forgus31 139 Postad 21 April , 2007 Jag har renoverat vår gamla trotjänare MD11C som suttit i båten sen -79. Den fick nya foder och kolvar. Topparna fick nya avgasventiler och nyfrästa säten men inga nya styrningar. Ventiltätningarna av gummi var inte original i satsen jag fick från motorrenoveringen och kändes lika slappa som de gamla. Fick bra kompression vilket den inte hade innan. Men den blev inte så mycket mer lättstartad än innan ändå. Vi har kört den under en sommar under c:a 2 månader och den har alltid fungerat bra om man bortser från vissa morgonstarter. När den stått ett dygn blir det avsevärt med blå rök när den väl kommmer igång. När den väl kommer upp i temperatur är det bara vit kondensrök. Den drar c:a 1 liter olja på 50 timmar. Dvs när man normalt är ute med båten och startar varje morgon och har använt motorn kvällen före är det inga problem med start. Den har då stått still ungefär 12 timmar. Men efter ett dygn får man nöta med startmotorn c:a 10-15 s. Det hjälper också att ha full gas och kallstarthandtaget helt utdraget. Jag har läst lite på MG har jag en känsla att det kan vara luft i systemet så att det tar tid för bränslet att komma fram. Det känns också som att en cylinder kommer igång innan den andra. Finns det något bra sätt att testa sig fram till felande enhet? Tänker byta matarpumpsmembranet. Kan det finnas nån backventil som fallerar också? Jag tänkte också att jag skulle kunna trycksätta systemet lite för att hitta läckor som annars inte syns då matarpumpen ju suger och då syns ju inte ev. läckor. Öppen för tips och skruvar efter de goda råden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 21 April , 2007 Mitt förslag: lossa slangen till tankens avluftning och koppla en luftpump dit, typ luftmadrasspump, och pumpa så det blir lite tryck i tanken. Tillse först att tanklocket på påfyllningsanslutningen är tätt. Med trycksatt systen syns läckorna direkt! Normalt ska man starta med full gas och kallstarten aktiverad. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 21 April , 2007 Ja det är en bra idé. Det är lätt att göra då jag har kopplat in en slang och ett par kranar på avluftningsslangen för att ge lite tryck till tanken för att snabbare kunna avlufta vid ev. dieselstopp. Ska också byta membram i matarpumpen. Mer förslag! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 21 April , 2007 Har läst om ett liknande problem i detta forum eller bågot annat. Kolla du runt i detta (sök i forumet) och andra forum. Någonstanns har jag sett samma fråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 21 April , 2007 Tack för tipset, det här hittade jag och nu kommer jag ihåg att jag sett det: Eftersom motorn startar fint efter kortare stillestånd så tror jag inte du har problem med spridare eller högtryckspump. Du har sannolikt problem med bränsletillförseln fram till högtryckspumpen, alternativt att det läcker in tjuvluft nånstans. Börja från tanken och arbeta dig fram till högtryckspumpen. Rengör tanken. Byt alla slangar fram till ev förfilter, likaså från förfilter till matarpump (om du har en sån på denna motorn). Problem är ofta förknippade med igensedimenterade bränsleslangar/rör. Tryckluft kan även göra underverk. Kolla att bränsle flödar utan motstånd från tank till matarpump/motor. Lufta noga och provstarta. Om problemet kvarstår är ofta kvarvarande problem kopplade till matarpumpen (om du har en sådan dvs). Den ska fungera som en backventil och om den funktionen är svag läcker diesel tillbaks. Själva pumpfunktionen är också försvagad i gamla motorer. Vidare, bränslereturen skall gå tillbaks till tanken, och helst i ett rör som leder returbränslet till botten av tanken, annars suger motorn luft den vägen när den står still och om bränslet läcker tillbaks i systemet. Till sist, kolla alla koppar/aluminiumpackningar i rörsystemet som har med bräsnlet att göra. Drag åt fattningarna alt byt packningarna. Därefter vore det ju fanken om inte maskinen startar fint. Tack Consensus. Mycket systematiskt. Den där matarpumpen är misstänkt. Den har rätt att bli trött efter 30 år. Det var faktiskt samma med vattenpumpen. Gick bra när den väl börjat pumpa men den hade ingen överkapacitet och det minsta igensatt vattenintag så blev motorn överhettad. Köper nog en ny matarpump. Backventilen är kanske kass. Den går väl inte att byta? Men jag tar nog och kollar upp bränsleledningar hela vägen. Jag hade ju totalstopp av dieseldjur före sjösättningen och fick blåsa bakvägen från grovfiltret mot tanken. Kan sitta skit kvar så det är trångt men då borde den väl gå dåligt på högeffekt också. Nej luftläcka och backventil är nog det sannolika. Senast ändrad av forgus31 | 21 april 2007 | 22:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 April , 2007 Nu har jag trycksatt tanken genom att blåsa luft med lungtryck (obs inte tryckluft) och jag hittade tyvärr ingen läcka. Den manuella spaken på matarpumpen stannar kvar i inre läget när man tagit ett pumptag på den och det borde innebära att backventilen är ok. Jag har nog något annat delikat problem. Då den startat efter c:a 20 sek vilket den gör tveksamt, troligen på en cylinder och sedan jobbar den sig upp i varv och hostar då ur sig en ansenlig mängd blå rök och det blir en oljefilm på vattnet vid avgasröret. Just att den stått c:a ett dygn och att den startar tveksamt med upphostning av olja, sot och blårök verkar höra ihop. Startar man den efter 5-10 timmar går den igång direkt utan uppseendeväckande bronkit och rökmoln. Jag såg också att det kommer lite oljestänk på motorns sida vid packningarna under cylindrarna. Kan det ha ett samband med starttrögheten? Ska byta dessa snarast. Nån som har en packningssats liggande till MD11C. Även limpan måste tas bort och behöver kanske ny packning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 24 April , 2007 Gjorde en sväng med båten idag. För bra väder för att kunna låta bli. Jag kollade oljestänket och det var bara ett par droppar på en kvart så det får vara t.v. Har köpt komplett sotnings och packningssats satt ha i båten utifall. Inte illa att man kan knalla in och köpa delar till en 28 år gammal motor och utan förbeställning få med sig det från butiken. Såg samtidigt en sprillans ny Princess 57 som en man från Sjöfartsverket gick runt och mätte upp för fartygsregistret. Kul man inte har en sån när man står i kassakön på macken. Jag klarar mig med 4-500 kr men han får väl punga ut med 30-40000. Men den såg läcker ut. Jag är fortfarande brydd över att vår MD11C får så blå rök när den stått ett tag. Känns som att smörjolja läcker sakta över till förbränningsrummen. Finns det någon möjlighet att det skulle kunna läcka över till insprutningspumpen? Då skulle den få svårtänd smöjolja som den ska hosta ur sig innan den lite mer lättantända dieseln kommer fram. Några teorier? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 Maj , 2007 Idag gjorde jag ett test med motorn. Den hade stått flera dygn och borde alltså vara svårstartad och ge stora blå rökmolnet. Jag lossade bränsleinsprutningsrören vid spridarna och drog runt med startmotorn c:a 20 s. Trasan jag lade under hade en liten och en större fläck med vad jag tyckte väldigt fet diesel (smörjoljerester?). Stängde vid spridarna och testade start. Den startade direkt och utan stora rökmolnet. Skulle mitt problem kunna ligga i insprutningspumpen? Finns det nån tätningsring som kan läcka och släppa ut/in diesel/smörjolja? Kanske kan synas på nån sprängskiss? Vill helst inte ta isär den själv och kolla innan jag vet hur det verkar. Kan man tänka sig att bränsle försvinner där och kanske olja läcker över från nån oljekanal. Har jag fått en motor som går på oljeblandat? (Att blandningen sker i insprutningspumpen. Detta bekräftas av att det kommer sotflagor och en del oljestänk från avgaset vid start)? Har inte bytt matarpump ännu då jag tror den är OK. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
shipman28 0 Postad 26 Juni , 2007 Hur gick det? löste du problemet? Har liknande startproblem, fått tipset att det vid dålig komp inte alltid räcker att värma upp luften så det tänder, men då jag (som du) har lättare att starta då man kör regelbundet tror jag inte det enbart ligger i det. Att mäta upp (provtrycka) spridare, eller mäta kompression verkar inte vara helt lätt om man inte har tillgång till rätt verktyg och att få ngn att komma och göra detta är nog heller ej billigt... Skulle helst vilka mixtra med en sak i taget, inte allt på en gång - då vet man aldrig vad som var rätt eller fel när man väl fått ihop det igen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 26 Juni , 2007 Jag har just fått problem med min matarpump jag... Bland annat så hade backventilen på utgången mot diesel pumpen gått isär vilket gör att det inte blir rätt tryck ut från dieselpumpen... tydligen ett standard fel enligt penta återförsäljaren.. Hade även matarpumpen full med skit från min gamla tank som var jätte rostig,usch så det såg ut... Även pump membranet var hårt,gamalt å dåligt så det har slutat med att jag idag fått beställa en helt ny pump, då repsatsen kostar ca 1200 och en ny pump 1600 så blev det inget svårt beslut... Lycka till med krånglande motorer!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 25 April , 2008 Nu tror jag att jag har löst min morgonblåa rök. På den här MD11C finns två burkar, insugsljuddämpare som tillika är luftrenare. Den aktre burken är ansluten till vevhusventilationen. När jag tog isär motorn i vinter kunde jag se att det bakre cylinderhuvudet var väldigt oljigt och svart koksad olja vid insugsventilen. Jag köpte ett beg. cylinderhuvud och pratade lite med servicekillen om mitt problem med mogondimman. Han sa att det var ganska vanligt att luftrenaren (insugsljuddämparen) var efter alla år igensatt så man brukade riva bort den stålull och kokosfiberliknande massa som satt ivägen för luftinströmningen. Vevhusventilationen som går till den aktuella cylindern får för stort motstånd från tilluften och det blir kraftigt vacum som suger från vevhusventilationen för glatta livet. Följden blir att den drar med sig en hel del olja från vevhuset. Som följd en del blårök från cylinder 2 (aktre) och oljan som finns i cylinderhuvudet rinner ner till insugsvenitlen för cylinder 2. När man då startar på morgonen kommer oljan att bilda den blå rök som man skäms för i den i övrigt friska morgonluften. Har jag funnit lösningen vidarebefordrar jag den härmed. Ska testa i morgon och se hur det är med blåröken. Meddelar resultatet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 18 Augusti , 2008 Efter en sommar med ganska mycket motorgång kan jag medddela att motorn nu startar utan den blåa morgonröken. Den startar också mycket lätt. Någon förändring av bränslesystemet har inte gjorts men den fick en ny topp under vintern då en av de två hade dålig planhet så topplockspackningen hade brustit. Om det var utrensning av det gamla filtret i insugsljuddämparen eller om det var den nya toppen som gav mindre morgonrök är jag osäker på. Men det är lätt att rensa ur en insugsdämpare och se om det ger resultat. Under första delen av sommaren var nog morgonröken ganska tydlig men försvann nästan helt under sommaren troligen på grund av att kolvringarna då slitit in sig på nytt efter isärtagning i samband med topplocksbytet då även cylindrarna togs bort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
valle1963 0 Postad 10 September , 2012 skickar en länk om någon vill titta och kanske vet hur dom 2 brickorna skall sitta. mvh. http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=172992&album=38675&saved Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser