Ringhede 6 Postad 15 April , 2007 Så var man för duktig med att plasta in båten. För lite ventilation. Har nu en del rinningar från kondens som har blivit svarta av mögel (tror jag) Försökte tvätta med vanligt tvätt och även med grönsåpa som är bra mot mögel, men fläckarna är kvar. En hel del mindre prickar på t.ex. plastlock och sittsar mm (halkskyddade) gick bort rätt så bra. Som tur är har jag inga dynor i båten utan bara fläckar på plasten. Måste jag polera bort allt eller vad är bäst att tvätta med? Har tvättat tidigare med oxalsyra men då blev plasten matt och behövde poleras för att bli blank igen. Mögel eller inte, luktade inget skumt alls när jag drog av presenningen. Tipps? mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 15 April , 2007 Hej, Biotab Mögeltvätt funkar ganska bra på mögelfläckar, det har jag provat. Har även använt Ship Shape (på kapell) och det funkar bra. Kanske även Autosol Waterline kan funka då det ju tar bort bruna randen effektivt på skrovet (och det är effetktivt), kanske det rår på mögel också men det har jag inte prövat. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 15 April , 2007 Jag kör med Hempel Custom Marine Polish 67441. Kombination av lätt rubbing och vax som tar mindre missfärgningar. /A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 15 April , 2007 Jag hade ganska bra framgång med vatten och lite diskmedel och en nagelborste. Torkade efter med en wettextrasa och gnuggade lite extra med en sån där svamp av Scotch Britetyp. Hade turen att se när fuktigheten börjat öka i båten och tog hem de sista två dynorna som börjat få pyttesmå mögelprickar. Lätta att få bort på plastytorna som finns bara i taket. Mest matfett och smuts. Plasten möglar inte turligt nog. Till hösten är man lite visare och tfettar av inredningen noga. Alla dynor hem. Utom ryggstöden som är fastskruvade. De har dock inte påverkats av fukten. Troligen är de horisonella ytorna smutsigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 16 April , 2007 Ljummet vatten och YES med en halv plastcitron i funkar kanon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaDoP 0 Postad 16 April , 2007 Jag provade att tvätta med koncentrerat Klorin i helgen på nedskitade delar av däcket (vet inte om det var mögel, små svarta prickar i halkskyddet som var omöjliga att få bort med konventionella supertvättmedel). - Det gick kanon. Provade att gno och skrubba men det var lika illa, så jag tröttnade och gjorde något annat i någon minut. När jag sedan återkom så var ytan helt ren. Kontentan är att man bara behöver dosera ut Klorinet över området och efter ett par minuter tvätta av med vatten, Voilá. Har även hört att Klorin är bra om man vill tvätta bort mögel invändigt också. En fördel med Klorinet är att det tar ordentligt död på mögel också. Är det någon som vet om Klorinet har några negativa effekter på gelcoaten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orre72 0 Postad 16 April , 2007 Klorin har jag tvättat med oxå och det har alltid fungerat. Spä bara ut det i vatten så ska det säkert fungera bra. Men i år köpte jag Turtles plast tvätt för ute möbler, av en ren händelse så bara tog jag ner flaskan och läste på den och det stod att den fungerade utmärkt till plastbåtar. Köpte flaskan och åkte och spruta på, det blev som nytt. Prövade även på den räflade delen av däcket som man annars blir tokig på att polera då skiten sätter sig i räflorna..... detta medlet tog det med ett naffs.Kunde efter att plasten blivit helt ren bara polera på med maskinen och fick en kanon yta. Så de som ej vet det ... köp turtles plast tvätt..... // Rickard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rydshenkan 0 Postad 16 April , 2007 Hej där! Jag har haft samma problem som du! Fick ett super tips av en vän med lång båterfarenhet han sa köp Y10 och jäklar vad bra det var!!!!! en burk med typ liknadnde konsistens som tapetklister pensla durken vänta 10 min skölj av gör det sen en gång till!! Du kommer inte andvända något annat sen!!! glöm inte vem som sa det!! MVA rydshenkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 16 April , 2007 Tror att Y-10 och Autosol Water Line mfl har liknande ingredienser och ungefär samma effekt. :-) Somliga säger att de blandar ihop själva nåt med citronsyra från mataffären och får goda resultat. Värt att testa kanske. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 16 April , 2007 Ehm, vad gäller plastdäck med halkmönster, jag tröttnade på att skrubba och körde helt enkelt över däcket med högtryckstvätten. Rent. Några problem med det? Jag blir lite orolig över vad jag missat när ingen annan föreslår den metoden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser