Cias 0 Postad 20 April , 2007 Har en Winga 25 med Md 11C. Hur mycket behöver man smörja propelleraxeln med. Exempelvis ett varv var 3:e timme? Är tacksam för förslag! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Musik 0 Postad 20 April , 2007 Har också en Winga 25 som vi köpte i höstas. Han vi köpte båten av sa att han skruvade två varv varje timme. Jag tycker det låter mycket men jag har ingen aning. M.a.o. är jag också intresserad av kloka råd. Jag vill också veta vad man ska fylla behållaren med; olja, propellerfett? /Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Musik 0 Postad 21 April , 2007 Detta verkade vara en tuff fråga att svara på . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 21 April , 2007 Om jag minns rätt från tiden då vi körde fiskesmackar, minsvepare typ fiskebåt i marinen så var det nog mer av typen 1-1,5 varv på 2-3 timmar. Vi använde vattenfast fett som var ganska segt i konsistensen. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 April , 2007 Som oceanis säger så är ju det fett som man använder till hylsan ett speciellt fett, som är segt och vattentåligt. Jag tror intde att det är avsett för att smörja hylsan i förta hand utan att täta för vatteninträngning. Jag har visserligen segelbåt, men det händer att jag kan gå en 50 distansminuter för motor en dag. Jag smörjer aldrig under gång, utan när jag lagt till för kvällen om jag kommer ihåg.Får man dra i mycket fett för att hylsan skall sluta läcka får man dra packboxen (inte fettpressen) några varv. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=152948 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dyker 0 Postad 21 April , 2007 Hej..De räcker om du smörjer när du stannat,för att stoppa droppningen som kan bli.MEN jag smörjer vid avgång OCH när jag stannat.Om man glömmer smörja några gånger brukar inte min packning läcka ändå...Kan inte tänka mej att för mycke fett skadar iallafall,dessutom kör vi med vanligt maskin fett på axeln,och har så gjort i flera år utan läckage.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Musik 0 Postad 23 April , 2007 Kan man använda detta (Molybdendisulfidfett)? http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83227 /Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cias 0 Postad 23 April , 2007 Hmmm Jag köpte Biltemas propelleraxelfett. Rent spontant tycker jag att det är för lättflytande... Man kan kanske säga: - Inget läckage=fett i hylsan= garanterad smörjning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GorArn 0 Postad 27 April , 2007 En vanligt hederlig fettsmord hylsa SKA droppa lite vatten under gång för kylningens skull. Alltför mycket fett är inte bra med tanke på risken för varmgång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dyker 0 Postad 1 Maj , 2007 Hur många smörjer sin roder axel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser