Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
boo_bob2

garmin 172c minneskort

Rekommendera Poster

Tjena!

Jag har köpt ett en beggad Garmin 172c plotter med ett förprogrammerat minneskort.

nu är det så att jag skulle vilja kunna lägga upp rutter och waypoints mm på datorn. Jag har sett att det finns en kortläsare/skrivare som tillbehör till denna plotter. skulle man kunna använda en sån för att göra detta?

Eller måste man köpa kartorna på cd och ett tomt minneskort för att det ska funka?

Någon som vet?

MVH

Bob  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

Jag behöver alltså mapsource (eller vad det heter) och ett tomt kort. hur får man tag i mapsource? 

kan jag använda de kartorna jag redan har i mitt förprogrammerade minneskort eller måste jag köpa nya kartor på CD för att få in dom på datorn?

Cheers!

/Bob

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rutter, waypoints och spår ligger inte på minneskortet utan på plotterns inbyggda minne. Så om du vill föra över dessa mellan datorn och plottern behöver du en datakabel till plottern. Om du skaffa Mapsource så kan du med en datakabel och ett tomt minneskort i plottern flytta även sjökort till plottern för att använda vid navigation. Jag har både Mapsource och Fugawi och det funkar att göra rutter och waipoints i båda, och föra över till plottern.

Så om du har färska kartor till plottern och bara ska föra över rutter och waypoints så behöver du inte köpa något tomt minneskort. Du kan inte använda sjökorten på det förprogrammerade minneskortet i Mapsource, men som sagt du kan använda CD-sjökorten i plottern men då behövs ett tomt minneskort.

Detta är en djungel som jag fick erfara förra året när jag köpte min 292:a och i båtvaruhusen hade dom ingen som helst koll på vad man behövde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

20.gif\

Om jag skaffar en pc-kabel och tex Fugawi så borde det funka att föra över rutter mm? 

Funkar det även fast jag olika kart-format i fugawi (bsb) gentemot plottern (bluechart)?

Ledsen om jag är lite trög, men detta är som sagt en djungel.

smiley-laughing.gif\

/Bob

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hänger på i tråden med ett par undringar.

Håller på att reka marknaden på plotters, och i dagsläget lutar det åt Lowrance. Alla de waypoints som jag i dagsläget har i PC:n resp bärbara Garmin-GPS:n... är dom döda så att jag måste knappa in dom manuellt i nya plottern, el kan jag föra över dom via PC:n eller Garmin-GPS:n? Typ via NMEA-gränssnittet? El måste det vara Lowrance - Lowrance om det ska funka?

EDIT Tillägg:

Nå´ n som har en plotter till övers eller rekommenderar ni att köpa fabriksnytt? Ska ha den till fiske uteslutande

Senast ändrad av KillerBoo | 18 april 2007 | 16:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja eftersom waypoints och rutter bara är koordinater. Och koordinaterna är ju samma oavsett vilket format det är på kartan.

Fast jag föredrar Mapsource med vektoriserade kartor vilket jag tycker är helt överlägset inskannade papperskort.

Tänk dessutom på att plottern måste ha ström när du ska göra detta. Den får inte ström från PC:n. Skaffa gärna en PC-kabel med inbyggd 220 adapter. Annars måste du tillföra 12 volt till plottern på något annat sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan,

Jag har två stycken plotters eftersom jag köpte en ny båt i höstas och fick då med en Garmin 182C men hade precis köpt en ny Navman 6500 till min gamla båt som inte ingick i köpet.

Så om någon av dessa är intressanta hör av dig.

Vet ju inte var du finns men sjökorten är:

Garmin, västkusten (tror Strömstad ner till Öresund)

Navman, västkusten inkl. insjöar som Vänern (Strömstad till GBG)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...