Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Jolly-Roger

Ventilation i motorummet

Rekommendera Poster

Håller på att byta motorer från 2 st 7,4L V8:or till 2st 4,2L turbodieslar och fundrerar på om jag måste sätta i flera ventilationsgaller in till maskinrummet?

 

Om man leker med tanken att dom gamla V8:orna har en samanlagd cylindervolym på 14,8L och dom nya dieslarna har 8,4L tillsammans turbotryck på ca 0,7bar.. 0,7 x 8,4  = 5,88 8,4 = 14,28 så borde jag klara mig med dom befitliga ventgallrena eller??

 

Någon som är fena på sånt??

 

J.R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En diesel behöver ca 4,5 kubik luft per hästkraft och timme. Lufthasigheten ska ej översiga 3 m/s. Sen är det bara att räkna.

 

Tänk även på att luften skall ledas in i den främre delen av maskinrummet, då även denna luft bidrar till kylning av motorrummet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför multiplicerade du med 0,7? Säker på att det inte ska vara 1,7?

Turbon ska väl ändå trycka in MER luft, dvs skapa övertryck.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken diameter har insuget? Du kan ju inte få in mer luft än vad den kan släppa in. Så resonerade min motorleverantör. Om du ställer maskin utomhus helt fritt så tillåter ju diametern på insuget bara en viss mängd syre/ tidsenhet. Vet inte om det är så enkelt, men det låter logiskt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag hoppas min båt byggdes i atmosvärstryck ca 1 bar och inte i rymden för då hade jag räknat på ett laddtryck på 1,7 men jag kan ha fel? 

 

J.R  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


En av anledningarna till att man har turbo är just att man kan överladda motorn. Man trycker (suger) in mer luft än vad som annars har kunnat komma in i motorn (genom insuget). Detta ger då upphov till ett väsande sugljud som är jobbigt att höra på.

Genom att ha större insug till motorrummet så sänker man lufthastigheten. Det är trots allt tre dimensioner som skapar volym (kubik). Om man då ökar arean så kan man sänka lufthastigheten och sen så blir motorrummet en slags ljuddämpare, så att man inte behöver höra detta vrålande ljud.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diesel-Pelle det verkar som du har koll på detta och med det nicket så borde du vara rätt man.

 

Finns det någon bra formula man kan räkna på för att få fram hur stora gallrena måste vara i kvadrat cm?

Motorerna är 4,2L och 220Hk med Turbo Mercrusier 

 

Om du klickar på bilden på profilen så ser du 2 st galler på sidan under akterknapen.Innanför gallrena sitter en airbox ca 100 X 40 cm och i den sitter det fyra hål/uttag för motorfläktslangar 4 tums.

Likadant på andra sidan dock måste jag ha en motorfläkt kvar då elverket går på bensin.

 

Tror du det räcker? 

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att din båt byggdes på jorden vid c:a 1 bars lufttryck!

 

Om din turbo trycker in 70% mer luft än vad atmosfärstrycket lyckas med, så ska du multiplicera med 1,7. Dvs 0,7 bar MER än atmosfärstrycket.

 

(Om en bulle kostat 10 kronor, men nu fått en prisökning på 70% (0,7), så multiplicerar man med förändringsfaktorn 1,7 för att få reda på det aktuella priset. Dvs 10kr x 1,7 = 17kr.)

 

Om du istället använder förändringsfaktorn 0,7 innebär detta en sänkning med 30%. I sånna fall vore det bättre att kasta bort turbon och låta atmosfärstrycket (c:a 1 bar) trycka in luften i motorn istället.

 

 

Vi behöver kanske inte grotta in oss i detta alltför djupt, men men, nu vet du iallafall hur man räknar ut priset på en bulle!

 

/Marcus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha! Jag förstår hur du tänker! 

 

Tänker inte handla bullar av dig för du är allt för dyr smiley-cool.gif\ 

 

Mailade just Formula supporten i USA och överlämnade ärendet åt dom. Vet att det finns ett fåtal av min båt typ med Volvos Kad42 så dom borde ju veta. 

 

J.R  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jolly-Roger räknade och tänkte rätt, fast han var lite otydlig i sitt inlägg.

Han multiplicerade visserligen cylindervolymen med 0,7, men sen lade han till hela cylindervolymen, vilket ju är det samma som att multiplicera med 1,7

/Lars J

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör fler luftintag,så slipper du varmgång,Den uya maskinerna har mycket mer värmespridning.Bättre med förmycket än för lite

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick detta att Formula Supporten nyss!

 

Hi Stefan,

  We did not change anything in the ventilation system when we went from gas to diesel powered boats.  You should have adequate ventilation in the engine compartment.

 

  Regards,

  Customer Support @

  Formula Boats

 


Bra service eller hur smiley-laughing.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...