Camena 0 Postad 20 April , 2007 Hej! Jag har en liten fråga, kanske en dum sådan. Jag har en 70hp utombordare som har ca 30 år på nacken. Den ryker otroligt mycket när jag kör på låga varv. Otroligt störande när man är ute och myser på sjön. Man blir i stort sett illamående när man sitter längst bak. Jag har även en mindre 15hp på som jag använder som trolling-motor. Denna ryker ganska friskt den med vid låga varv. Jag har normal oljeblandning(som det ska vara enligt instruktioner). Jag har även nya tändstift. Nu undrar jag följande: Finns det något jag kan göra för att det ska ryka mindre? Kan man prova att blanda i mindre olja eller är det riskabelt för motorn? Jag kör nu på 95 oktan...ska jag prova en högre oktan? Vore jättetacksam för svar på denna kanske idiotiska fråga... Mvh Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 20 April , 2007 Hej Testa Aspen 2-t olja. Har kört med den i snöskoter och den ryker mindre och luktar framför allt mycket mindre. Om den surar lite på lågfart kan den också ryka onödigt, ställ den lite snålare och kolla att flottörnålen tätar ordentligt. /Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 20 April , 2007 Håller med föregående, men vet inte om man ska satsa på nya nålar och munstycken... ställer bara man den snålare så går den snålare på högre varv oxå... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 20 April , 2007 Det kan räcka med att göra rent sätet för flottörnålen för att få den tät. Om man ställer lågfartsmunstycket påverkas inte bränslemängden på högfart. /Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 20 April , 2007 Jag har en 70hp utombordare som har ca 30 år på nacken. Den ryker otroligt mycket Jag har normal oljeblandning(som det ska vara enligt instruktioner). för 30 år sen var dåtidens olje blandning 4% dagens oljer klarar 2% eller något mindre. hjälper det inte att halvera oljeblandningen så blanda i e85, har provat och då försvinner all rök se denna tråd: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=112245&highlight=sprit Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Camena 0 Postad 20 April , 2007 Jag har kört med 2% blandning hela tiden. Ska prova med etanol som du skrev. Är det lagom att blanda i 25% då eller? Motorn tar ingen skada av detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 20 April , 2007 En sån gammal tvåtaktare är väl en miljöbomb både för dig och naturen. Är det inte dax att satsa på nytt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 20 April , 2007 Bara att prova så ser du om den tål det. Helt klart är att spriten rensar upp motorn, Hälde sprit i min audi avant som gått ca 300000mil och efter någon tanks körning så tankades vanlig soppa igen och skillnaden var ganska stor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 20 April , 2007 Jag hade en Johnson 6 hk från tidigt 80 tal som rök så pass på låga varv trots 2 % blandning. Jag tröttnade på den motorn så det blev en fyrtaktare istället. Nu slipper gräsänderna hosta mer i den sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 20 April , 2007 300000 mil!?!? Sjömil lr? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Camena 0 Postad 20 April , 2007 Om jag hade haft pengar hade det helt klart blivit en ny fyrtaktare. Det får bli en senare investering. Då slipper jag även den där förbannade extramotorn som tynger ner båten på ena sidan. Men som sagt...det är inga billiga grejer. Jag får tyvärr nöja mig med det jag har för tillfället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 20 April , 2007 Sätt in en bild på den Audin, hygglo! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 20 April , 2007 Man måste ju inte köpa en ny. Köp en 10 år gammal. Jag sålde nyss en 10 år gammal båt med en Yamaha 4takt. Den kändes som ny efter 10 år men jag ville ha en större. En båtmotor går ju typ inget om man jmf med bilmotorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 20 April , 2007 men även en 10:årig motor kostar massor,,, fasen en gammal som funkar kan kosta runt 10000kr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 20 April , 2007 blev visst en nolla för mycket 300000 ska bara vara 30tusen så klart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 21 April , 2007 Är det ett bra svar på frågan? Hade någon frågat hur man lagar en repa på en bildörr hade du svarat är inte den dörren lite gammal, köp en ny? Det är nog inte så miljövänligt om man tittar på hela livscykeln att bara slänga det som har gått sönder. Det måste ju vara mycket bättre att vi lagar det vi har och kör så miljövänligt som möjligt på det sen när det inte funkar längre då köper man nytt och självklart så miljövänligt som plånboken tål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser