Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Gesse

Strömförbrukning på en kabel.

Rekommendera Poster

Jag en plus och en minuskabel fördragen till Wallasvärmare som jag ska montera senare. (Wallas 1300) Kablarna är ganska tjocka. Nu har jag monterat ett cigguttag och stereo och undrar om jag kan koppla dessa på samma kablar?

Vad krävs för amp säkring i så fall då tro?

Det är ett elände att dra nya kablar så det vore bra om jag kan koppla ihop dessa. Nu kommer väl inte allt att vara igång samtidigt så ofta med det vore bra om de kunde vara det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en lika tjock kabel som heter H07V-K 6mm2. Tvåan ska vara en liten upphöjd tvåa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan nog inte starta värmaren samtidigt som du har något annat igång, men när den väl brinner drar den inte så mycket!

Ang säkringen så sätt inte alla enheter på samma säkring, om du skulle kortsluta uttaget så stannar värmarfläkten och då överhettar Värmaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En säkring på 15-20 A är nog inga problem för kabeln och bör räcka för Wallasstart och Ghettoblastern samtidigt. Man kanske får undvika att tända en cigg samtidigt med Wallasvärmarens start.

Inte över 6A säkring per kvmm är en tumregel. Har man för stor säkring på klen kabel kan det bli kabelbrand. All spänning hamnar över kabel som börjar brinna om säkringen inte löser ut.    

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

6 mm2 bör inte vara några problem. Wallasvärmaren drar mest när man startar den. Glödspiralen som tänder fotogenen ska bli varm, när väl brännaren brinner krävs bara lite ström för pumpen. Tänder inte värmaren kan det bero på att det inte finns tillräckligt med ström till glödspiralen, du kan då stänga av dina laster och koppla in dem igen när värmaren blir varm. Ett annat tips i sammanhanget om inte värmaren tänder på första försöket, starta motorn så ökar spänningen, jag har råkat ut för detta och med motorn igång är det aldrig några problem att få fyr.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ju sätta en säkringsdosa där du splittar kabel och säkra utaget och steron var för sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Värmaren bör få ström direkt från batterierna och inte via någon huvudbrytare för att inte bli överhettad när den slår av och någon stänger av huvudbrytaren. (ibland kan värmaren behöva starta efterfläkten efter att den varit avstängd en stund och då är det inte bra om någon slagit av strömmen) Andra strömkällor, förutom länspump, bör gå via huvudbrytarna. Säkringarna är bäst separerade pga detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är en bra länk för kabelarea

www.kjell.com/kjellfakta/kabelarea

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack till alla för tips och info.

Cigguttaget ska användas till 12 volts kaffebryggare samt mobilladdare. Kaffebryggarn vet jag inte hur mycket ström den tar men det är nog en hel del. Men jag får nog säkra upp grejerna var för sig och kanske inte använda värmaren och bryggaren samtidigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte riktigt hur du tänker i ditt sista inlägg men se upp om du säkrar upp var sak för sig med stora säkringar för då eldar du upp din 6mm2 kabel. Det är i och för sig ok att säkra varje sak men då måste du säkra din matarledning med en egen säkring som begränsar max uttaget.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte att när jag inte hade kollat hur mycket ström bryggaren tar är det nog bäst att inte köra allt på en gång.

Men nu kollade jag på bryggaren. Den tar 150 watt. Är det så att man delar watt med 12 (volt) för att få fram ampere styrkan? I så fall måste bryggaren vara säkrad för minst 12,5 ampere.

Matarkabeln blir nog säkrad för sig som du föreslog.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yes Effekt = Spännning * ström    (likström, nästan sant för växelström)

150 W = 12 V * ström,   dvs ström = 150/12 = 12,5A

Sidospår1:

1 hästkraft = 736 Watt.

Dvs en startmotor på 2 hk drar 1472 W dvs 1472/12 = 123 A

Sidospår2:

Max belastning av brandsäkerhetsskäl på en kabel är 6 Ampere per kvadratmillimeter. Dvs absolut minsta kabelstorlek för motorn ovan är då 123/6 = 20 kvadratmillimeters kabel. Gärna dubbla grovleken för att inte tappa spänning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kabeln skall vara dragen direkt till batteri eller huvudströmbrytare.
Jag hängde en hänsäkrin lättåtkomligt 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...