CalleN 2 Postad 18 April , 2007 Hej, Jag har en Mercruiser V8 7.4MPI och ska serva den inför sommaren. När jag rensade i mitt källarförråd såg jag att jag har en 5 liter dunk av Biltemas bättre syntet olja stående, den har betäckningen 5W-50. Så min fråga är, går den bra att använda eller ska jag köpa Qviksilvers original olja? I drevet blir det i alla fall qviksilvers high performance olja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monkeybusiness 0 Postad 18 April , 2007 Tjena.Vad jag har hört så ska man inte ha syntet olja utan hederlig olja.Såkallad miniralolja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micklas 6 Postad 18 April , 2007 Hej Smaken är väl som baken, men detta är något som jag står för. Jag har jobbat med oljeinstallationer på bilverkstäder med Castrol, Shell, Elf, Valvoline och pratat med deras specialister. De har förklarat skillnaderna mellan de billigare och dyrare kvalitetsoljorna. Personligen skulle jag inte chansa på en Biltema olja i min egen VP 5,7 GXI. Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micklas 6 Postad 18 April , 2007 Hej Smaken är väl som baken, men detta är något som jag står för. Jag har jobbat med oljeinstallationer på bilverkstäder med Castrol, Shell, Elf, Valvoline och pratat med deras specialister. De har förklarat skillnaderna mellan de billigare och dyrare kvalitetsoljorna. Personligen skulle jag inte chansa på en Biltema olja i min egen VP 5,7 GXI. Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleN 2 Postad 18 April , 2007 Ok, men vad är då skillnaden och vad rekommenderar du? Ska man välja den olja mercruiser rekommenderar eller finns det något som är ännu bättre. Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jberg 0 Postad 18 April , 2007 Hej! Ja det skulle ju vara intressant om någon konkurrent till biltema sa att biltemas olja (som kostar en bråkdel) är lika bra som deras. När du väljer olja så se till att ha rätt viskositet och rätt kvalitet (ex API SJ,SL, etc). Titta i instruktionsboken, där bör det stå. Mvh jberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lotsenn 0 Postad 18 April , 2007 Byter man olja och filter varje år (vilket man bör göra) så tror jag att Biltemas syntet olja duger bra. Beror lite på hur många timmar man kör på en säsong förstås. Jag har själv använt olja från biltema i flera år i en 3,7 l Mercrusier. Aldrig haft några bekymmer eller skador. Växelhus olja till min utombordare (johnson 40) brukar jag köpa på Ok. Till drevet (bravo one) använder jag däremot quicksilver hp olja. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 18 April , 2007 Det är Statoil som tillverkar och tappar Biltemas olja på förpackning, dock är oljan blandad efter Biltemas recept så man kan inte säga att det är samma olja som Statoils. Oljan tappas på förpackning i Nynäshamn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bayliner2650 1 Postad 18 April , 2007 Jag har kör bil på biltemas oljor i säkert 15 år utan problem....Tror inte det är nån skillnad på de olika märkena pga att oljorna måste uppfylla vissa specifikationer...Det är bara att kolla instruktionsboken.... Ha en skön båtsommar alla... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 20 April , 2007 Det skall vara Quicksilver olja, ring till http://www.searayservicecenter.se Dom har och den är inte dyr. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karm 0 Postad 20 April , 2007 VP orginal funkar också lika bra. Ta den som har bäst pris i din butik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 20 April , 2007 om motorn är orginal och ej körs med hög temperatur så funkar det nog bra men har ni sett hur oljan reagerar när man hettar upp dom olika som finns det är skrämmande hur sk billiga oljor reagerar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 20 April , 2007 Jag instämmer med Monkeybusiness och _PJ_. Jag har provat både syntet och mineralolja i dessa motorer i både bil och båt, och det funkar bra förutom en sak... Syntetoljan är så tunn att de hydrauliska ventillyftarna får svårt att hålla trycket, vilket i t.ex min sprillans nya 5.7 liters motor gjorde att jag fick lite tickande ljud i ventilerna. Även 5.0 liters motorn jag hade innan gjorde likadant. Efter lite forskande fick jag fram att det berodde på just oljan.. Med mineralolja uppstår inte detta problem. De här motorerna är en gammal konstruktion och syntetoljan fanns inte när de först kom.. Så det bästa man kan göra här är nog trots allt att köra på det som rekommenderas. Men som vanligt gäller väl att man får många åsikter när man frågar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 21 April , 2007 Förr sas det att syntetoljor kan lösa upp sotkanter m.m. i motorn med oljeläckage som tänkbar följd och att man därför alltid ska fortsätta att köra en motor som har gått på mineralolja på just mineralolja. Vet dock inte om detta fortfarande gäller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleN 2 Postad 22 April , 2007 Nu har jag varit och köpt Qviksilvers original olja, den var inte så farligt dyr som jag trodde. Tack för alla svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pandorra 0 Postad 26 April , 2007 Du ska inte ha syntetolja i din motor, det är så att den värme utväxling och hårda slitage som motorn utsätts för gör att oljan skummar sig. Ha i mineral olja ganska vanlig. Du kan ha i biltemas olja med gott samvete, lyssna inte på dessa experter som ser ut å ha provision på olja. Den olja dom har är bra , Har kört på den ca 15 år i alla olika motoer och aldrig haft problem . jobbar som mekaniker på volvo så jag vet vad jag gör. sov gott och serva billigt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser