AudiTQ 1 Postad 15 April , 2007 Hej allihop, jag ska denna vecka åka många mil för att titta på en båt- jag är mer än väl medveten om min undersökningsplikt och vill därför få råd och tips om EXAKT vad jag ska kolla på och undersöka- punkt för punkt - vill besvära er experter att skriva ner detta här :-) Jag är ingen novis- jag och min familj/släkt har haft båt så länge jag kan minnas har alltså rätt bra båt/teknik kännedom (trots min rina ålder) men detta gäller utombordare, styrpulpeter av typen Buster... Detta gäller en Sea Ray 230 Sundancer årsmodell 1996- en helt annan båt alltså. Sötvattenkörd (innan import från USA och efter import i Sverige) Det sitter en Mercruiser 5.7 lit 260hk med Alpha 1 drev. (300 timmar) Ej bottenmålad osv..och ser på bilderna väldigt fin ut, privat försäljning. SÅ, hjälp mig gärna med vad jag ska kontrollera själv. Har inte för avsikt att anlita en besiktningsman. Fyll gärna på denna tråd så flera båtköpare kan få använding av den i framtiden. mvh Senast ändrad av AudiTQ | 15 april 2007 | 19:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 15 April , 2007 Hej!!! Prylar att kolla.. Drev: eventuella skador hur e oljan gummibälgen drevlyft powertrim etc. Ipellern när va den bytt senast?? anoderna på drevet växlarna går dom trögt eller lätt inga missljud i växelhuset vid start. Motor: Olja limpor och knän hur ser dom ut och packningar är d bytt efter regelboken?? leta läckor både vatten och olja.. Hur ser d ut i maskinrummet? Ett rent och snyggt maskinrum borgar för en välservad motor.. Hur e tempen vi start Skenar den iväg eller funkar termostaten som den ska e d färskvattenkylt eller saltvatten?? Om den är färskvattenkyld hur är värmeväxlaren? funkar den som den ska?? och glyckolblandningen håller den måttet? Bränsleledningar och tryckrör etc läcker dom ?? Skrov etc: Kolla skrov och dyligt grundstötningar etc.. Trimplan finns d och isåfall funkar dom som dom ska??? Elen: Kolla alla kopplingar mätare etc och se så d funkar.. Lika så belysning... Kök badrum etc: Funkar dasset som d ska if d e en vattentoa och ev sepptitank inte kul när kopplingar ger upp och båten blir full i piss eller vatten... Köket e d eldrivet gasol eller spritkök?? Kolla så d funkar och att alla kopplingar är korekta Särskilt viktigt om d rör sig om ett gasoldrivet.. Kyl och frys, värmare mm: Dessa grejer slukar ström, Diesel,fotogen eller gasol se till så d funkar som d ska och att inga missljud hörs.. Reglage styrning etc: Se över reglagekablar etc och kolla styrningen så att drevet följer med i rattrörellserna.. Finns d kvitton på grejer samt service etc. Hur verkar säljaren är han seriös eller en lurendrejare märks rättsnart.. Att köpa båt av en privatperson inebär alltid en risk men om du kollar båten nogrant och eventuellt provkör en längre stund och allt funkar felfritt så borde d gå bra.. Klart att d är säkrast att anlita en besiktningsman. Men jag tror du kan fixa detta rättså bra själlv utan att gå på någon jätteblåsning.. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
van_duung 0 Postad 15 April , 2007 hittade en intresant sida om dehär problemet men det handlar mest om volvo motorer. Klicka Här tror att nån medlem på Mg har knackat ihop den sidan Senast ändrad av van_duung | 15 april 2007 | 21:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 15 April , 2007 Finns inte mycket att tillägga efter Rexco:s utmärkta lista. Möjligen detta att kolla små detaljer när det gäller skick och ordning. Rent och snyggt överallt? Många småskavanker eller välaktad båt. Hur ser tampar och annat förtöjningsgods ut. Små detaljer säger mycket om ägarens skötsel av båten. Också bra att spela lite dum och ställa frågor av typen: Hur gör man när man vinterkonserverar en sådan här båt? Vilken sorts olja har man i motor och drev och hur ofta skall den bytas? Det kan väl inte vara så viktigt att byta varje år! En sån här motor går väl hur länge som helst utan att man behöver göra så mycket med den? osv. Säljarens svar på sådana frågor säger mycket om hans sätt att sköta båten. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 15 April , 2007 Lägger till: -Kolla serviceboken, finns den, verkar det vara seriösa firmor eller ägaren själv som servat. - Äger ägaren verkligen sin båt? Kolla vilket försäkringsbolag han har och hur länge den varit försäkrad där och be sedan om hans personnummer och ring sedan försäkringsbolaget och kolla uppgifterna. Är den nyligen försäkrad på det bolaget så avstå köp, oavsett förklaring. Ett annat sätt är att kolla med Larmtjänst journummer. Finns på MGs köp-och-sälj del tror jag. -Landström, finns det? I så fall är det säkert 110V. Räkna med att den är obrukbar så blir du inte besviken. Skulle veta om nån kan det där med ett AlfaOne drev på en såpass stark motor. Har för mig att det inte är så bra men kan ha fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 15 April , 2007 Tackar tackar :-) mycket matnyttiga saker! Så vitt jag vet är väl Bravo dreven att föredra, inte sant ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 15 April , 2007 Har läst nåt om CE-märkning. Ska visst vara bra att ha i EU-land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 15 April , 2007 Yepp.. läst mkt om CE märkning. Och den är CE märkt all dokumentation för en gång skull (enligt säljaren) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 15 April , 2007 Hej igen!!! Ett Alpha drev klara lätt av denna effekt utam problem.. D är när effekten stiger över 300hk eller ett mycket stort vridmoment tex från en större diesel finns som Alpha drevet kroknar.. Men för en orginal 260hk stark v8 räcker det gott oväl med ett Alpha drev.. NAckdelen med Alpha drevet är att d inte är ett DP drev allstå inte ett drev med 2st motverkande propellar. Båten kan således bli lite svårstyrd och ha en förmåga att dra sig åt d hållet som propellern snurrar.. Detta är något man vänjersig vid. Men lite övning råder bot på detta oxå övning ger färdighet heter d ju.. !!!MVH REXCO!!! Som fortfarande åker på orginal Alphadrev sen 96.. Inspekterat och provtryckt samt servat av mig själv. Räknar iskallt med att d ska orka minst 3 år till utan några större problem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 15 April , 2007 Mycket bra länk! tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 15 April , 2007 Rexico verkar vara insatt - följa med mot ett fint arvode ? ;-) Jag sitter och funderar på hur man lättast kollar intstrumenten, alla ger väl nån form av utslag vid motorstart ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 16 April , 2007 Fler tips ? :-D Bör man kolla drevoljan på en så pass ny båt ? Har två objekt som är intressanta nu..dels Sea Ray 230n men även en Chris Craft med VP DP drev. Och VIKTIGAST av allt- hur kontrollera att båten inte har böldpest ? Senast ändrad av AudiTQ | 16 april 2007 | 22:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 17 April , 2007 Båten är väl inte speciellt ny, för det är väl fortfarande fortfarande den 11 år gamla du skriver om eller har du bytt igen? Om båten ligger på land så är det väl klart att du kollar drevoljan Om jag vore i dina kläder och var så orolig för allt, och saknade kunskap för att avgöra skicket på en båt så skulle jag låta en besiktningsman kontrollera båten men det kräver ju då att du bestämt dig för att köpa en båt, för att kunna slå till snabbt så krävs ju även att finansieringen är löst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 17 April , 2007 Hej. Kolla akterspegeln och de balkar du kommer åt. Så du inte har fukt där. Kolla även efter fukt på baksidan på dynor med mera. Lycka till!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 17 April , 2007 ........ ska förtydliga att jag INTE är orolig för allt- skulle det dyka upp nåt problem så fixar jag det. Men man vill ju slippa besväret. Som jag poängterat, min kunskaps nivå är över medel så jag kan nog mer än väl avgöra skicket på en båt. Senast ändrad av AudiTQ | 17 april 2007 | 13:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 17 April , 2007 Ok, fick bara lite konstiga vibbar när basic frågor som bränsleförbrukning, om man bör kolla oljan, penta vs mercruiser vilken är bäst, tar det lång tid att byta limpor osv. dök upp. Det blir säkert kanon bara du slår till och köper någon båt Tittar man på båtar som har några år på nacken så finns det säkert en och annan skavank och något som snart behövs åtgärdas men det hör ju till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 17 April , 2007 Konstiga vibbar ? basic frågor ? det här forumet är väl till för att ställa frågor ? Som jag har sagt, jag har enbart haft utombordare (på Buster båtar) förut och inombordare är nytt för mig, även om jag är relativt påläst. Men VISST jag kan ställa mina frågor på fendern.se.....är väldigt nyfiken så jag får väl söka svaren på mina frågor där om man ska bemötas med en massa nedlåtande kommentarer. Senast ändrad av AudiTQ | 17 april 2007 | 21:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 17 April , 2007 Och VIKTIGAST av allt- hur kontrollera att båten inte har böldpest ? Jag skulle inte bry mig så mycket om pest-risken. Vissa båtar har det och visst drar de då i sig lite vatten men det är inget som spelar någon större roll. Om du sedan när du köpt båten upptäcker att den har blåsor i skrovet OCH SAMTIDIGT bestämmer dig för att slipa ner all färg på botten OCH vill göra jobbet ordentligt så behandlar du den med epoxi. Annars petar du hål på blåsorna och lägger på lite epoxi eller gelcoat och målar över och glömmer det hela. Eller så glömmer du det helt och hållet vilket också går bra. Senast ändrad av ChristerN | 17 april 2007 | 22:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 17 April , 2007 Tack för ditt svar! risken är kanske inte så stor att man köper en båt med böldpest. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 18 April , 2007 Nej så var det inte menat, men det kanske skulle vara vettigt för dig att anlita en besiktningsman eftersom du är nybörjare på båtmodell och motortyp men å andra sidan blir ju kostnaden för besiktningsmannen ganska stor del av köpet eftersom prisklassen för storlek/ålder inte är så hög Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser