Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
smoegen

Rengöra oljad teak

Rekommendera Poster

Hej, jag har en god vän som just köpt en 26år gammal segelbåt. Inredningen är i teak, denna tak är ytbehandlad med olja. Med åren har den blivit ful och tråkig.

Finns det någon som känner till en bra metod för att rengöra oljad teak? Troligen tänker min kamrat att lacka inredningen när han har fått den ren.

Mvh Smoegen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använde T-röd som jag penslade på rikligt, skrapade sen med spackelspade. Efter det slipning. Lätt och bra resultat.

Lycka till!

Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vet att watski har något medel, teak restorer eller något sånt, hur det fungerar har jag ingen aning om.... vi slipade, blev fint!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

smoegen: jag har gjort rent teaken i min båt under vintern (samt lite förra våren). Jag använde teak restorer och skrapa. Kolla gärna in resultatet och beskrivning på http://loggboken.webblogg.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar som T-röd fungerar lika bra som Teak Restorer. Min teak såg likadan ut efter T-röd-behandling och slipning som bilderna visar på CEIJE:s länk.

Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Tjena Smoegen!
Äre ett invändigt tak?
Ujujujjjj.
Själv tvättade jag teaken på min förra båt med klorin och mkt sparsamt med skrubba. Sedan oljade jag bara med 50/50 kokt linolja och balsamterpentin.
Med åren kom jag fram till att det gråa inte alls är fult och man halkar mindre så jag slutade med dumheterna att slita ut mig i onödan.
Har alltså sällat mig till kategoring som inte beundrar med avundsjuka blickar ett fint blankt däck och polerade ytor. Det är en båt och inte en matsalsmöbel för  mig.
Hälsn
Kalman
(PS Hur går det med din Fin-Gal?) 

Men tvätta med klorin funkar alltså. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...