Fisketorp 0 Postad 21 April , 2007 Hej igen ni på detta fina forum=) Har diskuterat detta tidigare i en annan tråd att köpa ett renoveringsobjekt, och kom nog fram till att det var lika bra att köpa en riktig båt. Men nu är fallet så att genom en kontakt fick jag reda på en kabinbåt i renoveringsbehov, hål i yttre lagret plast, samt behöver bytas plywoden till instrumenten osv. Det följer även med en yamaha/mercury 55hk och en mindre nödmotor på 2-4hp. Ägaren hade inte hunnit så långt som till havs med båten så han visste ej om 55an fungerade, men den gick runt iallafall. Tänkte åka och titta på spektaklet nu i veckan, vore kul att pyssla lite så är det inte alltför illa så blir det nog affär, priset är 3000kr för allt. resonerar såhär, blir det affär och det visar sig att jag tog mig vatten över huvud så borde motorerna vara värda närmare 3000kr även som reservdelsmotorer? skulle dem starta så borde dem gå att sälja för mer? Undrar då, ifall det är enormt svårt att plasta så det blir hållbart, kikat lite på forumet där det var en som gillar att plasta sina träbåtar och det verkar inte alltför avancerat med lite övning. sedan när det gäller plywooden ska det vara något specielt träslag eller går det bra med vanlig plywood? Även när det gäller motorerna, han nämnde att impellern kunde torka/bli dålig om motorn står stilla förlänge, är detta svårt att åtgärda? något mer man behöver tänka på att direkt byta på motorn, mer än olja osv ifall det visar sig komma bränsle, gnista och bra komp=) Så alla komentarer är välkomna, även de som vill avråda mig //Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 21 April , 2007 Hej, Vad är det för båt (fabrikat, modell, årsmodell) du skall kolla på? Yamaha/Mercury - vilket fabrikat är det? Antigen en Yamaha eller en Mercury. Årsmodell? 3000 kr är väl ingen större summa om det skulle gå åt skogen senare och båten och el motorn skulle visa sig orenoverbar. Tja, möjligt att du kan få några tusenlappar för motorerna som reservdelar - allt beror främst på ålder och skick (växelhuset brukar vara den värdefullaste delen på en motor som är gammal om den är i bra skick). Plywood till instrumentbräden om jag fattat rätt. Finns marin plywood som är vattenfast. Kolla lite i den här tråden om inköpsställen: http://www.fendern.se/propeller/index.php?showtopic=2966 Impeller är i regel ej svårt att byta, men man måste få loss alla skruvar som håller fast växelhuset och sen sänka ner det för att komma åt vattenpumphuset där impellern sitter inuti. Problemet med en gammal motor är att skruvarna kan ha ärgat fast och så drar du av dessa. Blir en del extra jobb att borra ur de avdragna skruvarna och ev ersätta med helicoil i så fall. Man måste i regel dela växelförarstången på nåt ställe innan man kan sänka ner växelhuset. Övrigt att byta: * Bränslefilter. * Om gamla murkna bensinslangar så byt även dessa. * Olja i växelhuset som du var inne på och helst ny packning sen på nedre växelhus-tappskruven. * Tändstift (rätt modell och gap). * Bensinslangar och snabbkopplingar vid tank och motor kan behövas bytas om de är gamla. Och ny bensinblåsa. Av med propellern också och fetta in propelleraxeln. Förr el senare är det dags att byta tätningen runt propelleraxeln (packboxen). Kanske håller några år till, du kan ju hoppas såvida du inte vill byta i förebyggande syfte. En annan sak som kan bli dålig efter lång och trogen tjänst är bensinpumpens gummimembran. Kan ju vara bra att veta om att det i regel finns ett sånt i de flesta bensinpumpar på många utombordare. Förgasarna kan behöva göras rena med förgasarrengöring om motorerna stått oanvända en längre tid. Se över alla elektriska ledningar och kontaktytor så det är ordentlig kontakt. Att laga plastskadorna på båten borde inte vara så svårt om man bara får bort den skadade plasten och sen slipar/ruggar upp ordentligt innan man plastar upp skadan och sen slipar slätt och målar över med färg som ej tillåter vatten att passare igenom. Kolla på lite bilder här hur de lagat hål i båtarna: http://www.yachtcare.se/batlackering.htm Gå in på länken Lackprojekt och kolla på flera av båtarna där som de lappat och lagat noggrant innan lackering. Ja, det var vad jag kunde bidra med just nu. Hoppas andra fyller på med annat som kan vara vettigt att kolla el byta. Lycka till! /Bo Senast ändrad av bossee | 21 april 2007 | 18:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 April , 2007 Kollade på hemsidan du länkade till Bossee. Vilka fina jobb. En sida verkligen värd att titta på när det gäller båtrenovering. Till Fisketorp vill jag bara säga - akta dig - båtar och att jobba med båtar är inget intresse - det är en sjukdom (här skulle jag lagt in en smileis, men det funkade inte på denna dator). Ta mig som varnande exempel. Kostar båten bara 3000 kr kan det ju va en bra början. Man behöver några objekt och göra misstag på. Plasta är inte så märkvärdigt. kan man måla kan man i princip plast. Det finns en bok som heter Plastbåtsvård av Peter Behrens. Den kan du låna på bibloteket eller köpa i båtillbehörsaffär eller i bokhandeln. Han skriver mycket om epoxi, men ta inte det för allvarligt, i ditt fall duger det gott med polyesterplast.Återkom om du har några specifika frågor. Det finns många kunniga skrieter inom vitt skillda ämnen här på MG Lycka till tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fisketorp 0 Postad 21 April , 2007 Ägaren visste ej vad det var för märke modell utav båt, bara att det var kabinbåt(ruff?) gälde samma med motorerna, dem stod i garaget och han minndes ej märket riktigt, men trode det var ayamaha eller mercury brydde mig inte ens om att fråga om årsmodell då han inte minndes märke=/ Tänkte kolla närmare på den möjligen på måndag, och se vad som händer=) När det gäller plastning, så var jag också inne på polyesterplast och då det är första gången jag testar tänkte jag inhandla materialet på biltema ifall jag skulle klanta mig. är detta ett dumt val, kanske inte kostar skjortan att köpa kända märken fast biltema kanske inte är så illa som man ibland kan tro med vissa saker, avfettningen fungerade galant=P Samma när det gäller färg, anntar att det är båtfärg/lack man ska använda och detta säljer ju för lagom peng på biltema... Ifall man skulle få för sig att måla hela båten om plasting och allt går bra, är det rekomenderat att sprutmåla båten då eller går det bra att penselmåla utan att resultatet blir kom och hjälp mig? Tackar för bra svar samt fina länkar //Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser