Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
seafahrer

Svarta mögelfläckar på teak

Rekommendera Poster

Hej

Har i min båt oljat in gamla och nygjorda teakdetaljer med Internationals teakolja. Har nu på våren konstaterat svarta mögelprickar på de inoljade ytorna.

Jag anser mig ha god ventilation i båten under uppläggningstiden. Finns det teakolja med mögelhämmande egenskaper?

Har någon en huskur som man kan blanda i teakoljan för att slippa de trista mögelfläckarna?

Les

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett till att min bår var helt tät och satte in torrbollar,båtgrannarna under vinterförvaringen hävdade med bestämdhet att det skulle vara ventilerat, så har dom stått hela våren och torkat mögel också, men skit i det, det finns tillräckligt många uppfattningar om det skall vara tätt eller ventilation, jag tror att det viktigaste är att efter inoljning torka av ytorna ordentligt så att det inte finns klibbyta för mögelsporerna att fastna på, en oljad ytan skall vara ordentligt torr efter behandling.

Sen är det naturligtvis av stor vikt att alla ytor torkas av innan vinterförvaring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

internationals teakolja är som ett härdande vatten. precis kass! Använd Owatrol D1 för inoljning och D2 om du vill ha en lackad yta! finns bla. på watski

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Olja av riktigt god kvalitet innehåller väldigt lite äggviteämnen
Om den inte gör det , kommer mögelsporerna som ett brev på posten
(de gillar dessa ämnen) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är lite inne på att blanda i något lämpligt gift i teakoljan, men vågar inte riktigt :-)
Finns det någon här som har kunskap om fungicider i teakolja? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick precis som du fullt med svarta mögelfläckar på mina teakdetaljer, som jag oljade in förra våren. Värt att notera är att, det inte fanns något mögel för övrigt i båten... ! Hur skall man då veta vilka ämnen man skall undvika för att slippa detta fenomen ? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man säkerställer att oljan man köper är av hög kvalitet (svensk, helst från norra delen), och att den är kallpressad (s.k jungfruolja), kan man undvika äggviteämnen i oljan
(t.ex Kulturhantverkarnas linolja, eller Claessons linolja) 

Sålunda har den kallpressade råa linoljan högst kvalitet
Varmpressad olja ger mer slaggprodukter (näringsämnen som bl a äggviteämnen och proteiner) som är mums för mögelsvamp.
Om inoljningen blir svartprickig beror det på att linoljan innehåller näringsämnen och/eller att ventilationen är för dålig som ger svampangrepp.
För att förhindra svamptillväxt kan man tillsätta fungicider (svampdödande medel-dyrt), coh vissa väljer att istället blanda i Intertox (upp till c:a 30%) i linoljan för att få bättre skydd mot svampangrepp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu bär man kanske inte använda just linolja på teak, utan snarare s.k tungoil eller möjligen Teakolja avsedd för utomhusbruk (som innehåller fungicida medel)

Denna verkar kunna vara bra t.ex:
http://www.landora.se/pi_teakolja.htm
Alternativt Rylards VG61 defender:
En impregneringsolja baserad på kinesisk träolja och linolja samt tillsatser för bättre penetrering och rötskydd.   Rylard VG.61 Defender innehåller även UV-skydd. Fungerar utmärkt ihop med feta träslag som teak och iroko 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tvätta oljade ytorna på hösten efter upptagning och dra över dem med en trasa med ättika på så skall du klara dig. Eller lacka dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har båten under press och mycket mögelprickar på teaken blir det....

men Biltemas Teakrengöring funkar förvånande bra, man gnuggar medlet med en borste, typ nagelborste på trånga ställen, väntar en stund o torkar rent...

sen lägger man på lämplig teakolja, blir som nytt...vet inte vad det innehåller, kanske sliter på trät, men mögelprickarna fösvinner...

Kjell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...