Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
KillerBoo

Soppaförbrukning B18

Rekommendera Poster

Har i alla år tidigare kört 2T utombordare upp t 50hk, men i senaste förvärvet sitter en VP B18 m 100-drev. Efter en massa pillrande o strulande är den nu funktionell till det vi köpte båten för: Trolling. Men, hur mycket bensin ska egentligen en 19 fots HT/cabin (Runnö 19) dra i timmen vid ren tomgångskörning? Har nu trollat 20 timmar de senaste 2 dagarna på en spegelblank Vänern. Tankade när vi tog upp idag och blev smått chockad. Timförbrukningen ligger på drygt 5l. Vid 400 rpm konstantkörning utan vågor öht. Är inte det lite högt??? Isf, var letar jag felet Ligger det i motorn som sådan.. åldersmässigt osv? Utsliten i största allmänhet? Eller finns det ngt att göra? Stift, t-kablar, brytare är nybytt. Dock inte luftfiltret (inte hittat något som får plats i det pyttelilla motorutrymmet). Ingen förgasarrenovering har gjorts heller. VAd mer kan man göra för att sänka förbrukningen? Om det nu är så att den inte är normal för båt-/motortyp?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tycker 5liter i timmen låter normalt eller lite

iaf gämfört ´ med en b20.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oki. Då vet jag. Har som sagt inte mkt inombordare att jämföra med

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

B18/B20 sitter ju även i äldre volvo bilar och om man jämför med att man ligger och cruisar i en timme så låter ju inte 5 liter så fruktansvärt mycket! Men då ligger ju motorn på något högre varv...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej det går att pilla lite på Zenit förgarsarnen men du tappar hästar.ang. luftfilter har inte du ett plåtfilter som skall tvättas i bensin? vore jag som du om du inte är meckaniker skälv och vet hur du hanterar en vackum klocka så kontackta en gammal volvo verkstad.

PS tror inte du kommer under 3 liter om man gämför att den motorn ville ha ca 1,2 liter vid 3000 rpm på landsväg 1970. ca 100 km.

Janne  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, inget tvättbart filter. Bara nån typ mekonomenfilter i papper som jag inte hittat ersättning för. Motorrummet är dessutom jäkligt litet så vilket filter som helst passar inte. En undran är dock.. eftersom motorrummet är väldigt litet, och bara har ett vent.galler, kan det vara så att jag kan sänka förbrukningen med bättre ventilation? Kan man köra ett pass helt utan filter för att kolla om det gör ngn skillnad? Kan jag komma ner t 4 l/h är jag helnöjd. Mycket är ju vunnet m tanke på att varje trollingpass ligger på c:a 10 timmar, och med 2-4 pass/vecka blir det många pengar per månad...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...