Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
henkeson

Hur komma in mellan skroven på en Ryds 530 dc?

Rekommendera Poster


Jag hittar ingen lucka för att komma in mellan skroven i min dubbelskrovade Ryds 530 dc, finns det någon sådan?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen lucka tyvärr. Jag monterade en lucka. Durken under där tanken/tankarna är belägen lämpar sig bra för att skära in en inspektionslucka. Jag borrade ett litet hål och stack in en svetstråd för att känna efter var jag skulle sätta luckan. Det  finns tvärbalkar och utrymmen fyllda med frigolit på vissa ställen och där vill man inte sätta en lucka. Jag har även borrat för en slang som går ner till kölsvinet och kopplat till en självsugande pump och därigenom fått till länspumpning för detta utrymme. kan bli endel vatten, typ kondesvatten. Konstigt att inte Ryds tänkt på detta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också ett behov av detta. Tror min är fylld av vatten.

Toppar 30 knop med 90 hk i gått skick. Känns mycket tung att få upp på rampen, samt har en tendens till att luta lite vid färd.

Har en plugg i aktern. Denna har jag inte rört än, då den ser lite gamla och bräcklig ut. Bör man kunna få ut en del vatten genom denna? (står på ramp på strand) eller krävs en lucka och pump för att få eventuellt allt vatten?

Om det nu så är att det är vatten mellan skoroven, hur går det förebygga? Relingslisten som skall demonteras och se efter att täta mellan skroven? Sprickor i skrovet (såg inga då nyligen bottenmålade)



Senast ändrad av Niklas-L | 11 juli 2012 | 13:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har också en Ryds 530 DC och kölsvinet är fyllt av vatten eftersom jag i år inte kunde tömma ut det med dyvikan innan sjösättning. Jag är väldigt intresserad var du exakt placerade inspektionsluckan och var du gjorde hålet för pumpslangen så att jag kan borra på rätt ställe! Vill helst slippa dyr kostnad för uppdragning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruva ut pluggen så ska du se att det kommer rinna ut en hel del vatten

Den måste du ju skruva bort innan vinterförvaring utomhus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räkna inte med att få ut all vikt bara genom att öppna dyvikan. Flytskumet mellan skroven suger med tiden i sig vatten och blir som en svamp. Så är det exempelvis på grannens Ryds 480rsi, och på många andra båtar.

 

När man öppnar dyvikan rinner det ut ca 10 liter, men sitter fortfarande 100+ liter vatten i flytskummet. Enda sättet att få ut detta är att kapa upp durken och ta ut skummet och sedan plasta igen.

 

Problemet blir värre om båten står ute/i minusgrader under vintern då vattnet frostspränger skummet och gör att det kan suga i sig ännu mer vatten kommande sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...