Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
perols90

Ny eller äldre båtmotor?

Rekommendera Poster


Jag är på jakt efter en 25-35hk motor gärna med elstart, jag vet inte riktigt vad jag ska välja, en lite äldre motor till en liten peng eller en ny dyrare motor (ev 4 takt) några tips? är det värt att satsa på gammalt eller ska man slå till på en nyare modell? Är det stor skillnad i bränsle förbrukning?
 
 
Tacksam för svar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är ju altid roligt att ha en ny motor.

dom flest ny har ju också direktinsprutnig. vilket är bättre än förgasare enligt mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har man tur hittar man en gammal motor som går bratil en lämplig peng men det kan lika gärna vara att köpa sej problem.Om en 2-taktare får bra kylning och rätt mängd bränsle kan den gå väldigt länge och byter man zinkanoder i tid behöver de inte ätas upp av korrosion.

Har själv ägt en Mariner 28 (yamaha) -79 i 20 år utan att ha haft några större problem alls. Bränsleförbrukningen skiljer inte så mycket mellan nyare och äldre motorer i den storleken. 4-takt går förståss lite billigare men det väger inte upp kostnaden om det är vad man är ute efter. Vill man däremot ha en motor som går obehindrat och vädigt tyst på tomgång ska man förståss skaffa en 4-takt.

 

Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tal om lite nyare motorer så har jag en mercury 30hk -00.

Och hur den går vill jag gärna inte tala omsmiley-cry.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken båt skall motorn hänga på?

 

40 hk för mycket?

Den här verkar rätt fin: http://www.blocket.se/vi/11550333.htm?ca=7_s

Men jag vet ju inte alls vad du har för budget.

 

Köp en nåtsånär ny 2-takt om budgeten är begränsad. Ny 4-taktare blir ganska dyrt.

 

2-takt med förgasare är ca 30% törstigare på högre varv än 2-takt med direkt insprutning el 4-taktare.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 15 april 2007 | 21:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok, så en äldre motor drar inte så mycket mer soppa, det har jag alltid trott:P

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en Ockelbo T14 lär ju 40 hk inte vara några problem i alla fall.

Skall det vara lång eller kort rigg på Ockelbo T14?

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 15 april 2007 | 21:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kort rigg, men motorn bör finnas runt stockholm eller däromkring:P men alla tips uppskattas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

min 30hk är ju från -00 och den har inte direkt insprutning. Jag har sätt att en del -03 inte heller har det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips: även om båten kräver kort rigg så kan du hänga på en med lång rigg om du gör el köper en s k jack plate.

Finns ju större utbud av utombordare med lång rigg än kort.

 

Bör se ut nåt i stil med den här: http://www.thmarine.com/product.cfm?PRID=22

Fast fullt så kraftig jack plate som länken visar behöver du inte förstås.

Med en sån kan sen du ha en motor med lång rigg på en akterspegel som har kort rigg.

 

Kort rigg (S, short)= ca 38 cm (15 tum)

Lång rigg (L, long)= ca 51 cm (20 tum)

 

/Bo

 

 

Senast ändrad av bossee | 16 april 2007 | 09:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok, men annars kan man väl plasta till lång rigg, gjorde det på en gammal båt, men det var ju iochförsig till en mindre motor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det förstås, men om man inte vill göra för stort ingrepp på båten så är nog jack plate en snyggare lösning.

 

Om man vill plasta upp högre akterspegel är det nog klokt att även vika över en plåt (alu el rostfri) på fram och baksidan som motorbultarna går igenom och som ger extra stadga.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 16 april 2007 | 10:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


köp så ny som möjligt.. dom gamla går ofta sönder fort.. ja köpte en gammal motor o den bara krånglar,,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

köp så gammalt som möjligt så få du ha den ifred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HAHA nu blevc det lite olika synpunkter, en gammal bara strular och en ny bara blir stulensmiley-undecided.gif\. men jag tror det blir en lite nyare modell från kanske 90 och frammåt.
just det, spelar det någon roll vilken märke det är, jag menar kvalitetsmässigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag anpassade min T14 efter nyinköpta motorn som var långriggad. Höjde akterspegeln och hängde på en 65hk, har funkat bra. Kolla om du vill min T14 här på forumet i mitt fotoalbum. 

Hälsn. Kent    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sätt lås på motorn..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hjälper lås?

 

Vid vår brygga så verkar inte lås ha spelat någon roll alls och vid grannsjöns brygga stal de hela akterspeglarna. Men min gamla murcla fick vara kvar trots att den låg enklast till men tiltspärren var låst i bakläge så det var kanske lite för bökigt att få ur växlen för att lyfta motorn och släpa in aktern till land och såga väck motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej, det är mist sagt träligt med folk som inte vet skillnaden på sitt och ditt. smiley-yell.gif\ smiley-frown.gif\
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

min motor e så passgammal så tror ingen vill ha den... båten e gammal med,, men annars kan man ju låsa motorn o båten med skedja

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När hjälpte en klass-3 kedja mot batteridrivna kapar eller motorsågar det är ju bara att såga av akterspegeln? Finns ju bärbara svetsar oxå.... Nä skaffar man en ny motor skall man nog spraya den med gul färg, montera Nautilock och sen sova i båten för att slippa bli av med den. Lyckligtvis för mig verkar inte 2-taktarna vara lika heta hos balterna/ryssarna som drar förbi Norrtäljebryggorna....

 

Senast ändrad av Bella440R | 21 april 2007 | 12:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

mitt tips ser ut så här

post-15930-1394235021,6709_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp gammalt. Men provkör! Och inte endast i tunna eller med muff, utan på båt i sjön så du kan se att den går bra med belastning ich att den kyler även med belastning. kolla åxå att den är servad då och då, att tex skruvarna som håller ihop riggen går att lossa m.m skillnaden mellan olika märken vet jag lite om men jag har en mariner 40 -79 som jag e nöjd med, lättmekad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för alla tips, nu är nog ett motorköp förhoppningsvis ganska nära, tror trots allt att det blir en motor från 90 eller frammåt, mellan 25 och 40 hästkrafter20.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...