Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
MANNEN666666

johnson v4 startmotorn orkar inte dra runt

Rekommendera Poster

dagens bravader har lett till att jag numer misstänker att det är tändningslåset det är fel på

har satt dit förgasarna igen , hade även med mig en nytt marin batteri, provar att starta samma visa som innan den drevet slår upp denna gång men den orkar knappt dra runt.

av någon anledning så råkar jag titta bakom instrumenpanelen, där tändningslåset sitter alltså (mitt sitter inte i reglaget som på normala båtar).

la märke till att en av kablarna var tejpad.

pillade bort tejpen och ruckade lite på den (provar igen) nu funkar det hur fint som helst.

moorn startade dock inte ändå

ska göra komp prov i morron samt kolla gnista en gång till

nån som vet var man kan köpa tändningslås billigt till johnson???

 

en sak till primern som sitter till vänster i framkant

den med en röd kran på

den gick det 2 slangar från till vardera förgasare.

jag tappade i den i sjön heheheh eller iaf locket med kranen samt uttag för slangarna på.

någon som vet om den är livsviktig då jag läst att den bara hjälper till att starta en kall motor (vilket jag ändå alltid har fått göra med startgas) aja hur som helst jag pluggade dom slangarna så länge i väntan på att köpa ett nytt sånt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du inte ger dig. Enda sättet att lära sig nåt. Testa, fråga testa....
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

börjar bli segt nu, men jag ska ha igång den för eller senare

alla tips och ideer är dock välkomna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En grej som är bra att ha när man felsöker elektriska grejer är ett universalinstrument. Kostar c:a 100 kr och man kan då mäta spänning och motstånd.
 
Du kan ha spänningsfall, t.ex skulle solenoiden (startreläet) kunna vara boven. Du hade också sett hängande ledare vid tändningslåset. Med enkel spänningsmätning kan man avgöra var spänningsfallet är. T.ex om du mäter 12,7V på batteriet men bara 6V på startmotorn har 6,7V försvunnit någonstans. Bara att mäta på olika ställen och se var volten har försvunnit.
 
Just det här drevet jag tjatat om beter sig så om spänningen är för svag.  Orkar inte hoppa upp, speciellt om det är dåligt smort. Men samma blir det om kolen eller startmotorn är slut. 
 
Följ kablarna från batteriet till tändningslåset för solenoidens manöverspänning. Mät den vid solenoiden. Ska vara c:a 12V när tändningslåset vrids till START. Mät också på startmotorn och se om spänningen varierar. Gör den det så ser du om startmotorn verkar svagare när spänningen blir låg. Mät så på olika punkter så du hittar var det är dålig anslutning eller kass solenoid.
 
Universalinstrument (kallas ibland voltmeter) hittar du på t.ex Clas Ohlson. 
 
Finner du att spänningen är OK på startmotorn men att den blir olika stark kollar du kolen genom att plocka isär den. Bred ut tidningen på köksbordet och ha kul en stund.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag har varit ägare till en Johnsson VRO (men mindre än din) och haft exakt samma problem som du har med startmotor som inte vill dra runt ibland. Jag tycker, innan du springer och köper dyra grejer att du skall testa följande, för det var 2 fel på min, båda ganska simpla när jag väl kommit på det.

 

Det ni kallar för solenoid, den som gör att spänning går till startmotorn då du vrider på nyckeln (märkt nr 17 på skissen)är ofta ihopnitad med 4 nitar som enkelt kan borras bort, ta isär den det är en simpel konstruktion och gör rent den. Min var helt ärgad trots att den var nitad med packning. Är det dålig kontakt kan spänningen mycket väl vara ok men amperestyrkan för låg och det är den du vill åt.

 

Nummer 2 är att din huvudströmbrytare är kass. Montera loss båda ändar och koppla ihop dem på enapolen av brytaren för att testa eller köp en ny.

 

När du testat detta kan u gå vidare med de andra fina tipsen du fått.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

det är nog lite som du säger startmotorn är nog kanske lite dålig , men det fungerar ibland.

har för övrigt inte någon huvud strömbrytare då det inte var en speciellt rutinerad mekaniker som monterade motorn på båten (tydligen, jag köpte den monterad)

 

jag är för övrigt helt helt säker nu på att det är tändningslåset det är fel på.

 

gjorde komp prov i dag nu å morgonen

lika på alla 4 cylindrarna dock ganska lågt värde men det är ju inte så konstigt eftersom att startmotorn inte orkar dra runt ordentligt?????

 

tyvärr upptäckte jag att en av cylindrarna är gäng paj (får bli till att fixa det oxå)

men hursomhelst så ska jag köpa ett nytt tändningslås innan jag går längre

eftersom att:

det är gnista på dom nya stiften när jag kör på startern

doch så är dom blöta av bensin

hur vet jag att det är gnista efter att motorn är startad och när man släppt startern. Den gick ju på gas på startern, det gör den inte längre.

startmoton fungerar fin fint ibland (som om den vore ny, skickar upp drev och drar runt å allt) för att i nästa sekund inte funka alls, i nästa startförsök så drar den runt lite grann men orkar inte skicka upp drevet samt vara jääääävligt slö.

ska tjacka nytt lås å montera sen hörs vi igen

någon som har några fina elscheman får gärna höra av sig

samt tips på hur faen jag fixa gäng pajen

 

Senast ändrad av MANNEN666666 | 18 april 2007 | 09:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grejen som du har i sjön med den röda kranen skall spruta bensin direkt in i förgasarna gemom den lilla slangen. När du trycker in startnyckeln så drar spolen och srutar in bensin. Det är samma sak när du vrider på den röda kranen. Den behövs alltid när du kallstartar annars är den mycket svårstartad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Gör ett sök och skriv fiskarbaver i sökrutan han strulade likadant och du kanske kan få några tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har läst otroligt mycket om andra personers liknande problem, man blir aldrig fullärd.

har för övrigt beställt ett helt nytt reglage till snurran. eftersom att det var lite hejkomochhjälpmig kopplat så tänkte jag att det var lika bra även att det blev dyrt.

 

hittade och så gängrenoveringssats till tändstiften på biltema för 69.90 blir perfa säger dom som testat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har idag beställt locket med kran och oring till primern

det va billiga grejjor..... INTE

borde även få reglaget idag.. hoppas så att man har något att pilla med i stormvädret i helgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en liten update för den som vill.

har idag monterat färdigt det nya reglaget, var tyvärr till en 95:a och framåt så inga kontakter passade, fanns nya att köpa för 2000:- men jag gjorde en fuling och klippte lite (vad som är viktigt att veta är att det är min fuling och jag vet hur det är och att det är rätt kopplat)

väntar fortfarande på locket till primern samt att jag inte har varit på biltema än (ska dit i morgon) för att köpa gängrenoveraren till tändstiftshålet. sen så har jag konstaterat att startmotorn är kass då jag har haft isär den och rengjort samt inspekterat de nästan nya kolen, så en sån är oxå beställd.

hade blivit billigare att beställa en ny båt från början,börjar jag inse nu.

men men skam den som ger sig.

på återseende när jag kommit längre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir imponerad över din envishet. Det är av motgångarna man lär sig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack tack

jovars det är gott om dom oxå

motgångarna altså, men det är som jag sa till min kära sambo.....

-hon e fin att se på i alla fall sen så är ju bensinen så dyr  ahahahahahaha

skämt åsido jag ska fixa den om det så är det sista jag gör

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får vissa associationer till Lasse Åbergs Segelsällskapsresan och Svante Grundbergs utombordsmotor.... Nåja, din sambo får väl rädda dig innan det går så långt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du ska veta att vi har skämtat en del om just den scenen heheh

börjar bli riktigt bra på att härma en and.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har nu satt i ersättnings gängan och tändstiftet. funkade fin fint.

har även haft hemma allt som har med startmotor att göra och rengjort detta, så nu fungerar även startmotorn.

väntar nu bara på delarna till primern sen så.... kanske kanske den startar igen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fick delarna till primern idag

450kr för ett lock och ett vred samt en ventilhatt och en o-ring som ingick i det så kallade kittet, en skruv var det oxå

 märkte att jag beställt i onödan oringen och ventilhatten då de satt på vredet redan

aja skit samma ner till båten och pillade dit

provade att starta.... jojjomen den gamle hostar i gång och går fint.

startar dessutom riktigt lätt nu när man vet vad en primer är för något.

 

ett problem bara

det går inte stänga av motorn då jag uppenbarligen har kopplat fel någonstans.

så om någon har koll på hur man kopplar in dödaren så vore jag tacksam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


På min johnson sitter den bak vid topplocket. Följ startmotorns pluskabel bakåt så hamnar du nog på den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...jag måste säga att denhär tråden var riktigt underhållande.

 

Har själv problem med seg startmotor. Har full spänning dit så jag ska prova att byta kol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det drevet som är segt? Det är det vanligaste felet. Är inte axeln insmord på några år så blir den trög och kugghjulet slungas inte upp. Då varvar bara startmotorn men träffar aldrig stora kuggdrevet så motorn dras runt.
 
Ta isär och rengör och fetta in. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om det är mina inlägg/tidigare problem du tycker är underhållande ? så bjuder jag på det

sen så är jag glad att det finns diverse kompetenta människor häromkring

ETT STORT TACK FÖR ALLA TIPS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget illa menat alltså! Bara kul att läsa om ditt engagemang. Bra jobbat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Njet, den har inga problem att skicka upp kugghjulet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag gjorde så att jag tog i sär startmotorn

märkte att kolen var fina men att det var väldigt sktigt och kladdigt innuti.

så jag rengjorde med papper och så.

sen så återmonterade jag och den funkar fint än i dag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...