Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
peppelito

vet ej om styrhjälmen är rätt monterad???

Rekommendera Poster

Har monterat mitt 290 drev. fick ej på hylsan med dom två bultarna (insex) rätt?????.

Tror den hylsan ska monteras uppefrån och lixom ner i stryrhjälmen.

Men det gick ej så jag pilla in den underifrån i styrhjälmen sen fällde jag ner hjälmen och skruva fast skruvarna. Slog mig efter att den (hjälmen)kanske hoppar av under färd Tilt el styrning??? vad tror ni. Orolig!.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter konstigt, ska inte vara problem att montera hylsan ovanifrån.

Men sålänge den sticker upp ordentligt i hålet i styrhjälmen är det väl ok.

En annan sak: har du kollat att du får rätt indikering på drevläget? Om man drar hjälmen för långt ut/ned så släpper kuggstången och man kan komma snett så lägesgivaren visar fel.

Går knappt att fixa när båten är i vattnet, det är j-vligt kallt att bada såhär års. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp har kollat det och även varit ue och åkt co 15 dist.

Allt fungerar men kan hjälmen lixom röra sig uppåt/utåt om du fattar vad jag menar? hoppa av?. Då kan den kanske hoppa av vid färd??? Kan kanske inta va bra. Försökte motera uppifrån men va så tajt att presse ner så jag provade nerifrån och då verkade det så bra. Låter kallt att kolla nu!. Vad tror du (jag e lite nojjig). Tack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, kanske sådags nu när du ligger i vattnet, men kan du fixa en bild på det hela? Jag begriper inte riktigt vad du är orolig för...

Min styrhjälm kan inte röra sig speciellt mycket åt något håll. Den sitter helt stadigt utan glapp. Överkanten på Pluggen som man skruvar fast med de två insex-skruvarna ligger jäms med styrhjälmens kant och fyller upp hela hålet den sitter i. Ska inte kunna hoppa ur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja men jag fick ej i den rätt så min övre kant med skruvarna täcker bara upp halva hålet! Efter som jag ej fick i den riktigt? vad göra? har kört och verkar fungera! kan man försöka ligga på badbryggan och pressa ner styrhjälmen tror du el är hålet/bulten konidk så den måste i och ut uppifrån? Detär frågat. Tack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm?

Mitt hål och bult är helt cylindrisk och rak. Går att stoppa in från båda hållen.

Det här låter lite mystiskt. Har du någon kompetent person som kan titta på ditt drev och se om du skruvat fast något snett?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...