jorgan 1 Postad 20 April , 2007 Jag råkade krocka med öland när jag seglade hem min h-båt från östkusten till västkusten i somras. 1-2 cm av nosen försvann i smällen. Jag har förstått att man bäst använder sig av epoxi för att reparera skadan. Är det någon som har erfarenhet av ett sådant jobb och kan tipsa om vad man bör tänka på? MVH / Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GustavB 9 Postad 20 April , 2007 Seglade du för styrbord halsar så är det väl bara att kräva Öland på reparationskostnaderna. Såna där fasoner kan man ju inte tolerera! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 April , 2007 Har du nån bild på skadan? När du säger nosen tänker jag mig längst fram högst upp vid däcket. Jag skulle laga med glasfiber och polyesterplast (då det i så fall är över vattenlinjen) så att man kan använda topcoate för att få samma kulör på reparationen som på skrovet i övrigt. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jorgan 1 Postad 21 April , 2007 Har ingen bild tyvärr, men du tänker rätt. Allra högst upp vod däcket sitter skadan. Kan man inte använda topcoaten på epoxi?? Har du - eller någon - erfarenhet av att göra jobbet? Finns det klassiska misstag, saker att tänka på, mer än det som står på bruksanvisningarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 21 April , 2007 Ehm, polyesterplast är inte så bra som lagningsmaterial enligt min bok om plastbåtsvård. Den fäster inte lika bra som epoxi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 April , 2007 Nej Anders, du har rätt i att polyesterplast inte fäster lika bra på uthärdat polyesterlaminat som epoxi - men då denna skada troligtvis bara är av estetiskt art och det inte krävs någon större hållfasthet är det mycket bättre att laga med polyester, som har tillräcklig hållfathet att laga de flesta skador med om arbete utförs på rätt sätt, dvs ordentlig utslipning bl.a, oavsett vad oika böcker i ämnet säger. Hade skadan legat under vattenlinjen hade jag använt epoxi. Normalt brukar jag slipa ut en koning ca 10 cm från skadan, men på detta stället, om det är som jag misstänker, skulle jag bara ta bort allt löst matrial, göra enförsiktig urslipning/fasning. Det svåra är inte att laga glasfiberlaminatet. Det svåra är att få gelcotelagningen snygg och därför skall man inte göra mer åverkan än nöden kräver. Är det hål igenom skrovet? Ordet glasfiberspakel är för mig som att svära i kyrkan, men på en sådan här skada kunde jag kanske tänka mig det. Det är svårt att säga närman inte sett sden i verkligheten. Topcoate fäster inte på epoxi enl.upg. Har själv inte provat. tommy Senast ändrad av toaen | 21 april 2007 | 11:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jorgan 1 Postad 22 April , 2007 Inte hål genom skrovet, nej. Skadan är bara estetisk. Av arbetsbeskrivningen att dömma verkar det inte vara svårt, mer än kanske just att få det jämt och snyggt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 April , 2007 Om det inte är någon större skada på glasfiberlaminatet kanske det är ok me bara gelcoatspakel!? Det finns en bok som heter Plastbåtsvård av Peter Behrens. Den kan du låna på bibloteket eller köpa i båtillbehörsaffär eller i bokhandeln. Han skriver mycket om epoxi, men ta inte det för allvarligt, I ditt fall duger det gott med polyesterplast. I en anna tråd ang en större renovering http://www.maringuiden.se/forum/;thread=154645 länkade man till en sida http://www.yachtcare.se/hero_101.htm , där man på en Hero 101 hade en skada, som liknade din, spacklade upp skadan. Man skriver att man normalt inte gör så, men i detta fall var lösningen acceptabel då man skulle sätta ett rostfritt stävbeslag över. Rekomenderar att titta på hela siten - mycket fina och profsiga renoveringar. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 April , 2007 Jag har inga dåliga erfarenheter av lagning med polyester. Har plastat igen hål i botten och byggt om ett Maxiroder och lagat smärre skada på ett annat. Men med vad jag vet idag skulle jag använda epoxi till undervattenlagningar eller där hållfastheten är viktig. T.ex plasta fast fästen eller skott. Men jag har alltid en polyester, ribbrulle och glasfiber med i båten utifall. Glasfiberarmerad plast är ett fantastiskt båtmaterial! Ren teoretiskt skulle man kunna segla på en bog och laga en stor skrovskada på andra sidan. Bekvämt sitter man på durken och hugger upp skrovet runt skadan. Tar vinkelslipen och putsar kanterna. Låter det hela torka och blandar en bra sats polyester och fyller hålet. Med god stadig vind kan det fungera. Och en del is i magen möjligen. Och en stadig rorsman eller varför inte en autopilot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plarsa 0 Postad 23 April , 2007 I helgen fixade vi till våran för som fått sig en på hälsning i bryggan. Den störreskadan var ca 2-3cm sedan var det ett antal mindre små hack på ca 1cm. Vår metod går ut på att med fil tabort att som är kross skadad. Därefter använder vi glasfiberarmerat spakel för att få upp för strukturen igen. Därefter slipar vi ner och lägger på ytterligare lager tills man får en bra form på fören. Efter 4-5 spacklingar gick vi över till våtslipning med 400papper. Ytan blir hyfsad. Men för att göra den sista toppfinnishen kommer vi att blanda till polyester spakel(polyester och talk) och spakla ut de mikroskopiska hålen som är kvar. Det är bli ytterligare 3-4 spacklingar. När hela fören är helt slät kommer vi att täcka med färg i båtens kulör. Skulle vi haft en vit båt skulle jag använda gelcoat. Har man en skada som gåttigenom kan man inte enbart spackla. Då måste man göra en större lagning där man använder plast matta på insidan för att få upp en ny stuktur. Där efter man man påbörja grov och finspacklingen. Beroende på vilket fabrikat du har på h-båten kan det vara ganska tun plast i fören. En ordentlig inspektion från insidan är att föredra. / Plarsa Rival 22 S-163 http://rival22.plars.org Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser