hlek 0 Postad 21 April , 2007 Har problem med trimgivaren på mitt 290 dp drev. Jag har satt ditt ett nytt kuggsegment på drevet men det går inte att få vettig data till instrumentet. Det visar alla möjliga värden om man bara rör kugghjulet några mm. Finns det någon som känner igen detta ? /Hasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krickus 0 Postad 21 April , 2007 Ring någon som jobbar med penta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricky 0 Postad 21 April , 2007 Du har väl helt enkelt inte monterat segmentets märke mot kugghjulets märke? Eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hlek 0 Postad 21 April , 2007 Jo men jag lyckas inte nollställa den på -4 ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 22 April , 2007 Det låter som att det är kontaktproblem inuti givaren. Försök att spraya den med någon typ av kontaktolja och motionera den lite. Kolla också kontakterna fram till instrumentet så du är säker på att hela kretsen inte har för hög resistans. /Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hlek 0 Postad 22 April , 2007 Tack för tipsen, jag skall kolla! /Hans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hlek 0 Postad 22 April , 2007 Har provat allt ovanstående men den verkar hoppa mellan siffrorna nästan helt slumpmässigt. Om jag skall byta så sitter givaren så tätt intill skrovet (i hålet för skölden) att jag måste lossa skölden för att kunna byta den. Är det svårt att lossa skölden efter det att jag tagit bort drevet ?? /Hans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf76 0 Postad 22 April , 2007 tja Jag ställde in min givare idag, man fick lossa bulten på insidan (blocknyckel nr 13), sedan fick man väldigt finkänsligt dra den åt ena hållet tills mätaren visar -4 och när den är där, skruva åt bulten. Funkade inte detta ? OBS att på kuggsegmentet så ska den tvådelade kuggen på hjulet vara i första kuggtappen på segmentet. Drevet ska givetvis vara max nertrimmat. Han som stod och kollade på instrumentet sa att siffrorna hoppade fram och tillbaka när jag skruvade och pillade på givaren. Lycka till ! Gustaf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hlek 0 Postad 22 April , 2007 Hej ! Tack för informationen. Det har jag försökt men det verkade helt omöjligt att hitta -4 ! Drevet och kuggstången på utsidan har jag nog fått rätt men att ställa in den på -4 verkar helt omöjligt, den hoppar exempelvis mellan -6 till 7bara man rör den någon knapp mm., skall det vara så ?? Men jag får göra ett nytt försök. Jag skall också snacka med någon på Penta eller Micab. /Hasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kacken 0 Postad 22 April , 2007 det finns en liten skruv baktill på instrumentet. där kan du ställa in rätt värde. om det inte funkar så låter det som att givaren har sagt upp sig. du behöver inte låssa på sköldet för att byta den. du måste bara fila upp ett spår på insidan så du får givaren.. det finns mycke matrial i akterspegeln ovan skölden kvar så du behöver inte vara rädd för att fila mycket. micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ancas_King 0 Postad 15 Maj , 2007 Så det går alltså att kalibrera givaren då allt är monterat och ligger i sjön? Finns det någon skiss på hur man hittar givaren invändigt i båten vid skölden? Och hur går man tillväga efter man ställt drevet i botten? Nu visar instrumentet -62 och inga gröna lysdioder lyser men den röda blinkar hela tiden.. När drevet är nersänkt så långt det går så slutar pumpen jobba,men åt andra håller gör den inte det,utan när drevet är uppe så fortsätter pumpen att jobba. Tips snälla, behöver man montera bort drevet igen för att kalibrera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ancas_King 0 Postad 16 Maj , 2007 Är det bult nummer 25 i bifogad bild du lossat på sen justerat potentiometern ? http://www.marinepartseurope.com/PentaPictures1000/18696.jpg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lyran 0 Postad 11 April , 2008 Hargjort precis samma grej, eller tabbe... När jag skruvar åt igen så är det megakänsligt, drar jag ordentligt så hoppar det från -4 till -63 typ, om jag släpper lite så går det tillbaka... När jag väl nöjde mig vid -5 och väntade en stund så drar det sig nu är det nere på -9. jag lossade helt och grejade lite, lyfte lite osv. men jag får inte heller loss min givare för akterspegeln kommer imellan... Är det risk att den kommit ur sitt spår? //lyran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fille 0 Postad 6 Maj , 2008 Hej! Hur har det gått med givaren, har ungefär samma problem, får värden på 51-64 i instrumentet, någon som vet vilket mätvärde i ohm som skall vara på potentiometern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lyran 0 Postad 8 Maj , 2008 Hej, Joda, fick det faktiskt ordnat för tre dagar sedan... Gjorde utrymme i akterspegeln för att kunna ta ut givaren (inte hel lätt att komma åt, men det gick till slut). På givaren finns markeringar som ska vara i linje. Märkte att läget på hjulet inte var inärheten av den givna possitionen... Satte fast givaren igen, lossade kuggsegmentet på styrhjälmen, trixade lite på kugghjulet till siffran stod på -4. Sedan kom det lite kluriga... För att få på kuggsegmentet igen var jag tvungen att kompensera och vrida hjulet lite, då ändrade sig naturligtvis siffran igen men gick tillbaka till ungefär -4 när kuggsegmentet skruvades fast igen. Därefter hoppade jag ner i motorrummet igen och vred LITE på givaren till -4 stod i displayen, sedan var det bara att sätta på den bygel som straffar givaren försiktigt. Slutsats: När drevet hängs tillbaka på båten gör man den grova justeringen med hjälp av kugghjulet och passar in så att det står någorlunda rätt. Sedan gör man finjustering när drevet är monterat. Det är oerhört känsligt, det går nästan bara att vrida ett par millimeter! Hoppas det hjälper! //lyran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser