Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
gost

Beslutsångest.....val av färg, sen metod

Rekommendera Poster

Ska måla om båten, invändigt, utvändigt, botten, senare den nya durken ja allt utom skrovet, får vara vitt/beige/bajsbrunt i år, kan göra det nästa vår, då jag nu har nog med arbete, durkbyte som blev lite mer.....

Nu till mitt problem, färgval sen metod, verkar som att alla sågar biltemas färg? (2-komp topcoat), köpte en burk igår, så den kan jag använda på insidan av friborden, samt ev durken.

Verkar som om man ska använda International 2-komp Perfection på överbyggnaden, samt Hempel Mille Racing Light på botten.

Nån som PENSLAT överbyggnaden med Internationals Perfection och kan rekommendera detta? - eller måste man spruta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ till... 8.gif\

Min båt sprutades för fyra-fem år sedan med två lager av Hempels tvåkompfärg på skrovet. Den har varken ändrat kulör, mattats eller förändrats på något sätt. Jag bara tvättar av och vaxar på våren. Inga slitmärken, trots att jag har fendrar hängandes emot när båten ligger still. Bara några få märken som jag själv gjort vid upptagning av ankaret...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken färg jag än väljer kan det ju inte se värre ut än innan.

Har läst lite om att Biltemas topcoat blir obra vid sprutning, så blir nog nån annan leverantör - om jag ska spruta

post-24608-1394235020,5819_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Leden att säga, men med Biltema blev det bara sk.t, om det sen beroedde på oss är väl en annan femma, men med International blev det kanon. Slängde ut mer än 2500 kronor i Biltemas färg...

Den vita Biltema blev dock väldigt fin med penselmålning, tyvärr lyckades vi inte få samma resultat med sprutan, vi använde blå och off-white med sprutan. Den vita blev halv ok, den blå blev bara skräp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag penslade med Internationals Perfection förra året och resultatet blev riktigt bra.
Jag köpte lite dyrare peslar och det var att rekomendera.
Det som störde mig mest var alla jävla flugor och insekter som skulle landa mitt i färgen hela tiden.
Lycka till.
//Ola 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sak jag lärt mig från en lackerare som jag själv har prövat vid ett par tillfällen,visserligen på bil menmen som är att även en rollad sak med skrovlig yta kan skinasmiley-surprised.gif\
Hur??
Genom att vattenslipa med 400-800 papper och sedan köra med polerpasta typ RB101 med en polermaskin. Ytan blir blank och jämn. sen är det bara på med vax. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så sant! Men just Perfection har jag haft väldigt svårt att slipa/rubba upp någon glans på. Däremot går det lysande med topcoat och med topcoat menar jag inte Biltemas 2-K färg, som egentligen inte skulle kallas topcoat. Därmed inte sagt att den färgen är dålig.

Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har precis rollat mitt skrov med biltemas primer och topcoat, och jag måste säga att jag är nöjd med resultatet. Ta gärna en titt i mitt fotoalbum i sjöboden.

Visst, ytan hade nog blivit bättre vid sprutning, men på lite avstånd är resultatet klart godkänt. Bara att hålla tummarna för att färgen sitter kvar över sommaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu va det ju ett tag sedan du målade med Biltemas färg!! Sitter färgen kvar? Hur ser du båt ut idag? Man blir ju nyfiken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...