Rexco 2 Postad 22 April , 2007 Finns Formula 27pc med singel v8 montage?? Hittar bara kad44or och dubbla v6or när jag söker.. Hehe fina båtar !!!MVH REXCO!!! som undrar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 23 April , 2007 Ingen som vet???????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jolly-Roger 0 Postad 25 April , 2007 Jo ! Dom finns med singel Merc V8 och bravo three dock är dom väldigt ovanliga även i USA. http://www.boattraderonline.com/caddetail.html?/ad-cache/6/5/1/82904951.htm J.R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 26 April , 2007 Tackar för infon Jolly.. Ok kanske därför jag aldrig hittar några till salu.. En klar favorit just nu... Synd bara att kad44or ska vara så dyra.. Dubbla sexor blir dubbelt underhåll och 2 drev med lika mycket underhåll... Synd har inget emot dubbla maskiner men inte i en så liten och lättdriven båt som formula 27pc.. Räcker gott med en stöddig 8a Diesel eller bensin.. Ser att du har en större variant Jolly 31fot???. Hur är gången isjön?? Håller väll lika hög klass som övriga båtar i formula serien?? Lite för dyra för min smak än men några år till så haha... Och då kanske även några med singel V8a hittat till Sverige... !!!MVH REXCO!!! Senast ändrad av Rexco | 26 april 2007 | 18:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jolly-Roger 0 Postad 28 April , 2007 Började mitt båtägande -99 med en Monterey 2300:a och i samma veva hade polarna en Glastron och en Bayliner Cobra.alla från slutet av 80 talet Ingen av polarna var några stjärnor på att mecka så det fick jag stå för det och efter man legat på alla fyra i maskinrummen på dom här båtarna så kunde jag konstarera att det var inte så mycket som skillde dom åt i konstruktion. Retade mig på vissa saker! Heltäckningsmatta i sittbrunnen!! Både Cobran och Montereyen var lite små ruttna i golven! Puckade kabeldragningar och kablar som hängde löst och var dåligt fastsatta.Meckade 1 timma på askrikefjärden med Glastronen då motorkabelhärvan brunnit av när den rammlat ner mellan topp och limpa Alla led av instrumet fel funkar / funkar inte spec Baylinern med sina futuristiska stapel instrument kräk reflex Hur som helst! Hade bestämt mig för att köpa något lite större och lite snabbare och gärna något som inte faller i bitar under gång. Träffade en lirare i Vaxholm som hade en Formula 242SS och frågade om jag fick komma ombord och kolla. Kollade i 10 min och frågade om dom fanns i längre versioner!! Visst sa han 27,31,35 och då bestämde jag mig direkt att en 27:a eller en 31:a ska jag ha. Helt såld! Riktiga VDO instrumet,Latham styrning,Livorsi reglage,Kikhiafer trimplan,Bara automatsäkringar,alla kablar hade krypslang i ändarna,Alla kablar går i skyddshöljen.Inga flatstift anslutningar!allt skruvat med låsbricka. Och allt satt fast och ingen jäv,, heltäckningsmatta ute. Ringde till Lars engelbreckt på Sv powerbåt klubben som hade en F311 och frågade lite om det var några bekymmer med båt typen! Nej sa han! Gillar du kvalitet och bra gång i sjön så är det en Formula du ska ha.Enda minuset är att dom är ganska tunga pga av mycket plast och det skumfyllda skrovet. Fanns inga Formula i sverige till salu så jag fick ta hem min F311 från Chattanooga i Texas och hade den i 3 år och var supernöjd! Inte ett enda fel på båten och den var ändå från 1989.Gick super bra i sjön och marscha 36 knop och toppade ut kring 55 knop. Varnings dekalen på gasreglaget säger allt ! Warning dont make any sudden steering moves over 55mph!!! Träffa en tjej och bestämde att köpa en båt med lite mer bo utrymme och fick leta länge innan jag hittade min Formula 31PC i USA. Kom hem i höstas men det är ett renoverings objekt! Legat på land i tre år med sönder rostade limpor men jag hittade två dieslar av rätt sort på Mallis så nu är renoveringen i full gång. Har tyvärr inte kört båten ännu men jag pratade med en lirare i helsingborg som har en 31PC och han är jätte nöjd och han borde ju veta då han är båthandlare själv. Så rexco ! Gillar du Jänkestuket och kvalitet så är Formulan båten för dig . Tyvärr är dom ganska dyra men du gör rätt i att inte ta en med volvo penta diesel. Får kliande utslag av två saker.Det ena är teak och det andra är Volvo dieslar som är yngre än 41:orna. Tips är att leta i england och syd europa på höstkanten eller ta den från staterna. Finns ett minus dock! Ingen generalagen i sverige när man ska köpa delar men en är på G till nästa sommar. Tur att kvaliteten är så bra att inget behövs men det kan ju hända en olycka.Sen har Formula en av Världens främsta support grupper och dom gör allt för att hjälpa dig om olyckan skulle vara framme.Tex mailar komplett kretsschema eller ritningar på alla detaljer i båten. Du är välkommen att komma och titta när hon är klar men det blir i bästa fall sent i sommar. Oj vilken utläggning det vart! Nä nu måste jag sova,ska riva bort sköldarna i morgon. Ha det J:R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 29 April , 2007 Hallåj Jolly!!! Jepp har oxå sett endel misslyckade importer dels en bayliner 2655 och en sea ray 230. Båda sjunkskadade vid leverans och med halv rutten inredning och svampigt golv med rötskador.. Konstigt nog så gick maskinerna i båda båtarna finfint och växlade som d skulle utan missljud etc.. Men resten såg ju ut som kattskit... Blev därför skeptisk till att själv importera utan att ha sett båten i verkligheten.. När man såg andra misslyckas med sina importer så blev man mistänksam. Båtar som såg fina ut på bilder men var rena vraken när dom kom till sverige... Har viserligen en importbåt själv men köpt på Buckards i stockholm, fick både se och provköra innan köp... Har inte haft några fel på Baylinern ensålänge... Men jag håller med Mattorna är mycket störande och vissa kabeldragningar är puckade och helt utan funktion.. Håller på att byta ut d mesta i Elväg, verkar som om tillverkaren hade runt 100m sladd över när dom byggde min båt... Detta är d enda jag ogillar med lågpris jänkare detaljkvalitet och finsnickeri samt passform.. Har därför kollat lite på andra Jänke båtar med lite bättre finish och bättre detalj arbete... Men smakar d så kostar d givetvis. Har just nu 2 favoriter Formula 27pc och Crownline 268 Cr.. Båda båtarna har d som Baylinern saknar Bra detalj arbete och bra passform på grejorna.. Formulan är snäppet dyrare men oxå bättre planerad och med en planlösning som lever upp till mina önskemål... Formulan har även targabåge vilket är mycket snyggt och fördel när kapellet ska fällas upp= mindre bågar och stag etc som jävlas och inte passar ihop.. Både Crownlinen och formulan har bättre lösningar på Kapellet en nuvarande Bayliner Har idag typ 10 olika tygbitar som ska ihop med en massa dragkedjor etc.. E man 2 så går d plätt lätt men ensam tar d tid att kapellet inte blir 100% tätt med så många blixtlås.. Har oxå ännu ett krav Båten måste vara försedd med ett Dp drev eller motsvarande Bravo drev.. Nuvarnade Alpha funkar men går lite ostabilt på krypkörning även med trimplanen nere... Vill hellst ha en Båt med bara en maskin att mätta.. tänker inte på bränslekosstnader utan antalet skruvtimmar och underhållskostnader,, Samt att jag tycker d borde räcka med en V8 modell lite vassare en orginal I Formulan.. Borde göra runt 35-40 knop med en lagom vässad V8??? Och om jag nu inte skulle hitta någon med Enkel 8a så får d bli dubbla 6or iaf.. HAha Vp Diesel nja inga favoriter perecis Dyra i allt Inköp, Service, Delar, dessutom tunga och skrymmande saker som dricker soppa och inte lever upp till förväntningarna.. Kollade runt lite på div annonser och dom med kad44or är runt 300 000kr dyrare än dom med dubbla Merc 6or.. Har för mig att du hade en bra länk till någon Billig Diesel i dina tidigare inlägg VM- något kanske??? Italiensk??? Och funkar dessa dieslar bra ihop med orginal alpha drev??? Och passar dom i orginal motorfästen eller blir d till å bygga nytt???.. haha långt inlägg blev d och nästan lika många frågor.. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jolly-Roger 0 Postad 29 April , 2007 Jag kollade faktiskt efter en 27 PC innan jag hittade denna 31:an till rätt pris. Gillar oxå planlösningen i 27:an samt att dom från 98 och nyare har sån grymt snygg inredning i konstläder inne och vit med gråa inlägg ute. När det blir dags för att ta hand om inredningen så blir det något liknande i min,har själv jubeleums inredningen i min Formula imron på formula språk..dvs grön i cupen och vita säten ute med inslag av grönt och rosa :-) ingen höjdare direkt men just nu får jag leva med det. Pluset med 31:an är bredden 3,35 bred så man behöver inte springa på varandra när man möts. Tror inte att 27:an blir lika snabb som som liknande båt pga av sin tyngd! Kvalitet kostar kilon. Min är tex 1,300 kg tyngre än en Sea Ray 29 Sundancer och 500 kg tyngre än 33 sundancer om man ska tro uppgifterna i annonserna. Formula mäter sina båtlängder i vattenlinjen så min 31:a är 34 fot från peke till badbrygga. Gillar Mercrusiers 4,2L diesel då den är simpel att hålla på med och lättmeckad. Farsan köpte en 4,2:a ny 1995 och den har i dag gått 750 timmar utan ett enda fel.Ser ut som ny och går perfekt. Kärt barn har många namn ! Det är VM motori som byggt motorn från början åt bla BMW och div skördetröskor och traktorer. Sen köpte Mercrusier upp massa motorer och målade dom svarta och byggde en avgaskrök som passar Bravo drev och sen skrämmde dom upp den från 220 till 300hk med hjälp av en ny pump och digital styrning TDI Nu finns samma motor hos Cummins fast vit i färgen. Dock säljs grund motorn fortfarande av VM och även som marinmotor och då är den penta grön rysningar Filter köper man på mekonomen BMW 740D för en spottstyver och lösa delar på Merc eller Swedmotor VM återfösäljare Vad det gäller kapellet så är det samma problematik många delar fast jag har inga problem att sätta upp det. Ställningen väger bly,måsta vara två för att lyfta den!! Lite over kill kanske men ställningen är i 22 mm rostfritt och det sitter snören i varje hörna som förankras i båten sen är det bara plocka på bitarna.Hela ställningen glider under targan och det sitter ett fönster i taket så på kvällen lyser lamporna i targan genom kapellföstret. Sen kan man välja att ha soltak fram el bak eller över hela båten och det finns även ett tonue cover hamnkapell som bara går från rutorna till aktern och då är vanliga kapellet uppfällt. Dock ett minus! Akterbågen är lite för kort så man får gam nacke när man sitter i aktersoffan se profilbild Ska sy ett nytt i höst och förlänga den bågen 1 dm för att få lite mer utrymme bak. J.R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 30 April , 2007 Fin fin info Jolly.. Och tack för inbjudan.. På formulan jag tittade på såg d ut som att kapellet hade stöd från targabågen därav mina funderingar.. D såg avsevärt mycket lättare ut att få ihop en mitt evighets pussel.. Gillar kvaliten och designen på formulan skarpt.. Helt iklass med nordiska Dcar men till halva priset.. Får nog byta upp mig några gånger till innan man har råd med en 27 pc.. Billigaste jag hittat är 480 000:- i usa och då i sunkigt skick.. Bästa var om man hittade en med lite halv sunkig enkel 8a till bra pris och då slängt ut Bensinaren och ersatt den med motsvarande V8 diesel. Typ pennsular eller liknande, Man kan ju drömma iaf haha.. Hoppas att du blir klar med båten Jolly så du kan njuta av den hela sesången och litte t.. !!!MVH REXCO!!! Som håller tillgodo med Baylinern ensålänge iaf.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jolly-Roger 0 Postad 26 Juni , 2007 Såg denna i dag till rätt kurs och med singel montage. Dock tveksam om momsen är inräknad.. http://www.boatshop24.com/web/se/suchen/m/index.htm?showid=1530655&MODEL=formula&SORTORDER=1&totalcount=142 J.R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ilonen68 1 Postad 26 Juni , 2007 Hej hade en 26 pc innan som renoverades upp till nyskick och dom har ju en v8 med bravo III dom flesta. Finns lite mer av dom och priserna är rätt. Men 27 känns ju mer modern och så bifogar en bild på min 26 Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ilonen68 1 Postad 26 Juni , 2007 en till utifrån Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 28 Juni , 2007 Helt ok pris J.R.. Ser ju fin ut på bilderna iaf.. Men priset tullad o klar levererad till dörren blir nog ett annat tyvär.. Får hoppas på framtida lottomiljoner eller att Baylinern får försig att stiga runt 100 000 ivärde eller nått haha.. !!!MVH REXCO!!! Som nu vill ha en jänkare med lite bättre kvallisort på detaljerna... Men d kostar phuuu båtar e dyrt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser