa motorer såldes ca 300 st i vardera Sverige, Norge och Danmark.

 



Senast ändrad av Topaz | 07 augusti 2008 | 18:01



Senast ändrad av Topaz | 07 augusti 2008 | 18:01

post-10004905-1394235574,5552_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är lite tvåtaktsputter som säkert går att använda i båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...