Sungam 1 Postad 15 April , 2007 Hej. Köpte en ny Uttern i höstas och upptäckte rätt snart repor/sprickor på skrovet som narturligvis är klassiskt blått. Efter många turer så blev det i helgen konstaterat av firman jag köpt båten av att skadorna beror på att härdningen gått för fort. Inget som kommer att forsätta spricka etc. Går att lacka om det skadade området men kommer att synas. Känns som man får leva med reporna mot en kompensation. Frågan är vad man ska förvänta sig i kompensation. I min värld har jag betalt för en ny båt men fått en med skador vilket drar ner andrahandsvärdet. Någon som varit med om något liknade eller har en åsikt om hur mycket kompensationen ska handla om. Bifogar en bild på reporna, svårt att fota så det blir rättvist. Mvh Magnus Senast ändrad av Sungam | 15 april 2007 | 19:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 15 April , 2007 Hej Magnus, Det är ju ett fabrikationsfel och du har rätt enligt konsumentköplagen att få detta åtgärdat. Prata med ARN och nämn även detta för firman, då brukar dom bli snabba med att åtgärda felet. Du skall inte leva med skadorna utan en eventuell kompensation eller fullständig omlackering. Lycka till! Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 15 April , 2007 Sprickor pga att skrovet härdat för fort. Vad jag tror, hoppas någon mer kan bekräfta eller förneka. Då är det ju sprickor i gelcoaten. Då läcker vatten in till glasfiberlaminatet! Skall du aldrig acceptera inte ens med kostnadsavdrag. Måste åtgärdas. Annars så har du fukt i glasfiberlaminatet och kommer frostsprängas till vintern om du inte förvarar i tempererad lokal. Uttern är en kvalitetsbåt (borde vara det) och skall inte ha några sådana här brister utan åtgärd. Vad är svaret från Uttern? Hur vill de att det skall hanteras? Om en båt härdat för snabbt kan det då finnas fler? mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 15 April , 2007 Skulle aldrig acceptera de där reporna. De får väl lacka om hela skrovet helt enkelt. Snacka med din konsumentvägledare i din kommun. Kanska har det jobbet du jobbar på fri advokatkonsultation. Det brukar alltid underlätta om man nämner att min advokat sa eller enligt ARN så... Men helt klart är att du har rätt att få det åtgärdat UTAN att det syns att det är lagat. Jämför det med att du hämtar din nya bil från försäljaren och så är det stora repor i lacken som försäljaren erbjuder sig att fixa med lite klarlack. Visst det kanske förhindrar rost osv men det bli inte snyggt. Det skulle de aldrig göra, de skulle lacka om hela detaljen, dvs skrovet. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 15 April , 2007 Hej, Visserligen skall handlaren hantera ärendet men jag skulle nog dra ett brev med detaljerade foton till Uttern direkt. Sprickor i gelcoaten på en ny båt är ju inget nån skall behöva acceptera ens om prisavdrag erbjuds. Som nämts kan båten faktiskt bli frostsprängd p g av detta och kan således bli förstörd om den förvaras utomhus på vintern. Det lär komma in fukt där sprickorna är. Det går säkert att laga med t ex Creeping Crack Cure. Det letar sig in i springor med hjälp av kapilärkraften och härdar sen med en transparent fog. Personligen skulle jag kräva ny båt. Du kommer bara att få problem i framtiden med den skadan. Dels det jag nämde ovan dels när du skall sälja båten, då får du ta en smäll till för köparen lär pruta rejält p g av skadan. Läs på dina rättigheter enl konsumentköplagen. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 15 April , 2007 Enligt KO så är det två år på allt och tre år på lite annat. Är båten ny så får fabrikanten ta det med återförsäljaren. Stå på dig. Jag hade aldrig svalt det på en ny båt och aldrig en omlackning för det bara döljer skadorna. Om det nu är sprickor och sånt så kan det finnas lite här och där och dyker upp efterhand och oavsett vad dom säger, så lämna tillbaks den för det är fabrikationsfel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sungam 1 Postad 15 April , 2007 Okej! Var lite värre än jag trodde. Frostsprängning och vatten inträngning låter mindre kul. En av anledningarna till att jag köpte en ny båt var att slippa bekymmer. Hade båten inne i höstas hos handlaren för att fixa en hel del som jag hade synpunkter på. De missade reporna/skadan helt trots att den stod på att göra listan nu förstår jag varför... Bifogar två bilder till utan blixt, antar att domen står fast..! Ringer handlaren imorgon så får vi se vad han föreslår. Ska kolla med honom vad han tror om det kan uppstå framtida skador. Antar att det blir till att kontakta Uttern också men är lite kluven då jag har två flanker att driva och handlaren kan glida ur då jag riktat elden mot tillverkaren. Vad förslår panelen? Tack för ert engagemang! Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sungam 1 Postad 15 April , 2007 Och nästa bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 15 April , 2007 Hej, Grejen med att kontakta Uttern är det få dem att besiktiga båten och ev se till att en 3:e part utvärderar fabrikationsfelet och så i slutändan att Uttern förhoppningsvis tar sitt ansvar och skickar en ny båt till handlarn som du sen kan hämta där. /Bo Senast ändrad av bossee | 15 april 2007 | 22:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 15 April , 2007 Jag skulle aldrig acceptera att de lackerar om båten utan en reparation måste/ska vara med ny gelcoat vilket inte är omöjligt, men tar naturligtvis tid. Uttern skall göra detta, för det är normalt vid skrovgarantier att tillverkaren gör detta själva. Jag har själv en ny båt av annat fabrikat och jag vet att de fixar eventuella skrovgarantier själva. Kräv att få ny båt eller att skrovet blir lagat professionellt av varvet. Det kan ju i och för sig vänta till efter säsongen för du vill väl köra under sommaren. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 16 April , 2007 Har haft garantiärenden med Uttern tidigare. Då gällde att man anmälde felet till den firma som sålt båten. De skickar sedan in detta till Uttern och svaret går tillbaka till säljaren. Jag själv tryckte även på direkt till Uttern för att få garantiåtgärden genomförd. Allt slutade lyckligt då Uttern är kvalitetsmedvetna. Om ditt fall, så finns ju risken att det finns mer sprickor som du inte sett ännu men som kommer röra på sig när båten används. Utan att veta helt hur det fungerar så verkar en omlackning bara dölja felet och jag skulle aldrig acceptera en sådan lösning. mvh Roland, (som själv har en Uttern och är mycket nöjd, nu S64 tidigare en S52) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fander 0 Postad 16 April , 2007 Det är nu du får avgöra om du köpt båten av en seriös handlare/leverantör. Lycka till med reklamation av båten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sungam 1 Postad 16 April , 2007 Handlaren har nu skickat bilderna till Uttern och väntar på svar. Vi får se vad de tycker//Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 16 April , 2007 lägg in när du fått svar så vi för höra fortsättningen fridenzzzzzzzz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 16 April , 2007 De erfarenheter jag har av Uttern så tar de väl hand om sina ev. reklamationer. Alla båttillverkare får ibland problem och det som skiljer de dåliga från de bra är hur väl de tar hand om ev. problem mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sungam 1 Postad 17 April , 2007 Har nu även pratat med en känd båt besikningsman som även sett bilderna. Hans råd var kort men tydligt: Häv köpet.//Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sungam 1 Postad 24 April , 2007 Då är båten hos handlaren. Uttern kommer och tittar på den om ca en vecka. Kanonkul att behöva lämna ifrån sig båten när ett högtryck parkerar över Sverige och det vankas 4 dagar ledigt........ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 25 April , 2007 Kunde handlaren inte lånat ut en båt åt dig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sungam 1 Postad 22 Maj , 2007 Fy faan! För 12 dagar sedan tittade Uttern på båten hos handlaren och jag har ännu inte fått något svar!! From idag kommer jag ringa båthandlaren dagligen tills jag har ett svar. Jag trodde Uttern var lite mer rädda om sitt rykte och kunder. Ursäkta språket i inledningen men tålamodet börjar tryta. Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HRJocke 0 Postad 22 Maj , 2007 Hej! Köpte själv en Höga Rodd 510 förra året som visade sig ha liknande sprickor. Man kan ju tycka vad man vill att dessa båtar slinker igenom kvalitétskontrollen, det borde vara en snabb sak att upptäcka både hos tillverkare och säljare. Hur som helst så fick jag bara någon dag efter att jag skickat bilder på felen svar från tillverkare att de byter ut båten direkt. De var väldigt tillmötesgående och hämtade den gamla och levererade den nya båten. Nu hade jag den fördelen att jag upptäckte sprickorna innan jag godkänt köpet (dvs endast betalat handpenning), vilket gjorde mig betydligt lugnare. Men jag anser att kan de inte laga sprickorna på ett sätt som är tillfylles så ska du kräva att köpet hävs. Tror inte på att bara lacka utan ny gelcoatskikt måste läggas också. Som sagt är det risk för föjldskador pga sprickorna så är inte kompensation en möjlighet. Hoppas det löser sig! mvh Jocke Senast ändrad av HRJocke | 22 maj 2007 | 17:30 Senast ändrad av HRJocke | 22 maj 2007 | 17:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sungam 1 Postad 23 Maj , 2007 Nu har jag äntligen fått besked. Jag får en ny båt! Hoppas inte isen lägger sig innan den anländer.... Tack båtbröder för alla tips/stöttningar längs resan. Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 23 Maj , 2007 det var bra det hoppas den är bättre än den förra så du hinner njuta utav den nu oproblematiskt i fortsättningen fridenzzzzzzzz rillezzzzzzzzz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fander 0 Postad 23 Maj , 2007 Hej! Skönt att höra att båttillverkaren tog sitt ansvar! Lycka till med båtsommaren! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser