Gå till innehåll
lördag 02 augusti 2025
KristerJ

Johnson-evinrude

Rekommendera Poster

Jag har nyss köpt båt och vet inte så mycket om båtar, så då tänkte jag om någon skulle kunna hjälpa mig...förra ägaren verkade heller inte så båtvan så han kunde inte svara på mina frågor.

På min motorkåpa står det Johnson och på motorn står det evinrude, varför gör det det?

Sen skulle jag behöva ett kopplingsschema,var får man tag på det? jag är inte så säker på årsmodell men den kan vara från -87. Jag har modell och serienr.

Hjälp mig någon!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon har väl bytt motorkåpan någongång... Johnsson och Evenrude har ett antal modeller som i princip är samma motor, så denna person fann väl en Johnsson kåpa vid just detta tillfälle. Finns flera sådana exempel där en båtmotor släpps av flera märken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OMC (Outboard Motor Corporation)tillverkade under lång tid Evinrude och Johnson parallellt. Det enda som skiljde var oftast färgen. Marine Power har gjort detsamma med Mercury och Mariner. Idag ägs OMC av Bombardier och jag vill minnas att alla 4-taktare heter Johnson och eTec 2-taktarna Evinrude.

Till vissa motorer så finns det ett kopplingsschema i handboken, men oftast endast i verkstadshandboken. En verkstadshandbok brukar kosta ca 300 kr, finns endast på engelska och säljs där du kan köpa reservdelar. Oftast som beställningsvara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...