Mick 0 Postad 20 April , 2007 Hej! På min båt har jag problem med att det växer stora mängder oxid på ena batteripolen. Till slut blir motståndet så stort att det inte går att starta. Jag har noterat att huvudbrytaren är förbikopplad av tidigare ägare. Måste man slå från för att undvika krypströmmar eller räcker det att jag smörjer in polerna med t ex kopparpasta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 20 April , 2007 1. Ja man ska slå av huvudbrytaren när man lämnar båten. För att undvika krypströmmar. Det är listigt att koppla länspump, larm och laddning förbi brytaren. 2. Ta loss, borsta rent poler och anslutningar med stålborste, skruva tillbaka och dra åt ordentligt. Lite kopparpasta på skruvgängorna kan vara bra ja. 3. Fetta in batteripolerna med vattenfast fett, heltäckande så inte luften kommer åt att oxidera. Inte speciellt kinkigt vilken sort. Ta i lagom mängd, man ska kunna jobba med batteriet utan att få med sig 0,5 kg fett på händerna efteråt. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freddie1 2 Postad 20 April , 2007 Jag brukar montera batteriskorna med ganska lite fett först och sedan spreja vaselinspray på efter man dratt fast det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 20 April , 2007 Se upp så du inte får fett inuti polskorna, där ska vara helt rent för att få bra kontakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 20 April , 2007 Liten läcka vid pluspolen gör att den oxiderar gammalt knep lite tecktyl nere vid kanten mellan polen och plasten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mick 0 Postad 26 April , 2007 Tack för tipsen. Har monterat nya kabelskor och fettat in. Ny brytare kommer under sommaren. Senast ändrad av Mick | 26 april 2007 | 21:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser