Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
MANNEN666666

johnson v4 startmotorn orkar inte dra runt

Rekommendera Poster

som rubriken lyder start motorn orkar inte dra runt (med tändstiften i), en stund senare orkar den helt plötsligt göra det. batteriet är naturligtvis fulladdat.

problemet började igår när vi var ute och åkte en sväng, bensinen i trycktanken började sina så jag fyllde på från en annan dunk som jag hade haft stående sedan tidigare år (ett par tre år för att vara exakt).

båten går fint ett par minuter för att senare sten dö och då orkar startmotorn inte ens dra runt.

vad kan felet va/ lösning på problemet???????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Det är möjligt att din motor värmeskär, du skrev i något tidigare inlägg att du behövde startspray för att starta din motor när den är kall. Det tyder på att du har något problem med vävaxel/cylinder/kolv. Troligtvis är din motor utan kompression i några cylindrar. Jag har själv haft exakt samma fel. Jag satte in nya kolvar och vevstångslager själv för det var alldes för dyrt att reparera vid verkstaden och de ville inte reparera.  

 

Senast ändrad av Spigg | 15 april 2007 | 10:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är de en tvåtaktare?
 
Hade du olja i bensinen i extradunken? Låter som den nypt.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

jo det stämmer att den är mer lättstartad med startgas, det går att starta den utan men det tar längre tid.

jag är rätt säker på att vro:n fungerar då jag precis fick fylla på olja i 6,8 liters dunken

jag tror inte den har skurit/nypt då jag hade i gång den i morse en snabbis på gas (ska tillägga att tändstiften inte är bytta än)

har även vid närmare eftertanke anledning att tro att det inte bara var bensin i dunken jag nämde

har dock tömt systemet och fyllt på med ny 95 oktan

tankar om detta?????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ska tillägga att startmotorn orkar dra runt men det går väldigt vääääääääääääldigt sakta för att precis efter  som jag beskrev funka  som vanligt och nästa försök inte funka igen, 

blir tokig på skiten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med kylningen? Värmenypning kan även gälla någon enstaka cylinder som får tillfälligt dålig kylning pga av något skräp som öppnar/stänger. Går den lätt när den är kall?
 
Hej på er, nu sticker vi ut och trimmar riggen! 
 
Hälsningar Forgus31 i Björlanda. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag kan även nämna att efter kolvetbytet körde jag en sommar och då var det ungefär lika pånytt. Så nu har jag köpt ny motor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

va nere igen nu,,, fick motorn till att gå på startgas men när man slutar spruta gas så dör den.

verkar vara någon skit i förgasarna så dom tog jag med mig hem.

problemet med startmotorn kvarstår dock

den fungerar ju i bland, kan det vara något kontaktproblem eller är den helt enkelt slut, ska tillägga att den inte slår upp drevet speciellt bra heller, det får man vrida upp motkuggkransen själv.

någon som har några funderingar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta loss drevet från axeln och rengör och smörj. Går den trögt så orkar det inte klättra på skruven när startmotorn slår till. Trögheten hos det lilla drevet på startmotorn gör att den ska nå stora kugghjulet på svänghjulet. Går det för segt så kan man få den att klättra upp om man bromsar lilla kugget med ett träskaft eller något. Då är det lättare att få den at klättra på skruven. Med skruven menar jag det skruvade spåret på startmotoraxeln. Det syns när du tar isär det. Det kan lycks dig att få i lite olja möjligen. Men fett är bättre i längden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte säkert att det är skruven som kärvar på drevet. Om startmotorn är svag så är accelerationen inte tillräcklig för att få upp drevet.
Brukar bli sämre t.ex när batterispänningen är låg. Om startmotordrevet kommit upp och motorn svårligen dras runt av startmotorn trots att det går normaltrögt att vrida svänghjulet för hand så är det nog startmotorfel eller mycket låg spänning. Kolla spänningen med en voltmeter på startmotorn. Kan även indikeras med en 12V glödlampa. Lyser den blåvitt så är spänningen OK. Är det lite gulare ljus har du dålig spänning. Rödaktigt riktigt kass. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den kan starta och gå kall men varm kan någon/några cylinder/rar ändra form så kolven/ar går för trögt. Vi hoppas att det inte är det. Du bör kunna avgöra det när du får förgasarna rena. Om den verkar gå trögt och stanna kan du genast dra runt svänghjulet för hand och går det normaltrögt (känn på det med motorn kall).
 
Motorn blir förstås svagare om bränsletillförseln blir sämre som du ju kontaterat med startgas och om tändsystemet blir sämre av värme mm. Du märker inte om motorn blir överhettad i samband med att den blir svagare och dör?
 
Själv har jag en utombordare som jag inte klarat av. Den går jättebra kall och vattnet sprutar glatt ur skvallerhålet men när den blir varm slutar vattnet att spruta och snarare värmepuffas ut av ånga. Jag misstänker att något lagt sig i kylslingan och täpper till när varvet ökar. Det blir som en ventil. Motortekniker brukar locka fram skräpet med en ståltrådskrok.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag är väldigt förbryllad

tror på 2 fel faktiskt, fel nr 1 borde vara stopp i förknasarna och fel nummer 2 verkar vara (EFTER ATT HA SÖKT LÄST OCH ÅTER SÖKT OCH LÄST HÄR PÅ FORUMET) solenoiden /startmotor jäveln som spökar då den går bra ibland för att (utan att ha hunnit starta motorn) 1 sekund senare inte ens orka dra runt (knappt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jämn, dvs alla ganska samma tryck brukar vara en bra regel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min 115 V4 Vro -90,  sade verkstaden att det behöver vara över 6,5 annars går den knapt att få igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt solenoiden det var felet på min johnson.

Byt även kolen i startmotorn. Har du otur så har plasten i din reservdunk löstuppsig och placerat sig i förgasaren.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

dunken var av plåt

ska kolla upp det här med kol och solenoiden

funderar även på om det kan vara bränsle pumpen

någon som har några funderingar på d                                                                       

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill testa om felet ligger i bränslepumppen så kan du pumppa på handblåsan när du kör. Kan även tilläga att bränslepumppen drivs av undertrycket i vevhuset som försämras när kompresionen i cylindrarna är dåliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har startmotorn solenoid? Det brukar vara ett kugghjul på en helixskruv på motoraxeln. Kanske du menar startrelä?


 
Solenoid brukar man kalla den dragmagnet som vanligtvis finns på bilar. Där puttar  solenoiden lilla kugget mot stora kuggkransen och sluter i bottenläget kraftiga kontakter till startmotorn. Dessa kontakter kan ibland vara sönderbrända så man bara hör solenoidens klick men ingen startmotorrotation.

 

 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag pratade med min lokala båthandlare och fick tipsen och namnen på prylarna där. Köpte prylarna och bytte dem själv. Solenoiden som min handlare kallade prylen var mycket enkel att byta, kolen i startmotorn är lite svårare men enkelt för en fakman.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KAN KÖPA EN FIN BEGAGNAD FÖR 1000KR ska jag slå till?

vad kostar det / mekket och pillet är det värt det eller ska jag köpa annat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga jag tror att mina reservdelar kostade ca 500-700kr. Vet inte vad arbetet kan kosta, jag fixade det på en ca en timme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plocka i allafall isär den. Är det bara smörjning och nya kol så kommer du billigt undan, slipper slänga och har lärt dig.
 
Den bra beg. blir nån gång likadan och då är det bra att se vad man kan göra. Rengöring och smörjning av grunkan som sitter runt startrmotoraxeln (troligen den som kallas solenoiden av reservdelshandlarn) och inspektion av kolens längd.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan ha fel. Den Johnsonmotor jag meckade med var en mindre 30 hk så det är den jag refererar till.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Så här ser den modellen ut som jag tänker på. Ganska vanlig på utombordare och engelska bilar förr i världen.
 
Den saknar solenoid och har istället ett kugghjul med balanshjul som är trögt att accellerera. Då kugget sitter på en axel med ett skruvspår med kraftig stigning kommer normalt kugghjulet att snabbt åka ut på motoraxeln och det är då meningen att kugget ska nå fram till motorns svänghjul stora kuggkrans. När lilla kugget går trögt på rostig och dåligt smord axel snurrar bara motorn utan att lilla kugget åker ut på axeln. Det räcker då att ta isär, rengöra och smörja. Eller tillfälligt droppa lite olja.
 
Är det denna typen? 
\\

post-5771-1394235011,6709_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se där, du har hittat en sprängskiss på din startmotor.
 
Det jag tjatat om hela tiden är att kugget (i skissen märkt 4) kan kärva på sin axel (märkt 2). 
 
Startmotorreläet kallas solenoid i förteckningen. Den skulle du kunna kolla med en voltmeter. När du startar ska du ha ungefär samma spänning på batteriet som startmotorn får från solenoiden.   
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...