Gå till innehåll
söndag 09 mars 2025
Funkis

Känner någon till en Johnsson bensin-inombordare?

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga! Jag har tittat på en 26-fots ca 25 år gammal fin segelbåt som förrförra ägaren satt in en bensininombordare i för kanske 4-7 år sedan? Den är blå och uppges vara av märket \johnsson\ men jag kan inte hitta minsta modellmärke... ser ganska ok ut men har stått på land i ca 2 år och är lite övergiven. Funderar dock på att köpa båten. Någon som vet vad detta kan vara, och var jag kan få en handbok? Någon med erfarenheter? Hittar inget på nätet om motorn. Hjälp!

post-17093-1394235014,2016_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det skulle förvåna mig rätt mycket om den skiljer sig avsevärt från utombordaren med motsvarande effekt och årsmodell. Det är inte likt motortillverkare att plocka fram nya prylar bara för att det ska bli en inombordare av det. Prova hos någon johnssonåterförsäljare. För övrigt så är motorer av det slaget underbart lättmekade, så om du inte hittar dokumentation om just den motorn så kommer du att komma långt med en bok som handlar allmänt om motorer. Skicka gärna in fler bilder och berätta vad det är för effekt på motorn. Kanske kan någon med motsvarande utombordare lyfta lite på kåpan och kolla om det känns igen smiley-wink.gif\

Och just det, vilket håll är bilden tagen ifrån? Framifrån? Är det segelbåtsdrev, eller en propelleraxel?

Lycka till!!

Senast ändrad av cerber0s | 20 april 2007 | 19:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns väl en inombordare som heter Johnson (OMC) Saildrive Zephyr, ca 15-20 HK. Kanske en sån?

Senast ändrad av FinnSpeed | 20 april 2007 | 20:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha - där satt den, en OMC saildrive var det. Tack för det, nu har jag kollat på nätet. Verkar vara en ca 20 år gammal konstruktion, baserat på samma motorblock som 25-35 hk utombordare. Ägare på forum i USA verkar ganska nöjda. Blocket är överdrivet för en 15 hk segelbåt varför den ger bra effekt och fart men det blir svårare med tiden att hitta reservdelar till undervattensdrevet. Resten av motorn är dock standardgrejor och går fortfarande lätt att hitta. Själv har jag aldrig hört talas om detta ( trots mycket båtkunskap ) så det är lysande att fråga detta forum! Tack åter för hjälpen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...