Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
Guda

Oring vattenpum

Rekommendera Poster

Har idag satt in ny impell på en B30. I manualen står att man måste vara försiktig när man för in axeln för att inte skada oringen.

Nu undrar jag var den sitter, är det en packning som måste bytas? När jag i höstas tömde ut kylarvattnet fanns en oljehinna på vattnet. Kan det betyda att det läcker in olja via axeln in i vattenpumpen?

Sedan undrar jag hur viktigt det är att man böjer impellens vingar åt rätt håll i pumpen. Det var så himla krånligt att få in den så jag är tveksam om det blev rätt, viker de sig rätt när den väl börjar snurra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på sprängskiss och det finns att hämta på http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/  och här kan du se själv hur det är ihopkommet.

Oftast så sitter O-ringen på axeln och i ett spår som går runt axel och i vissa konstruktioner så sitter den i  början av axelhålet och då får man pilla dit den försiktigt.

Finns även O-ringar som används som packning till lock och liknande.

När det gäller inpellern och dess väg, så är det lämpligt om man får in den så att vingarna ligger åt rätt håll.

Anledningen är att dom måste resa på sig och lägga om sig och det blir onödig påfrestning.

Du kan se på den tidigare inpellern hur den låg och har du glömt så kan du vrida något varv på motorn och kolla vilket håll axeln går.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för hjälpen. Det här forumet är verkligen bra. Snabba svar tom. en lördag kväll. Fast det är väl fler än jag som är mitt upp i båtfixandet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...