Musik 0 Postad 20 April , 2007 Vad är detta (mojängen till vänster)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 20 April , 2007 Ett bränslefilter som inte mår dåligt av att bytas varje år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rikard 1 Postad 20 April , 2007 Det ser ni väl att detta är en hembrännare eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleD 1 Postad 20 April , 2007 Ser ut som min dialysapparat... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Musik 0 Postad 21 April , 2007 Är det ett vattenavskiljande filter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkengoran 1 Postad 21 April , 2007 Hej. Det är ett bränslefilter.Glasburken under tar hand om eventuellt vatten i bensinen.Filtret är den delen som sitter ovanför och kan köpas hos båttillbehörsfirmor. Lycka till. Göran. S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleD 1 Postad 21 April , 2007 Vatten i bensinen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 21 April , 2007 Det bildas alltid kondens i tanken pga temperaturväxlingar. Har man otur kan man till och med få med lite vatten i bensin/diesel vid tankning, allt beroende på bränslekvalitet. På vissa marknader, Brasilien, indien etc kan det finnas upp till 3% vatten i bränslet vid tankning..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Musik 0 Postad 22 April , 2007 Kan man se på glasbehållaren om den tagit hand om vatten, för den är väl fylld med diesel från början? Hur byter man filtret? Måste man lufta systemet sen? Jag har aldrig luftat tidigare, är det krångligt? /Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 22 April , 2007 Ja du måste lufta systemet efteråt, och det är inte krångligt om du är lite händig. Vet inte vilken motor du har men i princip så pumpar du med den lilla pumpen som sitter på motorn och lossar lite lätt på anslutningarna vid spridarna. Det står i din instruktionsbok. Ku kan inte starta om du inte gör detta ! Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 22 April , 2007 Ser jag rätt så har du ett svart litet vred på filterhållaren, använd denna för luftning och gör följande släpp lite på utloppsröret från filtret så luften åker ut där istället för att pumpa det genom hela systemet pumpa sen med handpumpen på filterhållaren dvs det svarta vredet. filtret är fyllt och ingen luft finns kvar och utloppsledningen åtdragen starta då upp och vid start går det om det behövs att ta några extra pumptag om lite luft kommit in i systemet. På detta sätt slipper du kladda med luftning och pumpning nere vid motorn De som inte har denna smidiga filterhållare med handpump till cav 296 filtren hittar den på närmsta skrot under huven på tex peugoet. Senast ändrad av nikitalord | 22 april 2007 | 11:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Musik 0 Postad 22 April , 2007 Så här står det i min instruktionsbok (jag fattar inte allt): 1. Öppna bränslekranen och ställ fjärreglaget i läge full gas. Punkt 1 fattar jag. 2. Öppna luftningsskruven på det vattenavskiljande filtret som är monterat mellan bränsletanken och matarpumpen. Stäng skruven när luftfritt bränsle kommer fram. Om tanken är placerad lägre än filtret måste tanken sättas under tryck. Detta sker exempelvis genom att blåsa i slangen för tankventilen. Punkt 2 förstår jag också. 3. Öppna luftningsskruven på finfiltret. Pumpa med handtaget på matarpumpen. Stäng skruven när luftfritt bränsle kommer fram. Punkt 3 fattar jag. 4. Lufta insprutningspumpen genom att lossa spridarrörens överfallsmuttrar. Drag runt motorn med hjälp av startmotorn tills luftfritt bränsle kommer fram. Startmotorn belastas mindre om ventillyftarna ställs i lyft läge (se Handstart). Drag därefter fast spridarrörens överfallsmuttrar. Punkt 4 fattar jag inte riktigt. Hur ska jag dra runt motorn med hjälp av startmotorn utan att den vill starta? 5. Lufta spridarrören genom att fortsätta att köra på startmotorn tills ett knarrande insprutningsljud kan höras från varje insprutare. Punkt 5 försår jag inte heller eftersom jag inte fattar punkt 4. Och vad är det för knarrande ljud som beskrivs? Vill gärna ha hjälp med punkt 4 och 5. Är sättet att lufta systemet som beskrivs i min handbok bra? Jag har en Yanmar 3GM30F. /Göran Senast ändrad av Musik | 22 april 2007 | 10:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Musik 0 Postad 22 April , 2007 Skickar en närbild av överdelen på filtret. det är inget vred utan en skruv. Vilken av dessa skruvar är luftningsskruv? Vad är den andra skruven till? Om någon kan svara på mitt inlägg om luftning av bränslesystemet här ovan skulle jag faktiskt bli ganska lycklig, jag satsar nämligen på sjösättning nästa helg. /Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser