Trissorange 0 Postad 15 April , 2007 Hej Jag har fått ett konstigt problem med min utombordare Yamaha 20hkr. Problemet är att styrningen i riggen har låst sig. Det troliga är att lagret har rostat fast för jag har inte använt motorn på några år nu. När jag försöker vrida (styra) så är det tvärstopp. Jag har prövat med diverse rost lösar oljor men det hjälper inte nått. Lagret i riggen saknar smörj nippel vilket förklarar att infettning av just detta lagare blivit bortglömt. Så jag undrar nu om det är någon här som haft liknande problem och som kan vara snäll att beskriva hur ni fick loss på elendet???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 15 April , 2007 Hej, Kolla på sprängskisser på http://www.yamaha-motor.com/outboard/parts/home.aspx Kanske inte just din modell (20 hk) finns med men det kan vara samma som 15 el 25 hk. Finns det nån skruv som reglerar (är med och klämmer åt) friktionen i vridningen? Det är närmast det jag tänkte du kunde kolla på sprängskisserna. På nåt sätt måste det gå att ta lös stången som motorn vriders runt med men har den rostat fast så.... Finns det nån stor mutter på undersidan? Hur länge har du låtit rostlösningsoljan verka? /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trissorange 0 Postad 15 April , 2007 Hej igen Nej det finns ingen bult i botten på riggen men det finns en skruv som man reglerar hårdheten i styrninen men den är dess värre med fastrostat så vrider man på den så får man känslan att den skall gå av. När jag lade på rost lösnings olja första gången så prövar jag att spraya på utan på lagerhusen uppe och den nedre delen av lagerhusen. Det fick stå några dagar men det hjälpte inte alls. Nu idag så har jag borrat upp ett eget smörjhål i stången där jag senare skall sätta på en smörjnippel. I borrhålet har jag pumpat i rostlösar olja så att lagren där uppe och nere troligtvis har fått en dos av det. Skall bända lite på riggen i morgon så får vi se om en manövern gjort någon nytta. Har då aldrig vart med om att detta hänt för på någon motor jag haft......... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trissorange 0 Postad 22 April , 2007 Hej igen. Jo det funkade med att göra ett eget hål för en smörjnippel i styrstångens hus och att där pumpa i rostlösare olja. Efter en lång brottnings match med riggen så släppte den och det går att styra igenPust. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser