Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Utbult

Vilka elektriska komponenter på motorn skall jag skydda vid tvätt?

Rekommendera Poster


Har sökt och sökt om motortvätt på forumet (hittade faktiskt ett av mina tidigare inlägg om detta ämne). Vilka elektriska komponenter skall jag skydda från vatten/avfettningsmedel? Klarar generatorn t.ex. en dush med vatten utan problem? Fördelaren har jag i alla fall förstått att jag skall undvika att blöta ner. Vad mer?

 

Tänkte även spola rent kylkanalerna i motorn (B20). Kan jag riskera att trycka in vatten i blocket med trädgårdsslangen? Motorn kylde dåligt förra säsongen och jag misstänker att det ev. sitter någon impellervinge i systemet då impellern i cirkulationspumpen var trasig (otroligt att den kylde överhuvud taget). Hur kan jag få bort eventuella rester? Motorn är för övrigt färskvattenkyld.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du vet bäst själv hur impellern såg ut...Om nån vinge var av så är det ganska troligt att den/dom ligger där dom inte ska...

 

Lossa alla slangar,etc och spola växelvis från inlopp utlopp..

Lossa gavlarna och frostpluggar på limpan och spola, du kan ta borrmaskin med en bit fransig vajer för att få bort avlagringar.

 

Du kan göra likadant på blocket med vajerstump som kommer åt iprincip över allt...

 

Nån risk att du skulle få vatten in där du inte ska är ingen större risk då du har skapat fritt flöde åt alla håll när slangar, termostathus etc är borta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om man tittar på bilden så är ju cirkulationspumpen för glykolblandningen kopplad till termostathuset. Impellervingarna bör ju inte kunna komma igenom termostaten så förhoppningsvis har dom stannat i slangen. Har jag fel? Kylvattnet borde väl cirkulera från pump till termostat.

 

Var fyller jag i ny glykolblandning i motor? Häller jag den i expansionskärlet och låter motorn dra runt den? Någon som kan hjälpa mig? Det är första gången för mig... smiley-money-mouth.gif\

 

 

 

Senast ändrad av Utbult | 20 april 2007 | 14:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk bara på att du förmodligen riskerar att förstöra oljekylaren om du blåser på med vattenslangen. Oljekylaren får bara tryckas med 1 kg enligt reparationsboken och det är väl högre tryck i vattenslangen.

 

Mvh Dessin

 

Ps. Om den funkar så undvik att tvätta...... Ds.2.gif\

 

Senast ändrad av Dessin | 20 april 2007 | 15:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok! Skippar nog vattenslangen då kylkanalerna ändå är fria från rost. Visserligen kan man ju sänka trycket i slangen men vi får se. Skall i alla fall kolla över slangarna med något lämpligt verktyg om det sitter några impellervingar kvar.

 

Utvändig motortvätt vill jag nog göra ändå. Får väl gå på lite försiktigt med en gammal diskborste och lite avfettningsmedel på de skitigaste ställena. Skölja av med lite vatten där det behövs m.m.

 

Senast ändrad av Utbult | 20 april 2007 | 15:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...