Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
lama

Offeranoder apha one

Rekommendera Poster

Hej!Har bytt propeller från 21 alu till 23 stål på min Bayliner 2052 med alpha one drev,men när jag fått dit den nya propellern så tar den emot den offeranoden som sitter på drevet över propellern,anodern ser ut som en hajfena som sitter upponer, hur får man bort anodern, går att vrida den litegrann men jag vet ej hur den ska lossas.Eller räcker det med att kapa den lite så propellern går fritt förbi. anledningen till att den tar i är väl skillnaden i stigning mellan 21 o 23

Hoppas på svar!!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick samma problem när jag bytte min fen-anod förra året.  Skulle då ha en magnesiumanod och fick en som tog emot proppen.  Slipade då ner den så att den passade.  I år har jag dock en som passar.  Längst bak på drevet ovanför proppen har du ett hål.  Där kan du med en insexa lossa fenan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för tipsen,jag fick loss anodern och filade ner den så proppen går fritt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Det stämmer att fenan sitter med insexskruv ovanifrån. Fenan är inte enbart offeranod utan även en trimfena, om båten vill självstyra åt något håll kan man vrida fenan för att kompensera detta. M.V.H  Göran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De här anoderna är i zink och jag har magnesium.  Men utseendet på dem är lika.  Den som heter 1640 satt på drevet när jag bytte till en stålpropeller.  När jag lade i backen för att ge mig av så hördes ett förskräckligt rassel.  Jag trodde att växelhuset hade brakat ihop.  Men det visade sig att proppen hade gnagt ur en grop i anoden så det var bara att plocka av anoden och slipa till den så att propellern gick fri.  Nu har jag monterat den anod som heter 2777 och den passar fint.

 

http://www.mercstuff.com/zinctrimtabs.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej På min var det ingen insexskruv utan vanlig bultskalle 1/2 fattning,

under en plastplugg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...