JasonFire 0 Postad 20 April , 2007 Håller på att byta kamaxel till min marinkonverterade B20. Skall tydligen ha en sk marin P kam, men höll på att få hjärtinfarkt 8000: spänn på lidingö marin. Är det någon som vet vilken bilkam somk skulle kunna duga istället? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
van_duung 0 Postad 20 April , 2007 googlade lite och vad jag kunde förstå så ska man använda marin kamaxel. annars kanske det gåt med en kamaxel som är byggd så att du får bra effekt vid lägre vara så att motorn kan jobba upp båten på plan,har oxå för mig att kamaxel måste vara bygg så att man får bättre vrid men kan ha fel. föresten går det inte att få tag i en begagnad marin-kam? det finns ju oxå c- kamaxlar för marint bruk såg en på blocket Klicka här! har oxå hör att k-kam kan funka men är inte säker på det. ursäkta röran i texten men hoppas att du får nån nytta av dehär. Lycka till!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 20 April , 2007 C Kammen blir bra, På K kammen ligger vridet lite lite högre på... Men visst kan det gå med k kam... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
myfenix 0 Postad 20 April , 2007 Hej! Kanske har någon marin kam, ska kolla... Mvh N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kurran 0 Postad 21 April , 2007 hej . Kolla om du inte har ett mycket bättre pris hos Hansen racing marin i stället. Dom har mycket bra prylar till alla typer av motorer samt att dom är snabba med leveranser. Mvh Kurran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JasonFire 0 Postad 22 April , 2007 Har försökt att beställa eller kolla priser hos Hansen marin men det går inte. Måste tydligen vara återförsäljare? HAr även kollat KG Trimmning och dom har en k kam för 1300. Går den att använda eller är C kam bättre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 24 April , 2007 Biltema har kammar till B20, har kört dom själv utan problem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JasonFire 0 Postad 24 April , 2007 Har letat på Biltema men hittar inte. Finns det någon länk? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flying 0 Postad 24 April , 2007 Skulle just rekommendera KG när jag såg att du redan kollat. På hemsidan listar de ju P-kam (1350:-) men detta stämmer mao inte? Edit: :-) betyder i detta fall kr och inget annat... Senast ändrad av flying | 24 april 2007 | 12:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 24 April , 2007 verkar inte vara med på webben, kolla i katalogen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 24 April , 2007 Ring Hansen och kolla. Såg annars att Mekonomen på Lidingö var återförsäljare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
myfenix 0 Postad 25 April , 2007 Hej! Har kollat hade tyvärr ingen P kam, på din fråga om k eller c,så är det C kamen som gäller. Denna satt innan P kamen kom på Penta B20. Mvh N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JasonFire 0 Postad 25 April , 2007 Tach för all hjälp. Har hittat och beställt P kam hos KG trim. 1350:- Lite skillnad från Lidingö marina. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sputnik 0 Postad 25 April , 2007 Ja det var skillnad! Varför byter du? Utsliten kam antar jag, men vad ger det för biverkningar? Hur kan jag se om kammen i min B30 behöver bytas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svwerker 0 Postad 25 April , 2007 Varför han byter ser du längst upp. Om din kam blir sliten så får du justera ventilern aonormalt ofta och ofta på någon enstaka ventil. Med modern olja så kan man mycket väl få problem med gammaldags mekankammar. Detta är kända problem inom HiPo-världen. Helt plötsligt så börjar kända kombinationer av kammar/lyftare/ventilfjädertryck att ge problem genom kammar som går ner på nolltid och det enda som är förändrat är oljan. Bl.a. har zink tagits bort då detta inte behövs i lika stor utstreckning i moderna motorer. Oljan uppfyller fortfarande alla tänkbara klasser men funkar inte i äldre motorkonstruktioner. Nu ska vi inte måla fan på väggen fullständigt men det är bra att vara medveten om att problemet existerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JasonFire 0 Postad 26 April , 2007 Jag byter för att det är ändå tid med en ordentlig renovering. Skall även byta ventiler lyftare mm mm. Inget fel men tänkte att göra det innan det blir fel. Fundrar även på att byta förgasarna till weber 45, men bvet inte om effekthöjningen blir såpass mycket mer att det motiverar priset? Någon som vet hur mycket man tjänar i effekt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser