Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Musik

Vågar jag starta motorn?

Rekommendera Poster

Har blivit mycket orolig efter att ha läst vad som kan hända med dieseln under vinterförvaringen (vatten, klumpar, gegga, organismer m.m.).

Har tyvärr bara haft halva tanken fylld under vintern. Ska jag fylla på med ny fräch diesel innan jag startar upp (hjälper det?), eller ska jag försöka suga upp befintlig diesel genom påfyllnadshålet. Jag kommer inte åt att inspektera genom inspektionsluckan på tanken (verkar vara tätad med superlim, rädd att deformera tank och lucka när jag försöker bända upp den).

Alltså:

Vågar jag starta upp min Yanmar dieselmotor efter vinterdvalan?

Vad kan hända?

Hur stor är sannolikheten att det går åt helvete?

JAG ÄR LIVRÄDD!!!

/Göran

post-17865-1394235020,8798_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Godmorgon

Du kan köpa RED LINE diesel water remover.Den tar bort ytspänningen på vattnet samt rengör och smörjer pump.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din stora fina inspektionslucka skulle jag öppna. Med en tunn kniv som sicks in från sidorna kan du inte få någon större deformering. Är den tillräckligt tunn, t.ex en förskärare så är det nog mest packningen och klistret som den kan vara limmad med som du förstör.

Det hålet kan bli en stor tillgång för säker motordrift. Längs ner i tanken hittar du de eventuella dieselormarna och vattnet. Sug upp med en hävertpump. Hur lätt som helst. Ta sedan ett ganska tjockt bränsletåligt gummi och klipp en packning. Bilslang lär gå bra.   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, jag gör nog ett nytt försök, men frågan kvarstår om jag inte lyckas:

Vågar jag starta upp min Yanmar dieselmotor efter vinterdvalan?

Vad kan hända?

Hur stor är sannolikheten att det går åt helvete?

/Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sannolikheten för att något ska gå åt fanders är liten. Har du förfilter och vanligt bränslefilter så ska det inte vara någon fara.

Men är du så orolig så är det bara att tömma tanken. Det är inte mer med det.

Motorn kommer inte att explodera det kan jag lova.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, det sitter en massa bränslefilter ivägen. Vete tusan hur man ska bära sig åt för att få in något i motorn. 

Det som i värsta fall händer är att det blir stopp i något filter och motorn stannar. Byt filter, lufta och starta igen. Hm, fast det förstås, om det skulle finnas såpass mycket skräp att det sätter igen röret inuti tanken blir det lite bökigare.

Jag skulle fortfarande göra ett försök på att öppna din inspektionslucka. Det känns mycket bättre när man vet hur tanken ser inuti.

Det är ju inte automatiskt 100% säkert att du har något skräp i tanken!

Även om någon hade dålig erfarenhet av diesel med inblandad RME.

Senast ändrad av Anders_St | 21 april 2007 | 00:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena..Det är bara att starta..Jag hade min Nimbus med en MD21 stående vinterförvarad utomhus med kanske halv tank och när jag la i den igen så vred jag bara på nyckeln (glödde) sen startade jag som vanligt...Funkade hur bra som helst...

Inget riskerar att gå åt helvete, men som du säkert vet så är risken att dieseln parafinerar under vintern...Men du har ju filter....Det värsta som kan hända är att filterna blir igensatta...Häll i färsk diesel i tanken och starta på du så ska du se att det kirrar sej...

Ha en skön båtsommar....

post-22516-1394235021,5477_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst vågar du starta. Blir det stopp i röret från tanken är det bara att pumpa luft bakvägen från grovfiltret så flyger skiten tillbaka till tanken och du kan öppna luckan i det läget.

Men att det blir stopp där just nu i vårrustningen är väl inte så stor. Risken är att det blir senare när du är ute på sjön och då är det sämre läge att vid pålandsvind pumpa ut stoppet, öppna luckan, suga upp skiten, byta grovfiltret, suga fram nytt bränsle, lufta motorn.

Samtidigt som kusten kommer närmre. Kan bli en mardröm. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...