Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Westman

Elfel - utrustning till felsökning

Rekommendera Poster

Hej!

 

När vi hängde på den nyrenoverade och vinterkonserverade motorn i helgen ville den inte starta. Inte ett knyst kom, och det verkar inte som att det kommer fram någon el till motorn. Batteriet är nyladdat (rätt nytt och förvarat inomhus i vinter).

 

I helgen ska jag få hjälp av en kompis som är elektriker. Eftersom båten står en bit ut på landet tänkte jag köpa med mig den utrustning som kan behövas för felsökning (kompisen har en del grejer, men de lär inte vara för 12v) samt reparation. Vad kan jag behöva i form av kablar, säkringar etc och var köper jag det? Bor i Uppsala men jobbar i centrala Sthlm...

 

Båten är en Uttern 495HT från -76, elsystemet original. Allt funkade bra i höstas.

 

Stort tack på förhand!

Westman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med din kompis vad han har eller kan tänkas sakna, han kanske har det mesta även om han är starkströmselektriker. Mätutrustning brukar vara omställbart mellan stark- och svagström.

Säkringar etc köper du på en bil- eller båttillbehörsfirma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min favorit-felsökare är en vanlig 12V glödlampa med långa sladdar på så man kommer åt överallt. Eller en vanlig 12V provare som ser ut som en skruvmejsel men med lampa i.

 

En multimeter kan luras lite eftersom den t ex mäter spänning utan att dra någon ström. Men lyser lampan så finns det 12V.

 

Ska man bara felsöka varför det inte startar, inte köra länge stund, så kan man tillfälligt (några sekunder) kortsluta säkringar för att se om de är orsaken till felet. Hjälper kortslutningen så var säkringen trasig och man får köpa en ny. Så slipper man köpa med sig hela säkringssortimentet ut.

 

Senast ändrad av Anders_St | 18 april 2007 | 09:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för bra svar! (Som vanligt på detta forum!)

 

Jag hittade ett kit med säkringar på Biltema för 13:-, se bilden, som jag tänkte ta med. (se bild) De ser i a f ut som de säkringar som sitter i båten.

 

Finns det några särskilda kablar som man skall använda för marint bruk? (Utifall det rör sig om ett kabelbrott) Jag har försökt hitta kabelkit och dylikt på biltema, jula, Clas Olsson men utan framgång...

 

Närmast till hands ligger väl att nån kontakt ärgat över vintern...

 

/Westman

post-25259-1394235013,7429_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ärgad kontakt eller säkring är ett bra tips i ditt fall. Dra ur och sätt i allt i kontaktväg som du kan komma åt innan du börjar riva i annat.

 

I båt ska man ha mångtrådig kabel. Vanlig kabel för elinstallationer hemma med 1 eller bara 5 trådar är inge bra, den går av när det vibrerar hela tiden Sedan finns det kablar där kopparledningen dessutom är förtennad. Då ärgar den inte men är också dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Törs knappt berätta följande...7.gif\

 

Tog ut min kompis elektrikern till båten igår söndag. Vi började med att byta säkringar och han kontrollerade var i systemet det fanns ström. Han monterade isär tändningslåset och kollade alla möjliga och omöjliga kopplingar, i arbetsställningar som krävde en akrobat.

 

Efter att vi kontrollerat ALLT i båten flyttade vi bak till motorn. Vi lyfte av kåpan och min kompis börjar kolla alla kontakter. Efter en halv minut utbrister han men vad är det här för kablar? och lyfter på kablarna som skall monteras på batteriet...

 

När vi i höstas tog av motorn lindade vi elkablarna prydligt runt motorn under kåpan. När vi hängde på motorn hade vi hunnit glömma bort dessa kablar, och eftersom jag trodde att kabeln med 6-7 piggar (som tydligen är någon form av signalkabel) var elkabeln så letade vi inte efter fler kablar. När de båda kablarna kopplades till batteriet gick det mycket bättre...8.gif\

 

Jag skämdes en aning, och min kompis blev bjuden på en rejäl brakmiddag. Nåja, som nybörjare är det väl tänkt att man ska lära sig saker.*haha* Tack så mycket för tipsen ni som svarat, ledsen att jag tog er tid för detta! Hoppas jag kan bjuda igen någon gång!

 

Skepp ohoj

Westman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

*ASG*  Ju större fel desto mindre orsak och desto enklare att hitta. :-)

 

Alltid en orsak att bjuda på middag!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde nåt liknande i helgen. Skulle bara provstarta motorn(el-start) vid bryggan, men den var helt död. Kollade, under panik, allt för att 30 minuter senare komma på att gasreglaget inte var i neutral/friläge.

 

Senast ändrad av Yadis | 23 april 2007 | 13:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...