--A-- 3 Postad 20 April , 2007 Hej, Jag skall köpa en liten motor till en gummibåt (2,40m) och börjar bli snurrig i huvudet av alla val. Någon som har erfarenheter och tips på motorer som har ca 2,5 hk, helst vill man ju att dom skall vara billiga, tysta och lätta men det går givetvis inte ihop. Hittade ett test på DN där Honda och Yamaha testas Yamahan väger 17 kg medans Hondan håller sig på 13 kg. Yamahan är ganska tyst om man jämför med Hondan (86 db på march, är det inte rekomenderat med hörselskydd vid 85db...) Man vill ju inte bryta ryggen av sig för att man skall lyfta av och på motorn samtidigt som man inte vill höras i hela skärgården för att man startat sin lilla motor... http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=&a=103995&sb302i0=1_103995 Någon som har praktisk erfarenhet av små 4taktare? Mvh Andreas Senast ändrad av --A-- | 20 april 2007 | 08:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 20 April , 2007 Har testat Honda 2hk 4-takt, några år gammal. Den väsnades väldigt mycket, för mycket för min smak... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
--A-- 3 Postad 20 April , 2007 Jag misstänkte att den låter rätt mycket. Någon som testat den lilla Yamaha:n? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 20 April , 2007 Hej, I ett test sept -06 i Motor Boats Monthly blev Yamaha F2.5 bäst i test. Övriga var Honda BF 2.3, Johnson 2.5, Suzuki 2.5, Tohatsu FS 2.5/3.5(samma motor). Yamaha F2.5: Plus: * Lätt att bära med bra grepp. * Lätt att starta och mjuk gång. Rimligt mjuk växling. Bra grepp om gasen. * Bra placering av dödmansgreppet. * Finns många olika storlek på propellrar att köpa. * Robust. * Stödfötter att lägga ner motorn mot. Minus: * Måste ta av motorkåpan för att kolla oljan. * Något tung. Yamaha F2.5 fick 4 av 5 stjärnor, övriga fick 3 stjärnor. /Bo Senast ändrad av bossee | 21 april 2007 | 10:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tronnberg 0 Postad 21 April , 2007 Hej, Hade precis samma tankar som du fram tills för 2 dgr sedan. Har en liten gummibåt (2.3 m) och ville köpa en liten 4-taktare. Efter att ha varit runt och kikat på som det känns 1000-tals motorer kom jag hem med en splitter ny Mercury 2.5 hk. Väger nästan inget, skapligt tyst, kostade 5 195 kr, enda kruxet är att det var en 2-TAKTARE!!!. Motorn köpt hos en kedja som fortfarande har dessa motorer, enl. annonser gäller priserna till den 6/5. Med andra ord; den enda motorn jag hittade för vettiga pengar, vettig vikt, lätthanterlighet etc var en 2-taktare. MVH Per Trönnberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 21 April , 2007 En kul variant är elektrisk motor för små jollar. Kostar c:a 2000:- Batteri från båten räcker ett par timmar. För den som ska åka långt kan ett litet elverk med kraftig laddare fungera. Jag köpte ett litet 4-takts elverk för 3000 som ger 600 W och det bör räcka gott. Då får man det puttrande ljudet också som många motorbåtsälskare inte kan vara utan och gärna förser sina barn med lämpliga resurser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
--A-- 3 Postad 21 April , 2007 Hej, Tack för era svar. Det lutar åt en Yamaha... Testerna finns på denna länken http://marinedirectory.ybw.com/Marine_Directory/products/consumer/reviews.jsp?category_id=3 Övervägde ett tag en elmotor, den kan dock inte bytas med svärfars 5Hk om det blir aktuellt. Sonen som är 2,5 år skall inte förses med något buller... även motorbåtsägare kan störas av det... /Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser