JanOlov 1 Postad 18 April , 2007 Hej Är det någon som packat om trimcylindrarna till ett VP 290sp drev? Det finns ju inga packninssatser att köpa vilket är lite konstigt tycker jag när man renoverar hydraulcylindrar på all annan hydraulisk utrustning. Nu har Drevia en kampanj där man säljer kompletta cylindrar för 5000 kr men mina är helt felfria så varför byta hela ??? Finns det standardtätningar som passar? Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barberiba 0 Postad 19 April , 2007 Är du säker på att det är cylindrarna? Den erfarenhet jag har är det oftast otäta backventiler i pumpen som gör att drevet sjunker tillbaka. De kan gå att byta beroende på vilken pump du har. Jag har bytt på några pumpar av gamla modellen med inbyggd oljetank till 290 DP med bra resultat. Dock lite fickel att få ut dom men det går. 2 små O-ringar för 7:- Mvh. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 19 April , 2007 Jag har tagit isär cylindrarna och konstaterat att det fanns både vatten, olja och lite skit i dom. Kolvtätningarna ser inge vidare ut så jag tror att felet varit internläckage samt lite vatteninträngning. Känns inge vidare att sätta ihop med gamla hårda tätningar. Hur som helst tycker jag att det är konstigt att det inte finns såna enkla tätningar att köpa, riktigt uselt faktiskt!! Jag ska ju förståss kontrollera pumpen och backventilerna också innan jag är färdig. Återkommer när jag hittar standardtätningar som passar, alltid hjälper det någon som heller inte vill lägga 5000kr på nya cylindrar bara för att tätningarna är dåliga. /Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 19 April , 2007 hejsan.. tips... tänk utanför gränserna, åk till närmaste Lantmännen Maskin butik... har inte dom det du söker (vilket skulle förvåna mig dom har nästan alla tillverkade storlekar) kolla med Momentum. /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 19 April , 2007 Hej Har precis kollat med momentum och de har alla tätningar. Kolvtätningen i teflon kostar lite för den svarvar dom på beställning och man betalar för arbetet antar jag. På detta sätt kommer man undan mycket billigare än 5000kr :-) Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 19 April , 2007 - Kanon ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amare 1 Postad 20 April , 2007 Hej Om du ska plocka isär och byta packningar i powertrimpumpen och den är av gamla typen med inbyggd tank så har jag just gjort det. Volvo har inga packningar (som vanligt). Momentum fixade dom och jag gjorde en skiss på ventilerna och de ingående o-ringarna med mått. Största problemet var att få ur ventilerna. Jag tog bort låsringarna, rengjorde med aceton och slipade en bultskalle av lämplig storlek alldeles plan och sedan limmade jag fast den med blixtlim och drog sedan ut ventilen. Har man fått ut den ena så kan man trycka ut den andra. Bifogar en bild och hoppas måtten syns, om inte så maila så skickar jag en bättre bild med e-post. \Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 20 April , 2007 Hej Lasse! Tack för värdeful info! Jag förstod inte riktigt vad du menade med svårigheten att ta ur ventilerna bara. Mina gängade jag ur och mellandelen va bara att trycka ut åt ena hållet. Menade du att du delade på backventilerna? Troligtvis hade jag läckande backventiler också eftersom det kom ut en del skit när jag blåste rent dem. Hur som helst känns det bra att ha öppnat allt och rensat på all skit och vatten och kunna sätta ihop med nya packningar. /Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amare 1 Postad 20 April , 2007 På min var ventilen (övre delen på bilden) inte gängad utan intryckt och låst med en låsring. ´ Sedan satt en likadan ventil från andra hållet och den gick att trycka ut. Det kanske finns fler varianter av pump. \Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barberiba 0 Postad 9 Maj , 2007 Hej och Tack, Lasse. Jag böt bara de små tätningarna i botten på kolven, som delvis hade försvunnit, till O-ringar. Händer att drevet sjunker i vissa övre lägen men går bra att trimma under körning. Ett sätt att få ut kolvarna är att gänga in en fettkopp där röret är anslutet och trycka ut dem med fettsprutan. Mvh. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amare 1 Postad 10 Maj , 2007 Drevet ska inte sjunka i något läge. Om det gör det tror jag på tre alternativ. Antingen så har du luft kvar eller för lite olja eftersom det händer i övre lägen eller (förhoppningsvis inte) är det fortfarande läckage någonstans. Tipset med smörjkoppen var bra. Jag antar att du menar att man ansluter den där slangen går in i pumpen. \Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slaggan 0 Postad 10 Maj , 2007 Jag måste också ge mig in i diskussionen. Har nyss tagit isär min pump enligt de anvisningar som skrivits ovan men jag fattar inte hur man kommer åt de två minsta o-ringarna. Sitter dom inuti de två yttre delarna? Lyckades ni i så fall ta isär dessa för att komma ända in till där fjädern sitter?. Tycker inte att de stämmer riktigt med bilden och hur minna delar ser ut. /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barberiba 0 Postad 12 Maj , 2007 Inuti i botten på kolven, under fjädern sitter en liten plung som du kan ta ur med liten smal tång, på den sitter den lilla o-ringen. På min pump var dessa helt borta, antagligen har de åkt med oljan ut efter att de gått sönder. Lycfka till! Mvh. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amare 1 Postad 12 Maj , 2007 Hej Slaggan På din bild så kan översta biten på delen längst till höger att dra ut. Det är den delen som är streckad på min bild högre upp på sidan. Det är exakt dom delarna du har på bild som är på skissen. Det är bara det att jag ritade den ur huvudet efter att jag satt ihop min pump så alla delar är inte identiska plus att jag utelämnade ena sidan eftersom de är likadana. Jag tror att det är den minsta o-ringen på skissen som är huvudorsaken till att drevet faller tillbak av sig själv så den bör du nog försöka byta. Barberida, jag postar peken på måndag. \Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
korrekt 0 Postad 4 Oktober , 2007 Ja det håller jag med om. Fick höra att det skulle finnas en liten tex på blocket att det finns även packnings sats till kolvarna. Men hittar inte det. Ska man verkligen måsta köpa nya kolvar,i stället för att köpa enbart packningar o-ringar . Ronny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
korrekt 0 Postad 7 Februari , 2008 Hej. Jag letar efter powertrimskolvar ( nya modellen ) Är det någon som har ? Ronny hallepop@hotmail.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dwilde 0 Postad 6 Maj , 2008 Bra tråd och tack för tipsen. Ni skriver att mittendelen bara är att trycka ut. Hur hårt vågar man trycka? Min verkar sitta ganska hårt. Kanske räcker med att endast byta de minsta o-ringarna/packningarna vid de två plungers tidigare beskrivet? Mvh, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karnor 0 Postad 14 Mars , 2009 Drevdelar.se har tagit fram en packningsats för ca 500 per cylinder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
millenium 0 Postad 15 Mars , 2009 JanOlov en nyfiken fråga, vad kostade kalaset när du köper på momentun?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BjornF 0 Postad 25 April , 2009 Hej ! Vill göra lite reklam för den här suveräna tråden. Jag hade ett sjunkande VP 290SP powertrim med den gamla modellen av pump, den med inbyggd oljebehållare. Jag trodde först att det var trimcylindrarna men efter att ha läst denna tråd bestämde jag mig för att plocka ned pumpen enligt dessa anvisningar. Jag var iväg till Momentum i Solna igår och köpte i förväg upp mig på de o-ringar som behövdes. Allt enligt Amare-Lasses suveräna ritning och plocklista. Hela projektet tog ca en och en halv timme tack vare bra instruktioner och nya o-ringar till hands. Jag vill instämma i att det är de två minsta rackarna till o-ringar, (1,6x2mm), som gör hela skillnaden. Mina var av och borta till hälften. Ok, drevet har inte fått stå mer än några timmar ännu men det har från full trim inte fallit ned en millimeter sen dagens insats. Jag vågar säga att det är en succé då det nu gick smidigt och kostade ca 100kr istället för 5-6 tusen för en ny pirat-pump. Tricket med fettsprutan var ovärderligt. Sparade nog en hel dags kliande i huvudet kring hur man skulle få ut ventilerna. Kan också vara bra att ha en sån där krok som tandhyginisterna brukar ha för att få av och på o-ringarna utan att skada dem. De här ventilerna är väldigt små i verkligheten och det är ett pilligt projekt. Det får bli mitt blygsamma bidrag till denna tråd. Stort tack till Lasse, Jan-Olov, Slaggan med flera som beskrivit detta jobb i detalj !! Mvh / Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 26 April , 2009 Ett sätt att få ut kolvarna är helt enkelt köra pumpen i båten fortfarande ansluten med bortagna låsringar, en kolv kommer att hoppa ut! Det är bra att placera något litet tråg under/intill pumpen så att kolven och olja inte sprider sig alltför mycket..... hjälper om man är 2. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kirre1 0 Postad 28 April , 2009 Hej! Jag fick problem med mitt 290 sp-drev och hörde med en lokal firma i Arvika som kunde svarva nya packboxar som passade perfekt,kostnaden blev ca 1500kr ganska övernskommet eller hur? så kolla runt lite först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wind_Rode 0 Postad 26 Juli , 2009 Hallå i tråden Jag ligger just nu i Dalarö gästhamn och igår natt hade drevet sjunkit ner till -4. När vi åkte hit så var jag tvungen att köra pumpen ca varje 10-15sek för att hålla drevet uppe i 0 läget. Är det någon som utav den beskrivningen kan utesluta något fel i systemet? Jag har inte lagt märke till oljefilm bak eller någon olja i motorutrymmet. En sista fråga, hemma hamnen är Trosa så jag vill ju gärna köra båten dit, men kan något ta skada av att jag kör som jag skrivit ovan? /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mickeoannelie 0 Postad 26 Juli , 2009 Hej! Jag hade problem med sjunkande drev (290 dp) och för mej var det backventilen i själva pumpen som krånglade. Oljan strömade tillbaka och då sjönk drevet, köpte en renoverad utbytes från Göteborgs MarinService som var mycket tillmötesgående och jag hade den på 2dar (sthlm). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wind_Rode 0 Postad 26 Juli , 2009 Det låter ju bra, men hur visste du att problemet låg just där? Finns det något sätt att utesluta både det ena och andra? Får man fråga vad en renoverad pump kostade? /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Saltoe31 0 Postad 16 Augusti , 2009 Jag har samma problem,men ännu ej börjat felsöka.För att ta reda på om felet beror på pumpen eller hydraulkolvaran fick jag följande tips från ett varv: Trimma ut drevet,surra tillfälligt med rep för att det inte ska bli tryck på kolvarna,lossa slangarna vid pumpen och plugga dem,lossa repet, ut och kör för att se om drevet forfarande går ner,gör det inte det så bör det vara fel på pumpen/backventilerna, annars är det kolvarna eller slangarna. Beträffande byte av packningar/Backventiler så har jag en senare modell av pump där det är en vit oljebehållere under pumpen.Är det någon som vet hur man byter på en sådan pump? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mats64 0 Postad 23 Augusti , 2009 Hej! har precis fixat till kolvarna på powertrim pumpen. Drevet går att köra upp kanon men inte ner. Motorn går men inget händer. Skruvade av ena slangen och oljan rann ut och drevet sjönk. Vad är det för fel? MaTS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_740 0 Postad 23 Augusti , 2009 Jag har exakt samma fel som du, går hur bra som helst att trimma upp men inte ner. Jag hade tidigare den gamla pumpen och köpte en ny men inte blev det bättre för det. Hörde mig för hos båtklubben vad de kunde tro att det var för fel och fick till svar att det antagligen är trimcylindrarna som skall packas om eller bytas. Skall vänta några veckor till så tar jag upp båten för i år så får man skruva i lugn och ro. Mvh, Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mats64 0 Postad 26 Augusti , 2009 Är det ingen som vet vad felet kan vara om drevet går att trimma upp men inte ner. Jag har haft i sär pumpen och bytt alla oringar och fyllt på ny olja. Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magh 0 Postad 8 September , 2009 Hej! Jag rev precis min pump enligt tidigare instruktioner i denna tråd och kunde mycket riktigt konstatera att dom 2 minsta o-ringarna var i princip borta. Detta måste vara orsaken till mitt sjunkande drev. Det var en smal sak att riva pumpen och kolla ringarna tack vare dom suveräna beskrivningarna ovan. Köpte idag en komplett o-ringsats på Momentum för 62:- Kolla detta innan du köper en ny pump. Bifogar en bild på en isär plockad backventil mvh MAGH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser