Gäst Kalman Postad 20 April , 2007 Hej alla ni med avgasslang av gummi och vattenkyld avgassytem.Problem: Slangens innerdiam är 40 mm. Stosen som den skall krängas på är 42,3 mm.Går det att värma slangen i ex.vis hetvatten och sedan smörja stosen med såpa/diskmedel och kränga på den varma slangen på stosen? Ger den här armerade gummiavgasslangen med sig så pass? En kompis till mig har gjort det med en slang med klenare dim men där måttet felade samma 2 mm.Tacksam för svar från någon som har provat. De som säljer slangen i båtbutiken har ingen susning om det.Hälsningar,KalmanRing gärna på min priv tel 0152-6038 (många signaler) om det underlättar att svara den vägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 22 April , 2007 2 mm kan gå men den kan vara ganska motåndskraftig då metallspiralen håller emot. Fetta eller tvåla in. Det gör jätteskillnad att få ner friktionen. Jag tippar att det går med tvållösning och lättare svordomar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 22 April , 2007 Fungerar säkert utmärkt att värma slangen en aning och sedan stryka på diskmedel på insidan och knö på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 22 April , 2007 Vågar ej köpa slangen förrän jag har fått prova på en stump. Det lär finnas rör med bara 40 mm så jag skall till rörkrökaren nu på måndag.Håll tummarna. HälsnKalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 25 April , 2007 Det var ett förlösande förslag på detta problem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 26 April , 2007 Totalt misslyckats med att hitta rör ytterdiam 40 mm. enligt olika pers så går det ej att kränga på för stålspiralen inuti håller emot för mycket.Så nu håller en svärson på att svarva fyra nya stosar med rätt mått och krysslettra vid platsen för slangkklämmorna.(Tips- skaffa er duktiga svärsöner) Återkommer när det har hänt mera.HälsnKalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fisher 0 Postad 10 Maj , 2007 Byt till en slang med större diameter, får du över den över stosen kommer den inte att stanna kvar.Bytte själv förra året, Hjertmans har slang med rätt diameter. Lycka till.Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 13 Maj , 2007 Köpte avgasslang med innerdiam 40 mm hos Hjertmans.På nya ljuddämpare/vatternsamlarburkens gavlar svetsade jag fast stos som svarvades till ytterdam 40 mm åsså. Dubbla slangklämmor och packningsklister så är de på plats.Avgaskröken av vattenledningsrör 1 1/4 har ytterdiam 42 mm. Sista biten på 3 cm var gängad. Där gick det att gänga på slangen. D:o för mässingsstosen genom akterspegeln som också var gängat.Motorn är märkbart tystare och istället för en orgelpipa som dånade därinne hör jag nu bara motordunket och vid akterspegeln kommer det klassiska Blurp- flosh-flosh så det hela blev riktgit lyckat.Plus att jag nu kan plasta igen ett hål i bordläggningen. Fast det blir nästa uppläggningsjobb.Tack alla med tips och support. Nu skall det seglas.Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser