Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Mmaarrccuuss

Huvudsäkring, viktig?

Rekommendera Poster

Har en AQ115, med batteriet nära motorn.

 

Hur viktigt är det att ha en huvudsäkring i start- och generatorkretsen, på en skala typ:

 

1. JÄTTEVIKTIGT

2. Halvviktigt

3. Kan väl vara bra, men skit i det om du vill.

4. HELT ONÖDIGT

 

Vad är det egentligen som kan hända? Vad är det man säkrar mot liksom?

Att någon råkar lägga en skiftnyckel mellan startmotorns pluspol och motorblocket?

Eller är det något som kan hända i startmotor/generator så att det blir kortslutning?

 

Jag har batteriet (ett enda) i motorrummet, c:a 0,5 meter från startmotorn och generatorn. Har ingen huvudsäkring i dagsläget.

Om jag struntar i säkringen kan jag koppla kablarna direkt på polskorna, annars måste jag ha (från pluspolen):

Kort kabel - Säkring - Kort kabel - Kopplingsplint. Pris: 750-800 kronor.

 

Vad säger ni om Huvudströmbrytare i start-/generatorkretsen då? Risken är ju bara att jag råkar bryta strömmen när motorn går och pajja en massa. Är det inte bättre att bara ha huvudströmbrytare i förbrukarkretsen?

 

/Marcus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ligger nog på en 2a.

 

Startmotor och generator är ganska robusta saker som inte brukar kortsluta. Har aldrig hört talas om det.  Men om dom gör det med grova kablar anslutna så är risken stor att du har en båtbrand.

 

Jag gillar principen att alltid säkra av ett batteri. Man vet aldrig vad som kan hända eller hur man lyckas klanta till det när man mekar.

 

Fast...batteriet i motorrummet? Förmodligen ganska vanligt men inte att rekommendera. Vätgas under laddning ihop med varm motor låter lite riskabelt. Ordentliga besserwissers har batteriet i ett separat ventilerat utrymme.

Å andra sidan har din båt säkert kört runt med batteriet i motorrummet under hela sitt liv så....   Risken är ju inte jättestor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkring till startmotorn skulle vara onödigt för du skulle behöva en jävligt stör säkring för att den inte skulle brinna när du startar.

Skulle du ha säkring tror jag ändå någonting annat skulle brinna före säkringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkring till startmotor blir en stor säkring i speciell hållare, ja. Vi pratar säkring i storleksordning 400 Ampere. Skyllermarks har sånt.

 

Senast ändrad av Anders_St | 18 april 2007 | 10:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja... hm...

 

Jag är ju helt med på att det KÄNNS BÄTTRE att ha huvudsäkring, (t.ex. Skyllermarks 400A). Ja.. eh.. Det kanske bara är dumsnålt att strunta i det. Fast, ja, det är väl som sagt inte så mycket som kan gå sönder..

 

Men är vi överens om att jag iaf. kan strunta i att ha en huvudSTRÖMBRYTARE i start-/generatorkretsen?

 

Vad tror ni om att strunta i huvudsäkring till förbrukarnätet då, och endast ha en dosa med flatstiftssäkringar till varje förbrukargrupp, framme vid förarplatsen. Då kommer det förvisso att gå c:a 3 meter osäkrad, fet, plus- och minuskabel från motorrummet till säkringsdosan vid förarplatsen. Det borde väl inte heller vara några konstigheter. Eller är jag dumsnål nu igen?`

 

Jag har inga stora förbrukare, bara instrument och radio. Kanske lanternor och nån belysning i framtiden.

Nu när jag bara har småförbrukare kan jag ju använda tändningslåset som huvudströmbrytare, men när jag skaffar lanternor m.m. kan det ju vara smakfullt att inte dra allt genom tändningslåset, och DÅ är det läge att ha en huvudbrytare.

 

------

 

Jag vet att batteriet står lite olyckligt, men det var så när jag köpte båten och jag hoppas att jag ska slippa nån knallgasexplosion. Kanske kan bygga en TÄT låda till batteriet och sätta en avluftningsslag i toppen och leda ut gaserna. Eller flytta på batteriet!

 

 

/Marcus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde visst svara på fråga 2: En huvudbrytare som bryter bort allting utom länspump, larm och ev laddning via solcell är nog ett måste tycker jag.

Placerad så man själv eller något barn inte råkar slå av den av misstag när motorn går.

 

Jag skulle känna mig osäker utan. Det tar en stund att rota fram skiftnyckel och skruva loss kablarna om det händer något. Det kan bli ganska varmt under den stunden.

 

Huvudsäkring är mindre viktigt i jämförelse.

 

För avsäkring annars gäller väl Murphys lag; allt som kan gå åt helvete kommer att göra det förr eller senare. Dvs något av metall gnager hål på ledarisoleringen och kortsluter. Då ska det sitta en säkring längre upp mot batteriet och rädda dagen.

 

Att flytta batteriet från motorrummet kan man väl göra om man ändå bygger om nåt annat nån gång.

 

Senast ändrad av Anders_St | 18 april 2007 | 15:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...