Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Dykarn

Hur fungerar knopmätaren/loggen (VDO) ?

Rekommendera Poster

Skepp o hoj!

Min knopmätare slutatde fungera förra sommaren och jag har just tagit mig tid att kolla över den.

Den är av fabrikatet VDO från 89 med en skrovgenomföring i vilken mätaren/givaren är nedtryckt med tätningsringar.

I botten av mätaren/givaren (som sticker ut genom botten på skrovet) sitter en liten propeller eller skovel som snurrar när man åker.

Min fråga är: Hur känner mätaren av att denna propeller/skovel snurrar ?

Det finns så vitt jag kan se inget hål ovanför som skulle ha kunnat släppa in vatten från proppen och på så sätt ha mätt tryck eller något.

Är det så att det sitter någon typ av induktiv givare i mätaren ?

(På ovansidan av mätaren går elkabeln ned i ett tillslutet hål)

OBS: Själva loggern har ström fram, för displayen fungerar men visar hastighet noll (0) hela tiden.

Tacksam om någon vet och vill upplysa mig !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Den logg Du har är säkert en vajerdriven typ. Snurra på den lilla propellern och känn om det finnes något motstånd om inte har vajern gått av. Vajrar finnes att köpa och är inte så svårt att montera.

Lycka till. Göran. S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halloj o tack för svaret.

Tyvärr är det ej någon vajerdriven modell.

Från givaren i aktern går endast 3 elkablar som tillsammans med 3 till (för plus, jord samt belysnings-plus) bakom  intrumentbrädan går in i loggern vid instrumenten.

Dessutom har skoveln på givaren ingenting kopplat till sig direkt, den sitter endast fast med en metallpinne tvärs genom sig mellan 2 plaständar på givarenheten i botten.

Kan inte se att det kan vara på annat sätt än att skovelhjulet (är av plast) har metallbitar inuti varje vinge, och att det sitter någon typ av induktiv mätare högre upp i enheten (som en typ av pulsgivare) ?

Frågan är ju om man kan byta ut denna del, eller om man kan mäta om den är trasig på något sätt ?

mvh

Dykarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Loggen räknar pulser från små magneter som är inbakade i skovlarna! Kolla kablarna, annars kanske det finns begagnade eller som reservtillbehör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena!

Jepp, givaren med skovelhjulet ser ut precis så (ej loggern, den e 4-kantig med knappar på).

Tror jag fick ett tips där, vid felsjökningen stod något om att smuts på hjulet kan störa, och det har varit ett litet smutslager på det även om jag har tagit bort det värsta varje år.

Ska pusta av det ordentligt och se om det hjälper, tack !!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå.

Jag misstänkte att det var något sådant.

Skall prova med en ordentlig rengöring av skovelhjulet och se om det hjälper först (utifall det blir för svag kontakt).

Tackar för info !!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har samma problem på min båt... Loggen har inte fungerat så länge jag haft båten...

Har ström fram å hjulet snurrar som bara den, har gjort rent men det ger fortfarande inget utslag...

Tacksan för förslag!!!

//lyran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en liknande sumlogg i min båt, vdo elektronisk. Det är nog en liknade konstruktion . I givaren sitter en magnet som snurrar, som erat paddelhjul, mot ett tungelement innanför plasten, som är lött på kablarna. Därifrån blir det en impuls till mätaren. Detta element går sönder ibland varefter mätaren inte funkar. Kostar 90:- löda å så är det ok igen. Kolla givarn och mät på kablarna från den, det kanske går att få snurr på givaren med en skruvdragare eller tryckluft, finns små pumpar på biltema för 100-lappen som kanske funkar.

KGK Knutsson i Sollentuna vet nog mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...