Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
mcerik

Ryds 52 GTX

Rekommendera Poster

God kväll

 

Skall sälja vår Finnsport 650 AC och ev köpa en Ryds 520 GTX, någon som känner till denna båten

 

mcerik

 

Senast ändrad av mcerik | 21 april 2007 | 18:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Såvitt jag vet är det i stort sett samma båt som 515 GTX som Ryds hade innan 520 GTX. Finns lite tester på internet på 515 GTX om du letar.

 

Har ju dörr ut till aktern men där försvinner såvitt jag förstår en sittplats. Båten är ju godkänd för 5 personer med det finns bowriders i den här storleken som är godkända för 7 pers t ex Yamarin 53BR.

 

En annan nackdel kan vara att den inte har kapellgarage. Finns andra bowriders som har det t ex Yamarin 53 BR och AMT 185BR.

 

Ryds 520 GTX ser ju fin ut och har helvitt skrov som är bättre i längden än färgat skrov.

 

Kolla upp om den är vacuminjicerad, det är en klar fördel då det i regel blir både starkare laminat och bättre motståndskraft mot vattengenomträngning (plast suger ju upp lite vatten allteftersom, inte mycket men lite grann) än handupplagt.

 

Kolla vilka stolar som ingår, antingen de enklare i plast med dyna eller de finare med uppfällbar framdel så du kan sitt-ståköra.

Kollar man i 520 GTX tillbehörskatalog går det att utrusta den med en hel del som teakdurk, hamnkapell (antar det stora kapellet följer med som standard), förkapell, vattenskidstång, 60 liter fast tank (får man hoppas sitter i som standard) m m.

 

Har själv en bowrider, Yamarin 5820/58BR. Den har dörr ut på babords sida i aktern och inget kapellgarage. Jag skulle gladeligen ha skippat dörren och haft kapellgarage istället. Kör med hamnkapell för att slippa trassla med huvudkapellet. Har haft min i 4 säsonger.

 

Nu vet jag ej vad en Ryds 520 GTX kostar med t ex Mercury F80 el F100 som man nog bör ha (om det är sprillans nytt du är på jakt efter) men kolla även på Yamarin 53BR med Yamaha F80 el F100, de har kampanj på den just nu: http://www.yamaha-motor.se/produkter/kampanjer/yamarin_2007.jsp. Kanske kan vara nåt att kika på i alla fall.

Video på 53BR: http://www.yamarin.com/Portals/4/Videot/53br.wmv

Övriga fakta om 53 BR: http://www.yamaha-motor.se/produkter/marin/baatar/yamarin/53BR.jsp

 

Den nya Bella 530 Excel skulle jag nog spana in också, den ser fin ut. Har kapellgarage, 100 liters fast tank, stort förvaringsutrymme under durken. 

 

Lycka till!

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 21 april 2007 | 20:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för den fina förklaringen, Bo

 

Senast ändrad av mcerik | 22 april 2007 | 15:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen på valborg

 

Jag har varit och för beställt en Bella 530 excel idag

 

Vi tycker den verkar kraftigar i det mesta jämfört med Ryds

(ursäkta ryds) men jag tycker faktiskt det.

 

Ke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad blev det för motor på Bellan?

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Det blev en årsmodell 2006, 100 Hk Mercury, utvändigt och Yamaha under skalet, eftersom vi ville ha fyrtaktare.

Det lär ska vara Yamaha som tillverkade fyrtaktarna till Mercury i början

om jag förstått det rätt.

 

Ke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra val, lagom stor motor.

Jo, Yamaha gjorde motorblocken och lite annat åt Mercury på många av deras modeller. Mercury hängde på sina egna växelhus m m. Samarbetet upphörde såvitt jag vet till 2007 års säsong.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det var ju roligt att höra, då är det bara bottenmålning man får göra själv eftersom den skall gå i saltvatten, marinfirman vill ju ha 6500:-

 

Skall jag köra den första säsongen utan eller skall jag måla innan sjösättning, har hört olika.

 

Ke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Beror ju helt på var du har den nya båten sen.

På östkusten kan man på vissa ställen klara sig utan bottenmålning.

Finns ju även båtbottentvätt på en del ställen man kan utnyttja så slipper man att bottenmåla.

På västkusten lär det bli besvärligare att klara sig utan bottenmålning.

Skall du ha den på trailer när du inte använder den ser jag ingen anledning att bottenmåla alls.

 

Själv håller jag till i Vänern och där blir det inte mycket beväxtning under en sommar, bara lite grönt slem, så jag har aldrig bottenmålat av den anledningen. Men det kan ju finnas andra skäl att bottenmåla typ att man vill ha en tät botten på en plastbåt (epoxybehandling först för att få ett i det närmaste ogenomträngligt spärrskikt och sen på med lämplig bottenfärg i lämpligt antal lager).

 

Om jag bodde på västkusten och skall ha båten i hela säsongen skulle jag bottenmåla, ev med epoxybehandling först.

Finns ju hårda bottenfärger som håller mer än en säsong så det är inte säkert du behöver slabba med bottenförg varje säsong.

 

Eftersom du har en ny båt så är det ett måste att få bort alla vax- och släppmedelsrester sen tillverkningen där du ev skall måla bottenfärg annars kan den släppa. Man skall ju även slipa ner utskicktet lite så det mattas ner så att  grundfärgen (epoxygrund typ International Gelshield 200) och bottenfärg fäster ordentligt. Finns ju bottenfärger (fartygsfärger) också som är förbjudna på fritidsbåtar men som är väldigt effektiva som du säkert känner till.

Finns en hel del att läsa på http://www.yachtpaint.com/Sweden/

and bottenmålning (t ex Metodboken).

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 01 maj 2007 | 13:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är ett bra nypris för Bella 530 Excel med 100/115 hk motor ?!

 

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Nypris är med en Optimax 75 Hk Mercury 115.00:-

 

Gå in på www.interboat.se och välj Bellabåtar för att se närmare

 

Mvh Mcerik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

URSÄKTA, skall vara 215.000:-

 

 

Mcerik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen du.. .

 

Antar att du äger en Bella 530 Excel !?

 

 

Vad tycker du är bra och vad som är mindre bra!?

 

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har köpt en Bella 530 Excel med en 100 Hk Mercury 2006, som är en fyrtakt i sommar, för och nackdelar har jag inte hunnit kontrollera med enbart 3 gångers körning, men jag tror att det hade räckt med 80 Hk. Lite beror det på hur många man är i båten. Men den toppar på 34 knop efter GPS och den går bra i sjön, det jag saknar är teak på durk, men jag tycker 25.000 :- är i mesta laget.

 

Mcerik

post-3951-1394235102,0457_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Är väldigt inne på Bella 530 excel!

 

Är den köpt beg eller ny?

Du sneglade inte på Yamarin 58BR?

 

 

Varför tycker du att det skulle ha räckt med 80hk?

 

Tycker att det ser lite naket utan teak men 25,000kr för det ÄR lite väl dyrt :S

 

 

 

Mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Den är köpt ny.

Nej, men vi var inne på Yamarin 53BR, men sedan när jag förhandlat till oss samma pris för 100Hk till Bellan som för 75Hk, då tog vi Bellan.

 

Det blir så smutsigt på vit plast, men vi kör en säsong så får vi se.

 

80 Hk hade varit lagom för oss, som inte är ute efter höga farter.

 

Mcerik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du komma o förhandla åt mig med!? smiley-wink.gif\

 

Min tanke angående motor val är att ta en större pga mindre förbrukning. Det borde ge ett bättre resultat om man tar 100/115 hk emot 75/80 hk.

 

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan gärna få förhandla åt mig med! ;-)

Jag letar efter båt runt 5,20m - 5,50m, gärna Bowrider om sambon får råda!

Så du säger att 530 Excel é en gó båt?! Har sneglat på 512 Excel och även Ryds 520 GTX men 512:an kändes för trång.... Har nu fastnat för en MV-Marin 5400 med Suzuki DF90 4-takt, men den ligger på ca 215000:- den med. Då tycker jag ju att en Bella 530 känns trevligare.... ska du övertyga mig?! :-)

 

Mvh 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan gärna få förhandla åt mig med! 8.gif\

Jag letar efter båt runt 5,20m - 5,50m, gärna Bowrider om sambon får råda!

Så du säger att 530 Excel é en gó båt?! Har sneglat på 512 Excel och även Ryds 520 GTX men 512:an kändes för trång.... Har nu fastnat för en MV-Marin 5400 med Suzuki DF90 4-takt, men den ligger på ca 215000:- den med. Då tycker jag ju att en Bella 530 känns trevligare.... ska du övertyga mig?! 1.gif\

 

Hej igen

 

530 excel ÄR en GO Båt, det finns ett kappel till om det blåser eller kommer några stänk om man kör en runda i skärgården, kapellet är bra att knäppa till och det var vad vi vi ville ha.

Vi hade ocksp våra tankar till Ryds 520 GTX och till 512:an, de andra kan jag inte uttala mig om, som jag vi tycker i dagsläget så är det en Bella 530 en bra båt.

 

Övertygande??

 

 

Mvh Mcerik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minns ett test i en båttidning -- lägre förbrukning stämmer, så länge det är samma cylindervolym och samma vikt på motorn. Motorn med fler hästar har bättre vridmomentkurva och orkar därför ge samma fart på lägre varv.

 

En större fördel än lägre förbrukning (det blir inte så många kronor på ett år) är att motorn går tystare på lägre varv. T ex om du kör 20 knop med 100 hästar så kanske det räcker med 3500 varv, medan du behöver 4500 varv med 75 hästar --- och 1000 extra varv bullrar en hel del!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt. . .

 

 

Så nu är det bara att bestämma sig för båt & motor :D

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hur är det med tillgängligheten med båtar nu? Går det att beställa en ny båt och få den innan säsongen är över?!

 

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr börjar det tryta - jag har gått och velat för länge.... :-(

Men har hittat några demo-båtar samt en och annan lagerbåt som kanske går att få precis lagom till semestern. Annars får det vara - då får man vara snabbare nästa säsong! Attans, i så fall....

 

Men Ryds 520 GTX som den här tråden handlade om från början - kan det vara nåt? En sån har jag kanske möjlighet att få snart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, är själv inne på antingen en Ryds eller Bella 530. Var och kikade på en 512:a men upplevde den som liten och ganska trång. Jag kommer inte köpa nån ny båt utan håller koll på Blocket, det som slår mej där är att folk verkar lägga ut sina båtar för fantasisummor. Inte sällan så ligger nypris UNDER, det som folk lägger ut sina båtar för. Galet....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fast å andra sidan håller vissa båtar ett högt andrahandsvärde... å extrautrustningen är ju svindyr.

 

Jag hade en Ryds 510 GTI som jag år 2004 gav ny 143000 kr för, med blått skrov, teakgolv och vattenskidstång, träratt å kompass 60 hk 4-takt.

 

Båten var i nyskick. Jag körde 2 säsonger och fick 2006 134000 kr då jag sålde den. Detta skulle jag även ha fått i inbyte.

 

Man kan då säga att köparen betalade lika mkt som han skulle ha gjort för en splitterny ren vit båt. Istället betalade han för en 2 år gammal båt och fick utrustning för ca 20 000 kr inpå..

 

Jag har själv sett ibland att många tar i på priset. Men många gånger kan man kolla nypris vald utrustning så får man se.

 

/ SL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmm, ligger mycket i det du säger ang. prissättning men samtidgt verkar många fått för sej att ALLA båtar stiger i värde och att man ALLTID kan göra sej en hacka när man säljer sin båt. Ganska frustreande men samtidigt lite kul när man ser samma båt ligga kvar på blocket med samma text, samma bild men priset sänks och sänks och sänks.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...