r-bert 0 Postad 21 April , 2007 hej tänkte montera ekoldsgivaren inne i båten så att den läser igenom skrovet,tänkte limma en bit pvc rör med lock i skrovet, och nu till problemet, går det att fylla den med olja eller glykol vatten eller nåt annat kom gärna med förslag utan att detta skadar plasten ,och hur mycket effekt tar plasten ,kom med synpunkter mvh robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 21 April , 2007 Vad står det i monteringsanvisningen från tillverkaren? Varför inte montera den som det är tänkt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
r-bert 0 Postad 21 April , 2007 vill undvika hål och massa kabel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 21 April , 2007 Hej, Det här funkar, det vet jag: * Vatten med glykol i (för att hindra att det fryser) * Glycerol * Vanligt vatten funkar (inte helt oväntat) men fryser på vintern förstås * Matolja (har jag haft till en inomskrovsgivare som jag hade för några år sedan, dock kan den härska efter nåt år skulle jag tro) * Såpvatten (fryser nog men borde hämma bakterietillväxt och sånt, såpan alltså) * Ricinolja (finns på apoteket, provsmaka ej för då får du bo på toaletten ett tag...) Tror du skall undvika mineralolja för det kan börja lukta olja i båten då. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
r-bert 0 Postad 21 April , 2007 så detta skadar inte plasten då ,hur myket effekt tar plasten ,var köper man Glycerol vad är detta , tänkte limma pvc rör (avlopsrör) med sikaflex Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 21 April , 2007 Hej, Näe det skadar inte plasten, du är osäker kan du måla på ett lager epoxy dör du sätter röret så har du lite skydd. Jag hade bara gelcoat (topcoat) som skydd när jag hade matolja, inge problem under de två år jag hade detta (numera har jag puck inomskrovsgivare som inte behöver sitta i nån vätska då den sitter direkt disatt med Sikaflex). Lite dämpar plasten ekolodes signaler men det funkar i paraktiken utan problem enl min erfarenhet. Undvik bara balkar ock sånt samt skrovet måste ha kontakt med vattnet i alla farter där du sätter ekoldsgivaren på insidan (jag har min ca 1 meter från akterspegeln ca 2 dm från mittlinjen där skrovet hela tiden har kontakt med vattnet i alla farter). Min inomskrovsgivare (en Navman puckgivare) funkar även i 40 knop på min båt. Glycerol: kolla på apoteket eller färghandeln. /Bo Senast ändrad av bossee | 21 april 2007 | 20:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
r-bert 0 Postad 21 April , 2007 limma kan man ju oxså göra ,men jag har ju vskrov så det kanske e dumt mvh robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 21 April , 2007 Bäst är om du snedkär röret och hänger giveran parallellt med vattenytan så att säga. Signalen skall gå så lodrätt som möjligt på ett vanligt ekolod. /Bo Senast ändrad av bossee | 21 april 2007 | 20:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
r-bert 0 Postad 22 April , 2007 hej igen bossee tänkte köpa humminbird och i det paketet så följer aktergivare med ,tror du att jag kan använda den bossee mvh robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 22 April , 2007 massa kabel? på mitt lod var det bara en tunn liten kabel. vill du inte göra hål så sätt givaren på ett längre fäste och fäst det högre upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hafan 1 Postad 22 April , 2007 Ohoj Jag plastade fast ett VP RÖR 100MM SOM JAG FYLLDE MED comgel. Comgel är en tvåkomponentsgel som blir som gele fast lite segare. Fungerar bra förutom att tempgivaren som sitter inbyggd i lodet inte visar exakt rätt. Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
r-bert 0 Postad 23 April , 2007 hej var får man tag på två komp comgel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Trinity_ 1 Postad 26 April , 2007 Hej, skulle ni kunna visa någon bild på era byggen med rör och glykolvatten och allt vad det var. Har tänkt köpa en Garmin 178c och har beslutsångest vilken givare jag ska ha till ekolodet, och hur jag i så fall ska montera den. //Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Musik 0 Postad 27 April , 2007 Funderar på samma sak. Det verkar vara många som har monterat aktergivare i rör inombords. Lite bilder på konstruktionerna skulle vara behjälpligt för oss som gär lite osäkra. Tackar på förhand! /Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
an59hj 0 Postad 27 April , 2007 Hej! Jag har såpvatten i min burk och det fungerar bra. På hösten är det bara att tömma den. Mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Trinity_ 1 Postad 27 April , 2007 Läste någon en annan tråd här på forumet att det räcker med att sätta fast givaren i en rejäl klick silikon eller sikaflex. Om detta räcker eller ej kanske nån vet av erfarenhet? Angående placering, ska den sitta så nära botten på båten som möjligt eller högre upp nära vattenlinjen? //Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Musik 0 Postad 27 April , 2007 Det står ganska mycket om detta i tidigare inlägg. Det jag saknar är lite bilder på hur olika medlemmar har löst det (både praktiskt och estetiskt). En bild säger mer än tusen ord ....okej då...inte nu för tiden!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser