Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
ahaa

torsk

Rekommendera Poster

tips på vart man kan få torsk i närheten av sthlm skärgård?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

å vad spännande , berätta mer...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu ska ju torsken vara på väg tillbaks. Vet någon om några platser i stockholms skärgård där det finns möjlighet att pilka torsk? Sandhamn har jag hört rykten om att det fångats småtorsk senaste åren men jag har aldrig själv provat.

post-18624-1394236016,2633_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har hört utanför Öja (Landsort), men min enda tur i miten av Juni gav 0 (kanske för att jag har fått ge upp snabbt pga annalkande sjösjuka ?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stockholms skärgård kan jag inte svara för men i Roslagen finns det några bra ställen. Havssvalget mellan Gisslingö och Idö är ett säkert kort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilket djup ska man prova på generellt?

Vad för storlek och typ av pilk/ bete ska man ha?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man bör ju sätt på nån form av upphängare med t.ex. självlysande gummimack eftersom vattnet inte så så klart. En vanlig rundpilk mellan 200-300 gram blir bra. Linda gärna mylartubing på pilkkroken och splitsa den (med dubbingnål eller dyckert funkar oxå). Vilket djup? Det beror på hur djupt det är. Eftersom torsken är bottenlevande (det är därför den har skäggtömmen under hakan för att veta var botten är) så är det bara att fira ner till botten och dunka pilken mot botten. Kolla gärna på sjökortet om du hittar några grundtoppar som det t.ex. kan se ut här (sjökort eniro.se) N 60º 18.713' E 019º 04.763' eftersom torsken håller sig där det finns föda och gömställen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...