perols90 0 Postad 15 April , 2007 Jag är på jakt efter en 25-35hk motor gärna med elstart, jag vet inte riktigt vad jag ska välja, en lite äldre motor till en liten peng eller en ny dyrare motor (ev 4 takt) några tips? är det värt att satsa på gammalt eller ska man slå till på en nyare modell? Är det stor skillnad i bränsle förbrukning? Tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
van_duung 0 Postad 15 April , 2007 det är ju altid roligt att ha en ny motor. dom flest ny har ju också direktinsprutnig. vilket är bättre än förgasare enligt mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 15 April , 2007 Hej Har man tur hittar man en gammal motor som går bratil en lämplig peng men det kan lika gärna vara att köpa sej problem.Om en 2-taktare får bra kylning och rätt mängd bränsle kan den gå väldigt länge och byter man zinkanoder i tid behöver de inte ätas upp av korrosion. Har själv ägt en Mariner 28 (yamaha) -79 i 20 år utan att ha haft några större problem alls. Bränsleförbrukningen skiljer inte så mycket mellan nyare och äldre motorer i den storleken. 4-takt går förståss lite billigare men det väger inte upp kostnaden om det är vad man är ute efter. Vill man däremot ha en motor som går obehindrat och vädigt tyst på tomgång ska man förståss skaffa en 4-takt. Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stilig_knubbis 0 Postad 15 April , 2007 På tal om lite nyare motorer så har jag en mercury 30hk -00. Och hur den går vill jag gärna inte tala om Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 15 April , 2007 Vilken båt skall motorn hänga på? 40 hk för mycket? Den här verkar rätt fin: http://www.blocket.se/vi/11550333.htm?ca=7_s Men jag vet ju inte alls vad du har för budget. Köp en nåtsånär ny 2-takt om budgeten är begränsad. Ny 4-taktare blir ganska dyrt. 2-takt med förgasare är ca 30% törstigare på högre varv än 2-takt med direkt insprutning el 4-taktare. /Bo Senast ändrad av bossee | 15 april 2007 | 21:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perols90 0 Postad 15 April , 2007 ok, så en äldre motor drar inte så mycket mer soppa, det har jag alltid trott:P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perols90 0 Postad 15 April , 2007 ja, den var fin bosse, ja har en ockelbo t14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 15 April , 2007 På en Ockelbo T14 lär ju 40 hk inte vara några problem i alla fall. Skall det vara lång eller kort rigg på Ockelbo T14? /Bo Senast ändrad av bossee | 15 april 2007 | 21:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perols90 0 Postad 15 April , 2007 kort rigg, men motorn bör finnas runt stockholm eller däromkring:P men alla tips uppskattas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stilig_knubbis 0 Postad 16 April , 2007 min 30hk är ju från -00 och den har inte direkt insprutning. Jag har sätt att en del -03 inte heller har det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 16 April , 2007 Tips: även om båten kräver kort rigg så kan du hänga på en med lång rigg om du gör el köper en s k jack plate. Finns ju större utbud av utombordare med lång rigg än kort. Bör se ut nåt i stil med den här: http://www.thmarine.com/product.cfm?PRID=22 Fast fullt så kraftig jack plate som länken visar behöver du inte förstås. Med en sån kan sen du ha en motor med lång rigg på en akterspegel som har kort rigg. Kort rigg (S, short)= ca 38 cm (15 tum) Lång rigg (L, long)= ca 51 cm (20 tum) /Bo Senast ändrad av bossee | 16 april 2007 | 09:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perols90 0 Postad 16 April , 2007 ok, men annars kan man väl plasta till lång rigg, gjorde det på en gammal båt, men det var ju iochförsig till en mindre motor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 16 April , 2007 Jo, det förstås, men om man inte vill göra för stort ingrepp på båten så är nog jack plate en snyggare lösning. Om man vill plasta upp högre akterspegel är det nog klokt att även vika över en plåt (alu el rostfri) på fram och baksidan som motorbultarna går igenom och som ger extra stadga. /Bo Senast ändrad av bossee | 16 april 2007 | 10:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 16 April , 2007 köp så ny som möjligt.. dom gamla går ofta sönder fort.. ja köpte en gammal motor o den bara krånglar,, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 16 April , 2007 köp så gammalt som möjligt så få du ha den ifred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perols90 0 Postad 17 April , 2007 HAHA nu blevc det lite olika synpunkter, en gammal bara strular och en ny bara blir stulen. men jag tror det blir en lite nyare modell från kanske 90 och frammåt.just det, spelar det någon roll vilken märke det är, jag menar kvalitetsmässigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stabb1 0 Postad 17 April , 2007 Hej! Jag anpassade min T14 efter nyinköpta motorn som var långriggad. Höjde akterspegeln och hängde på en 65hk, har funkat bra. Kolla om du vill min T14 här på forumet i mitt fotoalbum. Hälsn. Kent Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 17 April , 2007 sätt lås på motorn.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 17 April , 2007 Hjälper lås? Vid vår brygga så verkar inte lås ha spelat någon roll alls och vid grannsjöns brygga stal de hela akterspeglarna. Men min gamla murcla fick vara kvar trots att den låg enklast till men tiltspärren var låst i bakläge så det var kanske lite för bökigt att få ur växlen för att lyfta motorn och släpa in aktern till land och såga väck motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perols90 0 Postad 18 April , 2007 nej, det är mist sagt träligt med folk som inte vet skillnaden på sitt och ditt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 20 April , 2007 min motor e så passgammal så tror ingen vill ha den... båten e gammal med,, men annars kan man ju låsa motorn o båten med skedja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perols90 0 Postad 20 April , 2007 ja det är klart, lås är bra att ha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 21 April , 2007 När hjälpte en klass-3 kedja mot batteridrivna kapar eller motorsågar det är ju bara att såga av akterspegeln? Finns ju bärbara svetsar oxå.... Nä skaffar man en ny motor skall man nog spraya den med gul färg, montera Nautilock och sen sova i båten för att slippa bli av med den. Lyckligtvis för mig verkar inte 2-taktarna vara lika heta hos balterna/ryssarna som drar förbi Norrtäljebryggorna.... Senast ändrad av Bella440R | 21 april 2007 | 12:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 21 April , 2007 mitt tips ser ut så här Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ahaa 2 Postad 21 April , 2007 Köp gammalt. Men provkör! Och inte endast i tunna eller med muff, utan på båt i sjön så du kan se att den går bra med belastning ich att den kyler även med belastning. kolla åxå att den är servad då och då, att tex skruvarna som håller ihop riggen går att lossa m.m skillnaden mellan olika märken vet jag lite om men jag har en mariner 40 -79 som jag e nöjd med, lättmekad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perols90 0 Postad 21 April , 2007 tack för alla tips, nu är nog ett motorköp förhoppningsvis ganska nära, tror trots allt att det blir en motor från 90 eller frammåt, mellan 25 och 40 hästkrafter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser