Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
hlek

Trimgivare VP

Rekommendera Poster


Har problem med trimgivaren på mitt 290 dp drev. Jag har satt ditt ett nytt kuggsegment på drevet men det går inte att få vettig data till instrumentet. Det visar alla möjliga värden om man bara rör kugghjulet några mm. Finns det någon som känner igen detta ?

 

/Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väl helt enkelt inte monterat segmentets märke mot kugghjulets märke?

 

Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men jag lyckas inte nollställa den på -4 !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som att det är kontaktproblem inuti givaren. Försök att spraya den med någon typ av kontaktolja och motionera den lite.

Kolla också kontakterna fram till instrumentet så du är säker på att hela kretsen inte har för hög resistans.

 

/Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, jag skall kolla!

/Hans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har provat allt ovanstående men den verkar hoppa mellan siffrorna nästan helt slumpmässigt.

 

Om jag skall byta så sitter givaren så tätt intill skrovet (i hålet för skölden) att jag måste lossa skölden för att kunna byta den. Är det svårt att lossa skölden efter det att jag tagit bort drevet ??

/Hans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tja

 

Jag ställde in min givare idag, man fick lossa bulten på insidan (blocknyckel nr 13), sedan fick man väldigt finkänsligt dra den åt ena hållet tills mätaren visar -4 och när den är där, skruva åt bulten. Funkade inte detta ?

 

OBS att på kuggsegmentet så ska den tvådelade kuggen på hjulet vara i första kuggtappen på segmentet. Drevet ska givetvis vara max nertrimmat.

 

Han som stod och kollade på instrumentet sa att siffrorna hoppade fram och tillbaka när jag skruvade och pillade på givaren.

 

Lycka till !

Gustaf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Tack för informationen.

 

Det har jag försökt men det verkade helt omöjligt att hitta -4 !

 

 

Drevet och kuggstången på utsidan har jag nog fått rätt men att ställa in den på -4 verkar helt omöjligt, den hoppar exempelvis  mellan -6 till 7bara man rör den någon knapp mm., skall det vara så ??

 

Men jag får göra ett nytt försök.

 

Jag skall också snacka med någon på Penta eller Micab.

 

/Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


det finns en liten skruv baktill på instrumentet. där kan du ställa in rätt värde. om det inte funkar så låter det som att givaren har sagt upp sig.  du behöver inte låssa på sköldet för att byta den. du måste bara fila upp ett spår på insidan så du får givaren.. det finns mycke matrial i akterspegeln ovan skölden kvar så du behöver inte vara rädd för att fila mycket. micke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så det går alltså att kalibrera givaren då allt är monterat och ligger i sjön? Finns det någon skiss på hur man hittar givaren invändigt i båten vid skölden?

Och hur går man tillväga efter man ställt drevet i botten?

 

Nu visar instrumentet -62 och inga gröna lysdioder lyser men den röda blinkar hela tiden..

När drevet är nersänkt så långt det går så slutar pumpen jobba,men åt andra håller gör den inte det,utan när drevet är uppe så fortsätter pumpen att jobba.

Tips snälla, behöver man montera bort drevet igen för att kalibrera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hargjort precis samma grej, eller tabbe...

När jag skruvar åt igen så är det megakänsligt, drar jag ordentligt så hoppar det från -4 till -63 typ, om jag släpper lite så går det tillbaka...

När jag väl nöjde mig vid -5 och väntade en stund så drar det sig nu är det nere på -9.

jag lossade helt och grejade lite, lyfte lite osv. men jag får inte heller loss min givare för akterspegeln kommer imellan...

Är det risk att den kommit ur sitt spår?

//lyran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Hur har det gått med givaren, har ungefär samma problem, får värden på 51-64 i instrumentet, någon som vet vilket mätvärde i ohm som skall vara på potentiometern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Joda, fick det faktiskt ordnat för tre dagar sedan...

Gjorde utrymme i akterspegeln för att kunna ta ut givaren (inte hel lätt att komma åt, men det gick till slut). På givaren finns markeringar som ska vara i linje. Märkte att läget på hjulet inte var inärheten av den givna possitionen...

Satte fast givaren igen, lossade kuggsegmentet på styrhjälmen, trixade lite på kugghjulet till siffran stod på -4. Sedan kom det lite kluriga... För att få på kuggsegmentet igen var jag tvungen att kompensera och vrida hjulet lite, då ändrade sig naturligtvis siffran igen men gick tillbaka till ungefär -4 när kuggsegmentet skruvades fast igen. Därefter hoppade jag ner i motorrummet igen och vred LITE på givaren till -4 stod i displayen, sedan var det bara att sätta på den bygel som straffar givaren försiktigt.

Slutsats: När drevet hängs tillbaka på båten gör man den grova justeringen med hjälp av kugghjulet och passar in så att det står någorlunda rätt. Sedan gör man finjustering när drevet är monterat. Det är oerhört känsligt, det går nästan bara att vrida ett par millimeter!

Hoppas det hjälper!

//lyran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...