Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
sumpan77

Bästa fyrtaktaren?

Rekommendera Poster

Hej!

Undrar vilken fyrtakts utombordsmotor man ska satsa på? Vilken motor går tystast på låga varv (tomgång, trollingfart) har minst vibrationer och är bensin snålast. Nyfiken på motorer mellan 70-100hk. Enbart åsikter om fyrtaktare tack, inga direktinsprutade tvåtaktare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att Suzuki är bästa fyrtaktaren nu. Speciellt till trolling.

Jag trollar själv med en Suzuki 115 hk. och är helnöjd. Har tidigare kört Mercury, Yamaha och Honda men tycker att Suzuki är bättre. Låga vibrationer och tysta. Dessutom är dom ganska billiga jämfört med de andra märkena.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Kör på en yamaha f100a den drar 0.45L/nm vid march fart. tycker den är väldigt tyst när man har växel i.

MVH

CAlle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gesse, tycker du att Suzuki går tystare och mer vibrationsfritt än Honda? Eller vad är bäst med Suzuki förutom priset?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte hört någon som provkört nya Hondan med insprutning så att jämföra den med någon annan blir svårt.

Jag vet däremot hur den äldre generationen är.

Men jag gissar att om du köper något så blir det en 2007:a oavsett märke eller?

H/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min erfarenhet av Honda är att den var fruktansvärt svårstartad på vintern trots att den var ny då. Jag såg många trollingbåtar med Honda som hade samma problem. Men dessa var med förgasare och idag är det väl insprutare på dom om jag inte har helt fel. Dagens Honda kanske är bättre. Min var en -01:a. Men annars var den väl ungefär lika tyst och vibrationsfri. Mercury var mer skakig och högljudd.

Där jag har min hemmahamn är det riktigt många trollingbåtar som kommer och sjösätter. Man har lärt känna ganska många och jag har sett att de flesta byter ut sina motorer till just Suzuki. Det är bara ett fåtal nu som kör med Honda.

Sen har Suzuki något slags system som ger högt oljetryck även på tomgång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag är då väldigt nöjd med min suzuki 140 fyrtaktare använder till mesta dels fiske men även lite nöjesåkning med familjen,på min förra flipper så kunde jag köra som minst 1,6 knop. mätte bränsleförbrukningen på den på en trollinng tävling sommaren 06. fullgasåka ut på morgonen o lite snabba förflyttningar på sjön under dagen men mest i trolling fart.motorn gick

timmar o drog lite mer än 2 liter i timmen o det betyder att man inte behöver bry sig om nån extra trolling motor pga av soppa räkningarna.o tyst o fint går dom oxå.köpte en ny båt nu en örnvik som varvet jag köpte av ska montera min suzuki på.men nu är det ju så att örnvik säljs med mercury motorer på så säljaren gnällde lite på det men vid senare kontakt med han så sa han till mig att han tyckte själv att suzuki var att föredra framför mercury i allafall.det tyckte jag var strongt gjort av han .svågern har en yamaha 100 fyrtakt o den fungerar oxå bra trots att det är den gamla modellen med förgasare.kanske låter aningen högre men inte så att det stör mig i allafall.hondan har jag ingen erfarenhet av men kan tänka mig att deras nya är en kanonmotor det med.fridenzzzzzz rillezzzzzzzzz

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessutom har Suzuki kamkedja!! Bra sätt att slippa ventilsallad!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det får bli en 07:a isåfall. Lutar mest åt nya Honda mest med tanke på vikten. Väger ju cirka 20 kg mindre än andra 90hk. Priset är ungefär det samma vad gäller 90hk mellan Honda och Suzuki, Hondan kostar ett par tusen mer tror jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tror inte du blir missnöjd fridenzzzzzzzzzzz

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SUZUKI 140 FYRTAKT 186 KG

HONDA 135 FYRTAKT 217 KG

HOPPZAN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Innan jag själv köpte ny båt och motor lyssnade jag med väldigt många kunniga, och alla rekomemmenderada Yamaha, det blev en sådan, har nu haft den i två år och inte haft några problem alls, kan inte tänka mig en bättre motor, har sett att suzuki är lite billigare och det är säkert en bra motor  men de tester jag läst är den genomgående slöast.

Tror du blir helnöjd om du väljer Yamaha.

bigl

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan säga såhär.

Sålänge du tänker köpa japanskt så tror jag att du kommer att bli nöjd oavsett märke.

Men jag personligen håller honda högst då alla mina motorer har gått tyst, snålt och helt klanderfritt.

Sen så är Honda dom som har gjort fyrtaktsmotorer längst ca:60 år.

Dessutom världens största motortillverkare. Dom släpper aldrig motorer som inte fungerar.

H/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har både honda och mercury och är jättenöjd med båda. Dock så är Hondan på 50 och Mercuryn 115 hästar men funkar att fiska från båda utan några som helst problem. Hondan är lite mer smögen om man kan säga så ? men annars är det känsla som bestämmer tror jag, 4-takt är det viktiga... smiley-wink.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din Mercury är väl en Yamaha under kåpan?

Det är väl först nu som dom gör sina 4-stroke själva?

H/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yes box stämmer perfekt, kanske skall säga att jag åker Yamaha istället i fortsättnigen smiley-embarassed.gif\ smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kört/åkt en väldans massa utombordare. Kan igentligen bara konstatera att de amerikanska är mer råbarkade samtidigt som de känns mer kraftfylla. De japanska går mer mjukt men är också klenare (känslan).

För många idag tittar bara på toppeffekten och inte på momentkurvan vilket får till följd att man lätt tappar toppfart och acceleration.

Hur som helst är mitt tips: Köp det som är billigast i kombination med om du har en bra kontakt där du bor för service etc.

Har du inte otur tror jag inte det spelar någon roll vilken motor du köper, alla är riktigt bra och idag är det mer känslor än praktik som spelar roll i folks bedömningar. Få saker är så känsliga som märke på motor, fråga mig inte varför men väldigt många fastnar och säger Honda är bäst eller liknande uttalanden och det är naturligtvis fel. Men i dina kriterier som du skriver ljud, vibrationer, bensin skulle jag satsat på Suzuki, Yamaha eller Honda.

Kolla som sagt servicekostnaderna och baka in dem för de är inte försumbara idag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...