finsnickarn 0 Postad 17 April , 2007 Berätta lite vad du och din partner/barn kan tjafsa om i båten. Lite sarkastiskt kanske, men dock aktuellt och problematisk för en del. Kanske kan denna länk lära oss om hur vi borde uppföra oss. Vilka situationer ska man direkt undvika? Mycket om livet verkar annorlunda om man är på sjön. Har inga erfarenheter ännu, men det lär väl dyka upp. Man vill vara lite förbered då vår första säsong på sjön är igång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 17 April , 2007 -Gör det själv , om du är så himla petig !! En klassiker !! ***************** ( min fru´ s kommentar , när det gäller knopar ..hahahahah //JSR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 17 April , 2007 HAHAHAHAHAHAHHA...JAG KOM PÅ EN TILL ... -Ingen ide att jag gör något , du gör ändå bara om !!! Ännu en klassiker från frugan . JSR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tulia 0 Postad 18 April , 2007 hmm, innan vi bytte båt var ju såklart tilläggning och ankartamp något det tjafsades om(motorn gick inte alltid, båten tog vind väldigt lätt, ingen ankarolina) Nu går allt det som en dans! Vi brukar nog inte tjafsa så mycket överhuvudtaget på sjön...men min sambo kan gnälla ibland när jag går och lägger mig mycket tidigare än honom...vi har helt olika dygnsrytm... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 18 April , 2007 Manövrering vid tilläggning är ju en klassiker. Om man är den som - ivrat mest för båtköpet - har båtförarintyget medan sambon tyckte det var onödigt att båda gick - har kört båten mest Så är det svårt att ta rollen som gast, ta det lugnt och VARA TYST medan ens livskamrat får försöka parkera båten själv. Man måste acceptera att det finns andra varianter än precis som man själv skulle gjort. (Jo, det slutar ofta med ett ilsket gör det själv då! när man inte kunnat låta bli att ingripa och dra i ratten. :-) Det är en ren säkerhetsfråga att alla ombord ska kunna hantera båten någorlunda. En kul sak är att träna man-över-bord-i-full-fart med en fender. Alla, inlusive småbarnen om de når upp till ratten, har fått stanna båten från full fart (20-25 knop) vända och sakta köra tillbaka och stanna vid sidan av fendern utan att köra över den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tulia 0 Postad 18 April , 2007 du har så rätt! :-D man-över-bord-i-full-fart...hur bra går det med e snipa som gör 8 knop? :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 18 April , 2007 Det går väl bra även med snipa! Full fart är alltid full fart, fast lite olika fort beroende på båttyp.... Inbromsningen blir kanske inte lika dramatisk men principen är samma. :-) Senast ändrad av Anders_St | 18 april 2007 | 12:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 18 April , 2007 varför ligger inte denna tråd på dösnack?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bobban 0 Postad 18 April , 2007 Hej! Vid eventuellt tjafs behåll båten och sälj käringen, mycket lättare att få tag i en begagnad käring än en begagnad bra båt!!!! bobban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tulia 0 Postad 18 April , 2007 det har ju med båtar att göra, varför skulle den då ligga där? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 18 April , 2007 På vår båt kan vi inte ens stava till ordet tjafs.JAG är Kapten även efter lagens bokstav! Amen Inget att tjafsa om. Om frugan kör är hon kapten och då är det sluttjafsat. Annars tror jag att det mesta uppstår pga att man pratar till varandrar och inte med varandra och har en massa outtalade tolkningar som aldrig kommer fram.En klassiker. De sitter i bilen. Han kör. Hon: jag undrar om de har kaffe på den där macken. Han kör. Hon utropar: varför stannadee du inte?! Han svarar: jag vet att de inte har kaffe där Hon menade: stanna jag vill kissa. Han fattade: hon vill fika. Och det bästa av allt-detta har hänt oss också. Skratta- jag bjuder på det.Det där med kapten, gick ni på det?Alla som hann reagera och bli förargade innan ni hann läsa dessa slutrader, det finns ett och annat att tänka på i samvaron ombord på båten för er.Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jokijoker 0 Postad 22 April , 2007 Brukar bli tjafs om att jag kör för fort Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freddie1 2 Postad 23 April , 2007 Här med.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thunberg_jr 0 Postad 26 April , 2007 Min mamma klagar alltid på att jag kör för fort när jag ligger i 20 knop ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pandorra 0 Postad 26 April , 2007 Min fru frågar attid när vi är framme så hon kan lägga till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 28 April , 2007 Hej pandorraFår man låna henne, som fördäcksgast alltså.Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser