Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Westfjord26

Läckande fönster

Rekommendera Poster

Har en liten läcka på sidorutan nere i ruffen som sitter i aluminium lister, dessa är skruvade från insidan och en av skruvarna är runddragna vilket innebär att jag får borra ur den och försöka få bort det som sitter kvar av skruven på den yttre listen, jag känner inte för att plocka bort detta fönsterparti just nu, utan vill ha tips på hur jag kan fusktäta detta och packa om fönstret vid senare tillfälle.Det är väldigt tajt mellan list och fönster/skrov. Tacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har provat Le Fants tätvätska på mindre läckage och det funkar utmärkt. Vätskan ser ut som utblandad mjölk och man drar längs listen och man ser tydligt där läckaget är, vätskan sugs in. Vid lite större läckage kan man behöva ta 2 varv men tätt brukar det bli. Överflödig vätska torkas bort. Det finns ett annat märke också men kommer inte ihåg namnet.

\Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade detta och hittade det i båttillbehörsbutiken, detta provar jag och hoppas att det går, tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska kommas ihåg. Jag föll för det enkla och drog lite tunt med silikon runt mitt fönster som läckte in på min nattsömn. Vet att det är dumt eftersom silikon saboterar framtida jobb me den ytan. Men det blev iofs tätt.

Men den här vätskan låter smartare.

Senast ändrad av Anders_St | 21 april 2007 | 00:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid senare tillfälle tar du och monterar en Heli-Coil i den trasiga gängan,så blir den som ny.

MVH Slurpen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Drar upp denna års gamla tråd. Funkade det bra? Och var hittade ni medlet? Har googlat runt utan att hitta nåt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade medlet på Hjertmans, en liten flaska från Lefant, kommer inte ihåg vad det heter, men sök på lefants produkter.

Det funkade kanon!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lånar tråden.

Mina skitfönster läcker också. Har försökt täta med butylgummi och faktiskt sikaflex 291 men ändå kommer det någon elak droppeGråter

Har inte vägarna förbi hjertmans men bor granne med seasea. Skulle detta meddel funka också, väldans dyra droppar dockSkrattande? (någon som testat alltså?)

Mvh Elfanomad

post-19763-1394235527,8458_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut,ska åka förbi imorgon och köpa mirakel medletFlört. Som du säger, det verkar vara rätt likt.

Kul att det funka för dig, då ska vi se med spänning efter nästa helg (får hoppas det regnarSkrattande)...nä skojade såklart. Kan kanske tvätta båten istället, som test.

Off topic. Westfjord 26:or serväldigt trevliga ut, lagom stora och kanske går i halvplan eller? Nöjd med din snipan?

/Elfanomad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den är halvplanande, ligger och guppar i 7knop ungefär. Är enormt nöjd med båten, mycket trä och utrymme.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag måste säga att den var väldans fin. Kollade in din sjöbod och det var väldans snyggt inne i båten också (lite avis). Håller själv på att renovera för att förhoppningsvis få så fint som i din, gillar när det är nåtat durk och sen lite vita (ev. kanske blå) dynor. Sen var det liksom cleant i din båt, inga tråkiga sladdar eller saker som sticker ut. Ja..då får man drömma lite då:-)

7 knop är något jag skulle vilja åka i, men tyvärr går det inte med min snipa. Hon maxar typ 6-7 knop och machar ca 5 knop...och det känns lite lite.

Såg att Westfjordar ligger över 300 000 nu..Hm, får nog renovera upp min och njuta lite mer av den. Har bara haft den i ett år..haha.

Nu sabbade jag tråden med icke relevant tätnings svar/frågor. Äh, det kanske inte gör nått.

Ska ut å kleta på tätningen i helgen, kommer med utlåtande på söndag..typ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Update!

Skulle ju berätta hur det gick med min tätning av fönster. Det gick faktiskt helt okej på de ställen jag lade på medlet, fast fick droppa på rätt många gånger innan det slutade. Men...måste tyvärr säga att jag upptäckte fler ställen som det läckte in på och nu har det kommit in för mycket droppar för mitt tålamod:-) Blir alltså nya gummilister till nästa säsong, får uthärda denna sensommar å höst..sen så.

Ett helt fungerande medel (trodde jag faktiskt inte på), men man ska vara försiktig vid påläggning eftersom det är nästan som lim. Kan förstöra rutorna om man inte eftertorkar lite.

Mvh Elfanomad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...