nmop 0 Postad 15 April , 2007 Hur får man skarpa kanter med maskeringstape? När jag tar bort tapen blir det oskarpt och kladdigt? Fel tape? Ska den tas bort direkt efter målning? Hur gör man??? Mvh NP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 15 April , 2007 maskeringstejp är enligt mig det sämsta alternativ till maskering om man vill ha skarpa kanter. På båttillbehörsaffärerna finns det speciellt vattenlinje-tejp (oftast röd) som fungerar riktigt bra! /PG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 15 April , 2007 Jag använder El-tejp som ger en skarp kant. Drar av tejpen så fort som möjligt. Senast ändrad av Lasse-L | 15 april 2007 | 19:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 15 April , 2007 3M har masktejp för knivskarpa linjer någon hundring per rulle exakt samma tejp fast klarröd finns att köpa hos närmsta bagare som har manuellpåsförslutningsmaskin den 6 mm röda tejpen är brukar kosta någon tia per rulle jag har alltid maskat med brödtejp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 16 April , 2007 Kör med vattenlinjetejp i plast, funkar kanon, målar du med hård färg så dra loss den när färgen är blöt, målar du med mjuk polerande färg så kan den sitta ett bra tag efter färgen torkat. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 16 April , 2007 En fördel med bagaretejp är att den är lätt att svänga när fält läggs på bilar är det ju inte direkt bara rak linjer man vill maska fram, men till båt och vattenlinjemålnig går väl vilken tejp som helst bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
helge 0 Postad 16 April , 2007 Hej Målat botten i flera år och använt vattenlinjetape, gjorde även detta igår på min Norlin 34. Knivskarpa linjer inget utflyt, men man måste trycka till tejpen mot den linje som skall vara skarp. Målar botten och drar sedan bort tapen direkt, vad jag vet så kan denna tape sitta kvar men jag chansar inte. MVH Sjösätter i morgon den 16/4 Helge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lyngve 0 Postad 17 April , 2007 Jag har alltid använt vanlig billig maskeringstape. Var noga med att den fäster väl, gnugga rejält med tumnageln och måla med det samma. Ta bort den omedelbart efter målningen och låt den aldrig bli våt. Kom ihåg att billig maskeringstejp av papper är färskvara. L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tribeca 0 Postad 17 April , 2007 Jag kör med vanlig målarmaskningstejp och det brukar funka bra. Maska av direkt efter målning när färgen är blöt, allt annat blir värdelöst! Maska av direkt är väl en bra generell tumregel vid målning. Trycker liksom tidigare talare till rejält med tummetott så det blir riktigt tätt. Funkar klockrent. Senast ändrad av Tribeca | 17 april 2007 | 13:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nmop 0 Postad 17 April , 2007 Hej o tack. Provade med eltejp som funkade bra. Dock svårt att dra rakt eftersom den är seg och smal. Mvh NP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andyh 0 Postad 17 April , 2007 Det viktiga är nog att der är en riktig plasttejp, den skall kännas lite seg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser