Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
keihin

Ny motor + gammal styrning = fiasko?

Rekommendera Poster

Har jag gjort bort mig?

Har bytt från 60 till 100 kusar på min Uttern och hakat fast nya motorn i gamla vajern. Vet inte utifrån vilka kriterier man väljer styrvajer men det skiljer ca 40kg i vikt motorerna mellan. Vet inte heller om båt o. motor kommer att lira ihop så det känns lite onödigt att köpa en hydraulstyrning innan man testat! Tror ni det kommer funka alls med min gamla vajer eller är det dömt på förhand? Tanken var isåfall att investera i ny styrning till vintern om motorn visar sig passa ändamålet...

//Mvh Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Är bara båten godkänd för att ta 100hk så ska det inte vara några problem.

//Thorax

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Saken är den att båten är bara godkänd för max 50hk... :/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Jag kör själv med den klena vajern och har lite för kraftig och tung motor men det går bra man behöver ju inte direkt våldsratta så håller grejerna och du kan ju undvika att ge fullfart samtidigt som lägger om kurs. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! När jag fixade min båt såg jag att det fanns styrning upp till 55hk eller 55hk och mer. Vikt på båt,motor, styrka kräver garanterat olika hållfasthet på delarna. Till min 65hk köpte jag ett styrnav, eller vad det kallas, som har ett par drev extra. Går otroligt lätt, nästan som servo. Är kanonnöjd med detta. Kolla på WWW.byggplast-batprylar.se sidan 151 i katalogen. Mitt nav heter.T71FC och kostar 925kr, komplett med vire drygt 2000kr. Kanske kan vara ett tips.

Hälsn. Kent    

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...